Yes Yes Yes! Niin ravintolalle kuin lastenhoitajalle!

Uuh, harvoinpa olen näin vaikuttunut ja positiivisesti yllättynyt ravintola-annoksista kuin viime viikolla Yes Yes Yes!issä (Iso-Roobertinkatu 1).

Yes Yes Yes Helsinki-4.jpg

Emme olleet itse asiassa tulossa illalliselle lainkaan vaan kävimme Rouvan kanssa elokuvissa. Koska lastenhoitaja oli varattu koko illaksi, kyselimme varovasti, kuinka kiire hänellä olisi lähteä kotiin ja koska kiirettä ei ollut, päätimme käydä vielä pienellä iltapalalla. Hetken harkinnan jälkeen päädyimme Yes Yes Yesiin, ja koska lämpötila oli hyvin epäsuomalainen, jäimme syömään ulos terassille.

Yes Yes Yes Helsinki-6.jpg

Pienellä ja pienellä: Halloumiranskalaisia, granaattiomenaa ja korianteria. Mustapapunuudeleita, tofua, mangoa ja maapähkinöitä. Lätyskäleipää ja paahdetusta tomaatista, paprikasta, manteleista ja kreikkalaisesta jogurtista tehtyä tahnaa. Kukkakaalitempuraa ja tulista kastiketta. Kesäkurpitsa-fetanugetteja ja sitruunachilijogurttia.

Yes Yes Yes Helsinki-3.jpg

Ja siis härreguud, miten hyvää ja kaikin puolin maukasta ja mielenkiintoista ruoka oli! Ravintola meni omalla listallani heittämällä kaupungin kärkikaartiin.

Rouva kysyi jossain vaiheessa, että kaipaanko lihaa, ja olin ihan, että miten niin? ”No kun tämä on kasvisravintola.” Jaa jaa, en kiinnittänyt koko asiaan mitään huomiota.

Yes Yes Yes Helsinki-1.jpg

Yes Yes Yes! huudahduksen arvoinen asia on myös se, että ensi viikosta alkaen voimme viettää tällaisia treffi-iltoja Rouvan kanssa halutessamme vaikka joka viikko. Pohdittuamme nimittäin sitä, miten väsyneitä olimme jo toukokuussa kaikesta kiireestä ja paikasta toiseen säntäilystä, päätimme, että nyt on aika tehdä se, mitä harkitsimme jo aiemmin: palkata lastenhoitaja, joka noutaa lapset päiväkodista ja on heidän kanssaan koko illan kerran viikossa.

Jos siis yhtenä päivänä viikossa ehtisi lähteä töistä kaikessa rauhassa ja viettää kahdenkeskistä aikaa ilman ylimääräistä säätöä. Käydä vaikka syömässä, teatterissa, oopperassa tai leffassa, mitä emme ole tehneet oikeastaan sen jälkeen, kun esikoinen syntyi. Tai tehdä jotain erikseen omilla tahoillamme, jos sellaiseen on tarvetta.

Sopiva hoitaja löytyi, itse asiassa sama, joka oli hoitamassa myös tämän postauksen illallisen aikaan, ja molemmat lapset odottavat jo kovasti, että hän tulee taas ensi viikolla. Päivä on lähtökohtaisesti sama joka viikko, mutta jos hyvissä ajoin etukäteen on tiedossa hoitotarvetta toisena päivänä, siitä voidaan sopia erikseen.

Nyt se siis tapahtuu! Yes Yes Yes!

Yes Yes Yes Helsinki-2.jpg

Perhe Ruoka ja juoma Vanhemmuus

Ruutulattian maalaamisessa hitainta on teippaus

Pohdiskelin vielä viikko sitten, maalaisimmeko mökin ruutulattian kahdella erivärisellä maalilla vai jättäisimmekö toiset ruudut puun värisiksi.

Ruutulattian maalaus-1.jpg

Rouva kannatti puuta. Puuhan ei siis ole käsittelemätöntä, vaan jotain aiemmin käytettyä kuultomaalia.

Sitten aloimmekin epäröidä yllä näkyvän harmaan maalin säyvn valintaa, sillä harmaa näytti jotenkin liian tummalta ja muutenkin väärän sävyiseltä puun vierellä.

Tein tuvan toiseen päähän koemaalauksen vaaleammalla harmaalla (sävy: Pouta/Uula).

Ruutulattian maalaus-1-2.jpg

Kuinka ollakaan, se näytti niin hyvältä, että päätimme vaihtaa suunnitelmaa ja vetäistä ruudut tällä vaaleammalla maalilla.

Ruutulattian maalaus-3.jpgRuutulattian maalaus-4.jpg

Kokeilin myös, tarvitseeko teipit todella irrottaa maalauskertojen välillä, enkä tehnytkään sitä. Pelkäsin tietysti, että irti revittävä teippi rispaisi ruutujen reunat, kuten havaitsin tapahtuvan aiemmin kotona lateksimaalin kanssa.

Maalasin toisen kerroksen samoilla teipeillä seuraavana päivänä ja nyin teipit irti. Ruutujen reunat olivvat tarkat, eikä maali repeillyt yhdestäkään kohdasta. Aika hyvä tulos, sanoisin!

Ruutulattian maalaus-1-3.jpgRuutulattian maalaus-5.jpg

Ruutukuvion teippaus oli hidasta, mutta sitä helpotti lattiassa aiemminkin ollut ruutukuvio.

Teippasin ruudut niin, että leikkasin saksilla teipistä ruudun sivua selkeästi lyhyemmän pätkän, jonka päähän tein terävän kulman. Asetin tämän kulman ruudun nurkkaan ja toisen vastaavan pätkän sen viereen terävä kulma nurkkaan päin. Jokaisen ruutuun tarvittiin näin kahdeksan palaa teippiä. Aikaa yhden ruudun teippaamiseen kului 3 – 4 minuuttia, eli teippailin pelkästään yhtä mökin neljännestä jo pari tuntia. Teippiä koko mökkiin tarvitsee kolme rullaa.

Ruutulattian maalaus-2.jpg

Kun sain tuvan yhden neljänneksen maalattua kahteen kertaan, asettelin kaikki tuvassa oleva rojut sen päälle, jotta sain paljastettua loput lattiasta.

Ruutulattian maalaus-7.jpg

Nyt lattiasta on maalattu jo 2/3, ja loppuosan saan tehtyä varmasti tällä viikolla töiden jälkeen. Yhtenä iltana teippaan lattian loppuun ja maalaan kertaalleen ja toisena maalaan toiseen kertaan.

Ruutulattian maalaus-9.jpg

Sen jälkeen tämä kaaos alkaa helpottaa, kun verranaltakin voi alkaa jo purkaa kaapistoja ja laatikoita tuvan puolelle. Töihin paluun myötä tahti kuitenkin hidastuu, sillä en voi olettaa pääseväni mökille joka päivä, ja puutarhatöitäkin pitäisi ehtiä tehdä.

Jospa valmista tulisi vaikka… ensi kesäksi?

Koti Remontointi Sisustus DIY