Vanhasta hormista tuli tiililattia kasvihuoneeseen

Vieläkö muistat tiilikasani, jonka hain viime kesän lopulla Espoosta? Puretun talon hormitiilien käyttötarkoitus oli vielä silloin hieman epäselvä (ainakin itselleni), mutta Rouva haaveili, että niistä tehtäisiin kasvihuoneeseemme hieman persoonallisempi uusi lattia. Voilà.

Kasvihuoneen tiililattia - 08.jpg

Irrotin muutamat lattialaatat jo viikonloppuna ja testasin tiilien latomista niiden paikalle. Laattojen alta paljastui hiekkapohja, jolle ei tarvinnut tehdä muuta kuin hieman tasoittaa. Tiiletkin olivat juuri sopivan kokoiset tilaan niin, ettei niitä tarvinnut alkaa pilkkoa eikä reunoille jäänyt myöskään tyhjää tilaa.

Kasvihuoneen tiililattia - 01.jpg

Otin lattian uusimisen vappuprojektikseni. Poksautimme Rouvan kanssa pullon kuplivaa ja kävin tiilten kimppuun.

Kasvihuoneen tiililattia - 03.jpg

Tyttö halusi auttaa. Hän oli tohkeissaan, kun hän sai käyttää sorkkarautaa vanhojen lattialaattojen kohottamiseen, ja laittoi hän joitain tiiliäkin paikoilleen. Siinä toki en kaivannut hirveästi apua, sillä hivenen erikokoisten tiilten sovittelu lattialle vaati mallailua ja kokeiluja, ja tiilten alle oli välillä lisättävä hiekkaa ja välillä otettava sitä pois. Eniten apua taisi olla siitä, kun Rouva vei lapset lopulta kotiin, ja tulin itse hieman myöhemmin perässä.

Kasvihuoneen tiililattia - 04.jpg

Lopputulos on oikein hyvä. Jotkin tiilet ovat hieman enemmän kohollaan, toiset hieman kuopalla, mutta kyse on kuitenkin vain kasvihuoneen lattiasta.

Reilusta kahdestasadasta tiilestä lattiaan meni noin 150. Lopuilla reunustettaneen kukkapenkkejä.

Kasvihuoneen tiililattia - 07.jpg

Voisin kesällä hakea kottikärryllisen tai pari hienoa hiekkaa ja täyttää tiilten välit sillä – tai sitten en.

Kasvihuoneen tiililattia - 06.jpg

Nyt kuitenkin kasvihuone on ikkunoiden pesua vaille valmis ottamaan kurkut, tomaatit ja melonit vastaan! En vaan tiedä, milloin ne uskaltaisi sinne istuttaa.

Kasvihuoneen tiililattia - 05.jpg

 

Lisää puutarhamökistä:

Kauneus Sisustus DIY

Treffi-ilta Basbas & Staff Winebarissa

Spontaanius. Se ei oikein kuulu pienten lasten vanhemmille, joilla ei ole juurikaan tukiverkkoa. Olen edelleen sitä mieltä, että lasten kanssakin voi matkustella ja käydä ulkona syömässä, mutta toisinaan on kiva tehdä asioita ihan vain kahdestaan Rouvan kanssa. Spontaanius on kuitenkin kaukana, kun yhteiset illanvietot on laitettava kalenteriin viikkoja aiemmin ja lastenhoitajaa alettava kysellä viimeistään pari viikkoa ennen.

Ei olekaan vaikea arvata, mitä kysyimme Rouvan veljiltä lähes ensimmäisenä, kun he tulivat kyläilemään lauantaina. ”Ettekös te voisi jäädä vähäksi aikaa leikkimään lasten kanssa, jos me käydään kahdestaan vähän jossain?”

Basbas & Staff Winebar - 01.jpg

”Vähän jossain” tarkoitti leppoisaa pyöräretkeä Helsingin rantoja pitkin Tehtaankadulle ja illallista Basbas & Staff Winebarissa.

Basbas & Staff Winebar - 05.jpg

Edellisestä kerrasta ehtikin vierähtää jo tovi. Siis sekä illallisesta ihan kahdestaan että käynnistä Basbasin viinibaarissa.

Valitsimme listalta lajitelman tapas-tyyppisiä annoksia (pääosin à 6 – 8 €): kuha-cevicheä, tofua ja broccolinia, turskaa ja parsaa…

Basbas & Staff Winebar - 02.jpg

…katkarapuja…

Basbas & Staff Winebar - 03.jpg

…ja coppa-kinkkua. Kaikki aivan törkeän hyvää. Parsakin niin hyvää, että sitä oli tilattava vielä toinen annos. Ja vielä ihanaa Brillant Savarin -briejuustoa.

Basbas & Staff Winebar - 04.jpg

Monet baarin viineistä ovat natural-viinejä eli alkuviinejä. Niihin ei lisätä valmistuvaiheessa mitään eikä niitä myöskään suodateta, joten viinit jäävät tarkoituksellisen sameiksi. Baarista sai tällä kertaa mm. näin kauniin väristä oranssia viiniä. Ei siis valkoista, punaista eikä roseeta vaan oranssia.

Basbas & Staff Winebar - 06.jpg

En voinut vastustaa kiusausta vaan tilasin loppuun vielä nutella-kakun, joka oli juuri niin hyvää kuin kuulostaakin.

Basbas & Staff Winebar - 07.jpg

Lapsilla ja enoilla oli ollut hauska ilta, ja tyttö kertoi silmät loistaen, miten he olivat pelanneet pelejä, koonneet legoja ja leikkineet sirkusta. Kaikki olivat iltaan hyvin tyytyväisiä.

Että tervetuloa vaan kyläilemään meille toistekin!

Perhe Ruoka ja juoma Vanhemmuus