Yöllä herätessä huolet tuntuvat vuoren kokoisilta
Miten oma sänky voi olla samaan aikaan maailman paras, ja maailman pahin paikka? Stressi, huolet ja ahdistus näkyvät heti unissa. Joko siinä, että uni ei tule, tai sitten niin, että näen painajaisia. Yöt voivat olla ahdistujalle ahdistavia. Siinä, missä päivällä huolet osaa asettaa oikeisiin mittasuhteisiin, niin keskellä yötä herätessäni huolet tuntuvat vuoren kokoisilta järkäleiltä, joiden painon alla on hankala hengittää.
Viime aikoina yöt ovat olleet aika huonoja. Muutama yö sitten heräsin keskellä yötä kammottavaan painajaiseen. Päivä oli ollut kiva, ja fiilis oli huoleton nukkumaan mennessä. Heräsin kuitenkin neljän aikoihin kylmä hiki otsalla. Olin flunssan takia viluinen, ja viime aikoina päässä on pyörinyt ahdistavia asioita. Painajaisen ahdistava tunnelma, ja mielessä pyörineet huolet ja terveysongelmat saivat keskellä yötä herättyäni valtavat mittasuhteet. Ahdisti niin, ettei tiennyt miten päin olisi ollut. Yöllä herätessä tuntuu yksinäiseltä ja toivottamalta. Kuin olisi yksin maailmassa. Kuin kaikki kaatuisi päälle, eikä voisi enää hengittää. Haluan nukkua, mutta usein painajaisen jälkeen ahdistaa niin paljon, etten pysty nukahtamaan uudelleen. Ei ainakaan pitkään aikaan.
Ne öiset minuutit tuntuvat tunneilta. Kivut ja säryt ylitsepääsemättömiltä. Ja huolet mustilta.
Aamulla herätessä huonosti nukutun yön jälkeen olo on väsynyt ja kuikkuinen, mutta huolet tuntuvat puolet pienemmiltä kuin yöllä. Asiat saavat taas oikeat mittasuhteet. Mörkö on väistynyt. Kyllä tästäkin päivästä selvitään. Kyllä kaikesta selvitään.
Paitsi ehkä huonoista öistä.
Tällä viikolla jännittää keuhkoissa tuntuva tulehdus, muutaman päivän päästä koittava hammaslääkäri, ja kiire töissä. Näkyykö sulla stressi öissä? Tuntuvatko huolet öisin suuremmilta?
Tsemppiä uuteen viikkoon, meille kaikille!

Huomenna siskoni tulee meille pojan seuraksi, ja olen varannut hotellin kahdelle hengelle. Meillä on harvoin mahdollisuus olla ihan kahdestaan, mutta tänä viikonloppuna on vain me kaksi. Ajatus tuntuu ihan hullulta. Hyvällä tavalla siis. Piti ihan miettiä, että mitä me teimme ennen kuin oli vanhemmuus ja jatkuva väsymys. Mihin tämän arvokkaan parisuhdeajan käyttäisi.