Näin syntyi blogini Onnellinen keho

IMG_20160701_132044.jpg

IMG_20160726_105359.jpg

katjatyössä.jpg

Olen blogannut enemmän ja vähemmän vuodesta 2013. Silloinen työnantajani ehdotti minulle blogin perustamista työssämme kohtaamien asioiden ympärille. Syntyi blogi Lounaalla ravitsemusterapeutin kanssa, jossa aiheet pyörivät pitkälti painonhallinnan, syömishäiriöiden sekä rennon ja värikkään syömisen ympärillä. Pääpointtina oli: älä laihduta, keskity perusasioiden kuntoonlaittamiseen. Kirjoitin postauksia, kun fiilis tai sopiva aihe tuli mieleen. Suunnitelmallista se ei siis ollut. Lähinnä harrastelua. Teksti on aina ollut minun vahvuuteni, kuvat eivät ja se näkyi postauksissa. Minua se ei suuremmin haitannut, kirjoitin lähinnä rakkaudesta kirjoittamiseen ja näkemysteni jakamiseen toisten arkea helpottamaan. 

Hiljalleen rohkaistuin myös kuvien kanssa ja enemmän blogin sisältö alkoi liittyä myös omaan arkeeni. Uusia lukijoita löysi blogiin ja vuorovaikutteellisuus lisääntyi. Kun klinikan toiminta loppui nyt syksyllä 2016, aloin miettimään, haluanko jatkaa samalla blogilla vai miten bloggaamisen kävisi. Itsestä tuntui parhaimmalta hetkeksi aikaa keskittyä muihin juttuihin, mutta edelleen jatkaa kirjoittelua. Näin syntyi ajatus uudesta blogista. Lilyn alustaksi valitsin yhteisöllisyyden vuoksi. Tykkään helposta tavasta seurata muiden blogeja, tutustua uusiin ja kommentoida. Myös ulkoasu on siisti.

Uuden blogin nimeä mietin hetken. Aiemmin keväällä minulta ilmeistyi ensimmäinen oma kirja, Onnellinen keho, jonka teemat olivat samankaltaiset kuin Lounaalla ravitsemusterapetin kanssa-blogissa. Koska kirja kuvasti hyvin kiteytetysti omaa ajatusmaailmaani, päätin nimetä uuden blogini samoin. Näin syntyi Onnellinen keho-blogi, jossa tavoitteena on alleviivata oman kehon ja itsensä arvostamista, perusasioiden kunnioittamista ja tasapainon rakentamista omaan arkeen. Niin syömisen, liikkumisen, lepäämisen, ihmissuhteiden ja itselle mieluisten asioiden toteuttamisen suhteen.

Blogin sisältö hakee tällä hetkellä paikkaansa. Oma arkeni on heittänyt häränpyllyä syksyn aikana. Ravitsemusterapeutista ensin työttömäksi, sitten opesijaiseksi ja kohta jälleen työttömäksi, hetkeksi. Kasvatustieteen opinnot ovat kulkeneet matkassa tiivisti mukana. Vielä olisi loppurutistus viimeisen kurssin kanssa. Tällä hetkellä blogi palvelee minulle rentouttavaa ajanvietettä, harrastusta, ja postausten aiheet ovat kuten ennenkin, omasta arjestani mieleen pulpahtavia. Mutta uusia muutoksia on jälleen luvassa elämässäni ensi vuoden alussa. Niistä tarkemmin lähempänä, mutta sanotaanko näin, että ympyrä sulkeutuu ;). Nämä todennäköisesti näkyvät myös blogin puolelle.

Kysynkin nyt teiltä siellä ruudun toisella puolella, millaisista aiheista olisitte kiinnostuneita kuulemaan?

-Katja

Puheenaiheet Ajattelin tänään

Mustavalkoisuus sopii vain ja ainoastaan sisustukseen ja muotiin

jakut.jpg

kellot.jpg

Seurasin viikonloppuna hyvään ja huonoon äitiyteen liittyvää keskustelua Monna treenaa-blogissa. Seuraan Monnaa myös snäpin puolella, joten  täysin yllätyksenä palautevyöry, (tai paskamyrsky, jollaiseksi Monna itse sitä kuvaili), jonka Monna jakamaansa snäppiin sai, ei tullut. Silti olen ärsyyntynyt ja jopa ällistynyt moisesta kiusaamisesta, jollaista mielestäni moinen käyttäytyminen on. 

Sinälläänhän ilmiö ei ole uusi. Kiusaamista asiasta kuin asiasta on ollut iät ajat niin kaduilla, kouluissa, kodeissa ja työpaikoilla. Netin avulla se vain on levinnyt ja muuttanut muotoaan. En allekirjoita sitä väittämää, että nettiin laitetut blogit, kuvat ja muut materiaalit oikeuttaisivat typerän kommentoinnin. Vähän samaa kategoriaa kuin että vähäpukeinen nainen kerjää raiskatuksi tulemista. Ei oikeuta ei. Ja sananvapauteen on myös turha vedota. Se kun on eri asia kuin toisen loukkaaminen tietoisesti.

Miksi sitten ärsyynnyin?

Viime aikoina opesijaisena ollessani olen ollut salaa ärsyyntynyt pienestä osasta oppilaita, jotka toiminnallaan vievät aikaa ja huomiota pois itse aiheesta. Vievät oppimisen ja opettamisen iloa muilta. Samoin nämä typerät kommentit vievät iloa pois esimerkiksi kyseisen blogin lukijoilta ja snäpin seuraajilta, koska jatkossa materiaali tulee olemaan paljon rajatumpaa pahalta mieleltä itseä suojatakseen. Kuka nyt tarkoituksella haluaa lukea itsestään ja omasta henkilökohtaisesta elämästään haukkuja tuikituntemattomilta?

Mutta ajattelevatko nämä kommentoijat muita? Tuskin. Ajattelevatko he, että heidän vuokseen osa porukkaa jää vaille tärkeitä vinkkejä ja vertaistukea? että osaa oikeasti kiinnostaa? Että osa oikeasti seuraa, koska haluaa ja koska siitä tulee hyvä fiilis? 

Tuleekohan heillä pieneenkään mieleen laskea ensin kymmeneen ennen suunsa avaamista tai sormiensa laulamista näppäimillä? Koska itselleni tulee! En reagoi oikopäätä ensimmäiseen fiilikseen, joka herää. Pohdin asiaa hetken ja reagoin sitten, jos on tarpeen. Sen pienen tuumaustuokion aikana mietin mahdollisia syitä ja seurauksia, joita teolla, joka tässä tapauksessa ei edes itseäni koskenut, on. Ja jos olisin ollut sitä mieltä, että haluan tietää tarkemmin, mistä teossa tai sanomisissa oli kyse, olisin KYSYNYT! En olettanut, tulkinnut, kuvitellut, manannut piruja seinille. En jakanut maailmaa mustaan ja valkoiseen, hyvään ja pahaan, vaan pyrkinyt näkemään asiassa useita eri näkökulmia. 

Sillä sellaista elämä on. Ei mustaa ja valkoista, vaan aikuisten oikeasti eri sävyjä. Erilaisia tilanteita, erilaisia syitä, seurauksia, mahdollisuuksia ja toimintatapoja. Ei oikeaa ja väärää, vaan erilaisuutta, joka mahtuu hyvin mukaan ja täysin ok.

Kirjoitin tämän postauksen, koska jos jotakin asiaa ihmisissä inhoan niin mustavalkoisuutta. Rakas joulupukki, voisitko poistaa edes kokeeksi ensi vuodelta mustavalko-ajattelun ihmisten aivoista ja tuoda sen tilalle suvaitsevaisuutta? Koska sitä me todella tarvitsisimme.

-Katja

Suhteet Oma elämä Ajattelin tänään Syvällistä