Kasvihuoneesta, kasvatuslaatikoista, marjoista ja omenoista

Nyt on koittanut se hetki, kun puutarhamökillä voidaan ottaa hetkinen hieman rennommin. Kasvihuone ja kasvatuslaatikot alkavat olla siinä vaiheessa, että kasvit kaipaavat vain vettä, ja sitten aletaan odotella vihannesten ja marjojen kypsymistä!

Puutarhamökki - Kasvihuone-2.jpg

Kasvihuone onkin hieman täydempi kuin viime vuonna. Innostuimme niin kovasti maukkaista tomaateistamme, että tänä vuonna laitoimme niitä kasvamaan vieläkin enemmän ja useampaa laatua: Zuckertraubea, Sungoldia, Yellow Submarinea, Zlatavaa ja häränsydäntä. Kolme ensimmäistä on kirsikkatomaatteja, Zlatava normaalikokoinen ja häränsydän jättimäinen. Tomaattipuskia on kaikenkaikkiaan peräti 18!

Kasvihuoneessa on toistaiseksi vielä muutama kesäkukkaruukkukin, sillä Rouva ei ole uskaltanut roudata niitä ulos peläten sekä viileitä öitä että puutarhan alueella liikkuvia jäniseläimiä. Sekä kaneja että metsäjäniksiä on bongattu.

Puutarhamökki - Kasvihuone-1.jpg

Tomaatit aloittelevat jo kukintaansa, joten pian päästään ravistelemaan varsia, jotta kukat pölyttyvät. Pisimmät taimet ylettävät kattoon, joten kohta niitä aletaan myös latvoa. Lehtien haaroista napsitaan myös pois ns. varkaat eli niihin kasvavat toiset lehdet.

Puutarhamökki - Kasvihuone-3.jpg

Toisella seinustalla kasvaa neljä hunajamelonia ja kaksi kasvihuonekurkkua. Harmillisesti muut kurkkujen siemenet eivät itäneet, joten toivotaan, että edes nämä kaksi tekisivät yhtä hyvin hedelmää kuin kurkkumme viime kesänä.

Saimme kuin saimmekin hankittua lisää altakasteluruukkuja, ja vain kolme melonia ja kurkut laitettiin kasvamaan multasäkkeihin. Kurkut olivat niissä myös viime vuonna ja kasvoivat niissäkin todella hyvin. Kaikki taimet on toki lannoitettu hevosenlannalla, ja annamme niille myöhemmin vielä nestemäistä luomulannoitetta kasteluveden mukana.

Puutarhamökki - Kasvihuone-4.jpg

Huomannet ruukkujen alta myös uuden lattiamme: hain viime kesänä pakettiautolla tonnin verran vanhoja punatiiliä Espoosta, ja toukokuun alkupuolella vaihdoin harmaat lattialaatat näihin punaisiin tiiliin.

Puutarhamökki - Kasvihuone-5.jpg

Kasvihuoneen ovella kasvaa taas kesäkurpitsaa. Rouva ei löytänyt omia kesäkurpitsansiemeniään, mutta saimme toiselta puutarhurilta kaksi keltaisen kesäkurpitsan taimea. Luovutimme itse vastaavasti kaksi tomaatin taimea toiselle puutarhurille, kun totesimme, että 18 pensasta on aivan riittävästi.

Puutarhamökki - Kasvihuone-6.jpg

Kasvatuslavoillakin tapahtuu. Yhdestä puskee valko- ja ruohosipulia ja piparjuurta, ja iskin niiden väliin vielä yhden avomaankurkun.

Puutarhamökki - Kasvihuone-7.jpg

Toisessa laatikossa, harson alla, kasvaa retiisiä, porkkanaa, korianteria ja kukkakaalia. Retiisi tekee jo satoa.

Puutarhamökki - Kasvihuone-8.jpg

Parsoja ei voi vielä kerätä, joten niiden annetaan kasvattaa vain vartta. Samassa laatikossa on myös lehtipersiljaa ja hieman hernettä.

Puutarhamökki - Kasvihuone-9.jpg

Loput herneet kasvavat yrttilaatikossa, ja laitoin niiden ympärille myös verkon, jotta puput eivät söisi versoja tänä vuonna.

Puutarhamökki - Kasvihuone-10.jpg

Yksi laatikoista on omistettu mansikoille. Sekä isoille että pienimarjaisemmille.

Puutarhamökki - Kasvihuone-13.jpg

Uskomatonta, mutta mansikoissa on jo raakileita!

Puutarhamökki - Kasvihuone-11.jpg

Toinen verkolla suojattu laatikko on perunalaatikkomme. Siiklien varret maistuvat kuulemma myös kaneille, ja ne kaivavat myös mukuloita ylös, vaikkeivat niitä syökään.

Puutarhamökki - Kasvihuone-12.jpg

Kaalilaatikossamme, harson alla, kasvaa keräkaalia, ruusukaalia ja kukkakaalia. Väleistä nousee kehäkukkia.

Puutarhamökki - Kasvihuone-14.jpg

Saimme toiselta puutarhurilta myös karhunlaukan sipuleita, sillä Rouvan omat siemenet eivät itäneet. Iskin ne köynnöshortensian juurelle maahan.

Puutarhamökki - Kasvihuone-15.jpg

Omenan runsas kukinta näyttää tuottavan runsaasti myös hedelmää. Kukat ovat muuttuneet siis pieniksi raakileiden aluiksi, ja niitä on valtavasti!

Puutarhamökki - Kasvihuone-16.jpg

Herukkapensaissa raakileet ovat pidemmällä.

Puutarhamökki - Kasvihuone-17.jpg

Karviaiset näyttävät jo karviaisilta.

Puutarhamökki - Kasvihuone-18.jpg

Istuttamatta on enää neljä avomaankurkkua, jotka laitettaneen kasvamaan isoihin ulkoruukkuihin, sekä Rouvan daaliat, jotka kasvattavat edelleen varsiaan sisätiloissa.

Nyt vaan toivotaan sateita (uskomatonta mutta totta), ettei kaikkea tarvitsisi käydä kastelemassa aivan joka toinen päivä letkulla.

Koti Sisustus

Illallinen ystävien kanssa ravintola Fabrikissa

Tämä postaus käsittelee varsinaisesti parin viikon takaista illallistamme ravintola Fabrikissa, mutta ensin muutama sana juuri päättyneestä toukokuusta.

Ravintola Fabrik Helsinki-2.jpg

Kuten jo aiemmin kirjoittelin, onnistuin jälleen kerran täyttämään kalenterini hieman liian tehokkaasti, ja toukokuu oli kiireisin kuukausi miesmuistiin. Tai kiireinen ja kiireinen… En oikeastaan haluaisi käyttää sitä sanaa, sillä se, että sattuu olemaan paljon tekemistä ja menoja on eri asia kuin että olisi kiire johonkin.

Toki kuukauteen mahtui myös pakollisia ja ei niin mieluisia menoja, ja puutarhahommiin ja synttärivalmisteluihin kului oma aikansa, mutta onneksi kalenterissa oli näitäkin iltoja, jolloin ehti istua alas ja rentoutua: oopperaa, balettiamusikaalia ja illallista ystävien kanssa.

Ravintola Fabrik Helsinki-1.jpg

Ehdimme siis jo pari viikkoa sitten illalliselle ravintola Fabrikiin (Tehtaankatu 25). Kolme meistä neljästä täyttää tai on täyttänyt tänä vuonna 40, joten sovimme, että tämä on yhteinen juhlaillallisemme.

Fabrik on tänä vuonna mukana myös Taste of Helsingissä Töölönlahdella 14. – 17.6.2018. Olisin päässyt maistelemaan ToH:in annoksia pressitilaisuuksissa toukokuussa, mutta yksikään ei yksinkertaisesti mahtunut kalenteriini. Ravintola tuli kuitenkin nyt tutuksi, ja ToH-annoksia pääsen maistelemaan sitten ensi viikolla.

Ravintola Fabrik Helsinki-4.jpg

Itse aloitin illalliseni ranskalaisella maalaispateella, joka tarjottiin tartarkastikeen ja pienen salaatin kanssa. Rouva valitsi langustineja varsinaisen listan ulkopuolelta. Oh, miten kiva olisikaan käydä jossain, missä nämä äyriäiset ovat ihan jokapäiväistä ruokaa. Todella hyvää!

Ravintola Fabrik Helsinki-5.jpg

Pääruoaksi valitsin kyyhkkystä, sillä en muista maistaneeni sitä aiemmin – tai ainakaan pitkään aikaan. Kypsyys oli juuri sopiva, oma makuaistini ei taas erottaisi kyyhkystä muista linnuista. 

Ravintola Fabrik Helsinki-12.jpg

Rouvan raviolit korvasienillä olivat aikalailla täydelliset, ja vaikka sienissä olikin asiaan kuuluvasti hieman hiekkaa korvien uurteissa, ne aiheuttivat melko akuutin annoskateuden.

Ravintola Fabrik Helsinki-7.jpg

Jälkiruoaksi valitsimme suklaakakkua ja newyorkilaisen ravintolaketjun mukaan nimetyn Momofuku Cheesecaken.

Ravintola Fabrik Helsinki-8.jpg

Molempiin annoksiin kuului pallot jäätelöä.

Ravintola Fabrik Helsinki-9.jpg

Voi kyllä! Tämän illallisen perusteella voin suositella Fabrikia todella lämpimästi! Myös palvelu ravintolassa oli kerrassaan hurmaavaa, ja charmantti rusettikaulainen (oletettavasti) brittitarjoilija ansaitsee erityismaininnan. Nyt oli kaikki kohdallaan.

Ravintola Fabrik Helsinki-10.jpg

Vaikka tämä postaus ei varsinaisesti Taste of Helsinkiin liitykään, kurkkaapa Instagramin puolelle, jossa on käynnissä Taste of Helsinki -lippujen arvonta. Kukaties juuri sinä pääset nauttimaan Fabrikin tarjonnasta tapahtumassa!

Suhteet Ruoka ja juoma Oma elämä