Eläköön naiset, sisaruus ja avoin kannustus! Onko kyseessä vain naistenpäivän huuma vai päästäänkö eteenpäin?

Uskallatko olla oma itsesi, erottua massasta, mennä rohkeasti unelmiesi perässä ja toteuttaa ne? Jaksatko, haluatko tai viitsitkö kannustaa toisia naisia ja olla puukottamatta selkään? Muun muassa näitä asioita pohditaan kahden suomalaismerkin eli Lumenen ja Stockmannin mainoskampanjoissa, jotka lanseerattiin tänään.

Olin eilen Lumenen Light The Way -kampanjan esittelytilaisuudessa. Kampanja julkistettiin tänään naistenpäivän kunniaksi. Tilaisuudessa kerrottiin itse kampanjasta ja sen keulakuvista. Kampanjan kasvoina toimii viisi omalla alallaan menestynyttä suomalaista naista. He ovat Saimi Hoyer, Meeri Koutaniemi, Janita Autio, Nooralotta Neziri ja Pihla Viitala.

Kuva: Jan Lehner

 

Lumenen mukaan ”he näyttävät esimerkkiä muille kanssasisarilleen kuinka uskallus, erottuminen, naisten puolien pitäminen, suunnan näyttäminen sekä pelottomuus avaavat elämässä uusia ovia ja tuovat eteen mahdollisuuksia.

Kaikkia kampanjan kasvoja yhdistää sisu, itsenäisyys ja rohkea usko itseensä. Lisäksi he uskaltavat rikkoa rajoja ja haastaa naiseuteen liittyviä stereotypioita sekä tuoda epäkohtia esiin omien kokemustensa kautta.”

Kampanjaan liittyen Lumene oli myös kartoittanut suomalaisten naisten käsityksiä itsestämme ja miten naiseus nykyisin koetaan.  Kiinnostavaa kuultavaa. Neljä viidestä uskoo, ettei sukupuoli ole este tai edellytys menestykselle. Naiset kuitenkin toivoisivat työelämään selvästi enemmän tilaa erilaisille persoonille ja johtamistavoille.

Vain reilu kolmannes suomalaisnaisista uskoo täysin siihen, että he voivat olla sekä menestyneitä että pidettyjä. 71 % tutkimukseen vastanneista myös uskoo, että kauneuskäsitykset tulevat monipuolistumaan. Näin varmaan tuleekin tapahtumaan ja se on tervetullutta. 

Ilahduin kampanjasta, idea on hyvä ja henkilöt mielestäni hyvin valittuja. Vaikka kaikki ovat suht nuoria, heissä on jotain, johon aikuisenkin on helppo samaistua. Itse liikutuin Saimi Hoyerin puheenvuorosta. Saimi on käynyt viime vuosina kovan mankelin läpi, silti jaksanut eteenpäin. Kunnioitan. Ja vaikka hän onkin ollut jääkuningattaren maineessa, niin on ihan oikein, että jää-sana on viivattu yli hänen yllään olleesta t-paidasta.

Tänä aamuna piipahdin Stockmannilla Helsingin keskustassa. Sielläkin oli naisten päivän innoittamana kampanjalanseeraus, joka kovin paljon muistutti Lumenen kampista. Siinäkin oli suunnannäyttäjänaisia, mutta mutta. Kaikki olivat nuoria bloggareita. Yksi heistä vieläpä sama kuin Lumenen kampanjassa. Kampanjan mainosfilmissä toki vilahti aikuisempikin nainen – puettuna päästä varpaisiin eläinkuosiin, voimakkaaseen meikkiin ja kissa-aurinkolaseihin. Näinkö meidät aikuiset naiset nähdään vai onko tämä tavisnainen, joka rikkoo rajoja? Ohi meni ainakin minulta.

Ärsyynnyin sen verran, että kysyin projektissa mukana olleelta stockmannilaiselta, että onko aikuiset naiset tarkoituksella unohdettu ja satsataanko tietoisesti nuorempaan kuluttajaryhmään. Vastauksena oli hämmästys, olihan mukana se leopardinainen filmissä. No, ehkä muussa materiaalissa on sitten meikäläisillekin verrokkihenkilöitä. Kaikkia kunnia näille IT-tytöille, mutta kovin helposti minä ainakaan en heiltä menisi kysymään elämänohjeita tai pukeutumis- ja meikkivinkkejä.

Olisin mieluusti nähnyt kummassakin kampanjassa edes yhden tyylikkään aikuisen naisen. Mekin haluamme kuulua  joukkoon, näkyä ja tulla nähdyiksi.

Taputan silti aidosti molemmille kampanjoille, tosin Lumene veti mielestäni pidemmän korren. Hyvä, että luodaan joukkohenkeä, kannustetaan, vahvistetaan ja voimaannutetaan.

Sini

PS Eniten Stockmannin kampanjassa ilahdutti, että tavaratalon nimi on pari seuraavaa kuukautta Stockwomann. Hauska sanaleikki. En ole koskaan ajatellut, että tavaratalon nimi olisi miehekäs.

Kommentointi suljettu väliaikaisesti.