Pidä huolta selästä

Selän pitäisi saada joka päivä liikettä kaikkiin tärkeisiin suuntiin: eteen, taakse, sivulle ja kiertäen. Usein ja vähän kerrallaan on selän kannalta parempi treeniperiaate kuin paljon kerrallaan mutta harvoin. Pidä huolta selästä -jumppa toimii vaikka taukojumppana.

Pidä huolta selästä

Runsas istuminen on yksi selän pahimmista vihollisista. Jatkuva istuminen jumittaa lihakset, heikentää verenkiertoa ja jäykistää selkärankaa. On myös todettu, että paljon istuvat ovat lihavampia ja heidän riskinsä sairastua kakkostyypin diabetekseen ja sydän- ja verisuonitauteihin on suurempi.

Istumisen haittoja voi onneksi torjua helposti: pienetkin katkot istumisesta ovat hyödyllisiä ja vähentävät siitä aiheutuvia riskejä. On tärkeää vahvistaa selän ja vatsan lihaksia, mutta jo lyhyellä taukojumpalla teet hyvää selälle ja helpotat oloasi. Myös se on tärkeää, ettet jämähdä samaan asentoon kovin pitkiksi ajoiksi kerrallaan ja että annat selälle taukoja ja liikettä usein. Hyvä ohjenuora istumatyöläiselle voisi olla se, että nousisit ylös tuolilta vähintään kerran tunnissa. Joskus riittää se, että vaikka kävelet keittiöön hakemaan lasin vettä, mutta toisinaan on hyvä tehdä taukojumppaliikkeitä.

Selkänikamien välissä on välilevyjä, jotka sisältävät hyytelömäistä nestettä ja toimivat ikään kuin iskunvaimentimina selkänikamien välillä. Kun liikut, nestettä puristuu ulos ja sisään, mikä ravitsee välilevyjä. Liikkuminen tekee hyvää myös selkärangan muille osille ja selän lihasten aineenvaihdunnalle.

Tämä pieni pidä huolta selästä -jumppa toimii hyvin taukojumppana työpäivän lomassa tai vaikka aamuverryttelynä. Liikkeissä on kiinnitetty huomiota siihen, että selkärangalle tulee liikettä kaikkiin suuntiin. Liikkeet on helppo tehdä vaikka pienessäkin tilassa. Toista jokaista liikettä noin kymmenen kertaa ja tee koko jumppa pari kertaa.

Anna Tuomikoski

Päätetyöläisen hartiajumppa

Selkäkipu on viheliäinen vaiva

hyvinvointi liikunta
Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *