Tyyli ei ole ikäkysymys

Olemme kohta vuoden urputtaneet, miksi meille aikuisille naisille markkinoidaan tuotteita nuorten naisten kasvoilla ja langanlaihoilla vartaloilla. Samaa keskustelua käydään aina, kun koolla on aikuisia naisia ja  joku on onnistunut löytämään kaupoista jotakin kivaa ja sopivaa.

Ilahduimmekin suunnattomasti, kun Dolce & Gabbanan ensi kesän muotinäytöksessä oli lavalla aikuisia naisia ja pluskokoisia malleja. Heihin meidän tavallisten naisten on helpompi samaistua.

Jospa vihdoinkin alkaisimme päästä esille myös markkinoinnissa, kun muodin edelläkävijät nyt oviaan siihen suuntaan raottelevat.

Kauniilla tavalla aikuinen nainen kuvattuna Köpiksen muotiviikolla Lovechield 1979 kesän 2019 näytöksessä.

 

Parikymmentä vuotta sitten mm. vaatemallistot suunniteltiin ja markkinoitiin ikäryhmittäin. Vaatetehtaalla mietittiin, onko kohdeasiakas ”30 vuotta täyttänyt Noora, joka on juuri päättänyt opiskelunsa ja saanut ensimmäisen, vakituisen työpaikan ja haluaa vaikuttaa vaatteillaan” vai ”Jaana, 45 v, jolla on mies, kaksi lasta, asuntolaina, ja Jaana ei ole kiinnostunut pukeutumisesta” vai ehkä joku muu.

Nyt tuollainen on menneen talven lumia. Nyt puhutaan enemmänkin elämäntyylistä, lifestylestä, enemmän kuin iästä. Eihän tyyli ole ikäsidonnainen, olipa kyseessä meikit, ihonhoito tai pukeutuminen.

Sen vuoksi tuntuu hieman erikoiselta, että on vaatemerkkejä, joiden tuotteita ei lainata esimerkiksi tiettyjen lehtien muotikuvauksiin, koska ”kyseisten lehtien lukijat ovat liian vanhoja tälle merkille”, kuten minulle on joskus sanottu.

Tai sanoihan kerran yksi kosmetiikkatiedottaja minulle ”xxx-lehden lukijat eivät todellakaan ole tämän yyy-merkin kohderyhmää” (kyse oli laajalevikkeisestä lehdestä, jota tavalliset naiset lukevat, kosmetiikkamerkki oli selektiivinen, ei superkallis, mutta hieman Lancômea kalliimpaa)!

Ihan kuin tavallisten ja yli 45-vuotiaiden naisten rahat eivät kelpaisi! Samanlaisilla euroilla nämäkin naiset maksavat ostoksensa kuin ne himoitut kolmekymppiset! Ja sitä paitsi yli 50 vuotta täyttäneillä naisilla on irtonaista rahaa, jota voivat käyttää itseensä.

Onneksi kosmetiikkateollisuus alkaa hiljalleen jo herätä nuoruuden ihannoimisen ruususen unesta. Viime keväänä tuli muutamalta ihonhoitosarjalta täsmätuotteita yli viisi- tai kuusikymppisille. Sellaisia olivat muun muassa Vichy ja Lancôme.

Tänä syksynä uutuutensa ovat lanseeranneet Lumene ja apteekeissa myytävä Lierac. Molempien mainoksissa hymyilee aikuiselta ainakin näyttävä malli.  Ja molempien tuotteet tuntuvat hyviltä, menkääpä kokeilemaan!

Tällainen aikuinen nainen pysäyttää mainoksessa.

Myös Instrumentarium teki kesällä rohkeasti kohdistaessaan aurinkolasikampanjansa kuusikymppisille.

Mutta miettikääpäs, milloin olette nähneet aikuisen naisen kasvot meikkimainoksissa? Eihän meikeissäkään ole ikärajaa, mutta aikuinen iho asettaa kovat haasteet meikeille. Kuka uskaltaa tehdä ja mainostaa meikkejä juuri tälle suurelle kohderyhmälle?

Moni valmistaja tai kauppias näyttää pelkäävän leimautumista, jos kuvassa on aikuinen tai jos ihan julkisesti joku aikuinen samaistuu tuotemerkkiin, jonka markkinointi on kohdistettu noin kolmikymppiselle. Tosin emme ole huomanneet meikeissä tai vaatteissa ikärajalappuja.

On jotenkin  hassua kuunnella valituksia, ettei kosmetiikka- tai vaatekauppa käy riittävän hyvin. Meitä yli viisikymppisiä on jo yli puolet Suomen naisista ja enemmän tulee vuosi vuodelta. Me myös mieluusti ostamme kotimaisista myymälöistä. Ja meillä on myös ostovoimaa, vink, vink.

Ilonpilkahduksiakin näkyy tulevan. Sellainen on mielestämme tämä KappAhlin mainoskuva, jossa vihdoinkin on aikuinen malli. Ainakin me samaistumme häneen heti.

 

Limited Edition -mallisto tulee myyntiin Helsingin Forumin ja Espoon Iso Omenan myymälöihin 23.10.

 

Pitääpä mennä loppukuusta sovittelemaan kyseisiä vaatteita. Josko aikuinen vartalokin olisi huomioitu mitoituksessa.

Kertokaapa meille onko mainoksissa olevan mallin iällä tai muodolla väliä?

Kaisa ja Sini

Puheenaiheet
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.