Ei ole sinun vika, jos et löydä vaatteita itsellesi

On käsittämätöntä, että vaatevalmistajat jättävät palvelematta isoa osaa suomalaisista naisista, koska he eivät suunnittele vaatteita eri vartalotyypeille.  Tiedätkö sinä, mikä vartalotyyppi sinä olet? Muista, että vartalotyyppi ja vaatekoko ovat kaksi eri asiaa.

On hyvä muistaa, että vaatekoko ja vartalotyyppi ovat kaksi eri asiaa. Kouluttaessani vaatekaupan sisäänostajia,  myyjiä ja pukeutumisneuvojia eri puolilla Suomea ja tutkaillessani kauppojen tarjontaa, olen huomannut, että yllättävän monissa liikkeissä ei ole lainkaan tai äärimmäisen vähän vaatteita esimerkiksi omena- ja päärynävartalotyypeille.

Jos valikoimissa on joitakin ns. isojen tyttöjen mallistoja tai isompia vaatekokoja, käsittämättömän usein niiden yksityiskohdat, kuosit tai leikkaukset ovat sellaiset, etteivät ne imartele omena-, päärynä- tai timanttivartaloisia naisia.

Törmäsin Instagramissa Outi Pyyn vuodatukseen vaatteista ja mittasuhteista. Päätin ottaa yhteyttä Outiin haastatellakseni häntä tästä minuakin hämmästyttäneeseen aiheeseen.

Vartalotyyppi vaatteet rekissä

Eikö raha kelpaa?

– En ymmärrä, etteivät suomalaiset brändit halua palvella ostavia asiakkaita. Heidän kannattaisi tutkia, kenellä on aikomus ostaa vaatteita, paljonko he olisivat valmiita maksamaan niistä ja mitä kokoa ja vartalotyyppiä mahdolliset asiakkaat ovat, toteaa Outi Pyy. Outi on tekstiilialan ammattilainen ja liiketoimintakonsultti, joka on mm. erikoistunut vastuullisuuteen. Outilla on pitkä kokemus tekstiilialalta mittatilausompelijana ja vaatemyynnistä.

Outi väittää, että suomalaiset vaatebrändit jättävät palvelematta noin puolta asiakaskunnasta.

– Koska kaikki eivät löydä vaatteita kotimaisesta tarjonnasta, osan on pakko ostaa ulkomaisista nettikaupoista. Eikö ison osan asiakkaiden rahat kiinnosta? En ymmärrä tätä, Outi puuskahtaa.

Erilainen kaavoitus

Outi Pyy muistuttaa, että eri vartalotyyppien vaatteissa tulisi olla erilainen kaavoitus, ei siis riitä, että pieniä kokoja vain suurennetaan. Pieniä eroja pitäisi olla esimerkiksi hihojen malleissa.

Hän hämmästelee, miksi kaikki suomalaiset vaatevalmistajat eivät käytä Passeli-mitoitusta onhan sen pohjana suomalaisten mitat. Vaikka Passeli ei kerrokaan vartalotyyppiä, antaa se kuitenkin hyvän pohjan vaatteiden mitoituksille.

– Olen usein haukkunut suomalaisten pukeutumista. On kuitenkin karu totuus, että jos nainen on vähänkin isokokoisempi, hänelle ei jää juurikaan muita pukeutumisvaihtoja kuin leggingsit ja tunika, Outi sanoo.

Itsetuntokysymys

– Jos asiakas ei löydä sopivaa vaatetta kivijalka- tai nettikaupasta, se voi vaikuttaa myös itsetuntoon. Ulkoinen habitus vaikuttaa, mitä muut ajattelevat meistä. Jos et samaistu ”50-vuotiaan galleristin muotiin” tai ole ”huovuttava taidetäti”, isokokoisen on vaikea löytää persoonallisia vaatteita, kiteyttää Outi Pyy.

– Moni nainen puhuu negatiivisesti omasta vartalostaan, luettelevat ”virheitä”. Haluan muistuttaa, että ihmisissä ei ole vikaa, vaikka he luulevat niin. Syy on vaateyritysten. Olen Passeli-mitoituksen mukaan kokoa D46 ja olen täysin normaalikokoinen, sillä edustan noin 10 %:a suomalaisista. Vertailun vuoksi: suomalaisista kokoa 36 on vain 8 %, Outi toteaa.

Tunne mittasi

Vartalotyyppi mitat

Vielä 1990-luvulla vaatteiden koot ilmoitettiin 36, 38, 40 jne. ja koon lisäksi tuotteessa oli mainittu vartalotyyppi. Silloin ei juurikaan käytetty kirjaimia S, M, L jne.

– Nykyisin ihmisillä ei ole käsitystä omasta laajuudestaan, ymmärrystä vaatekoostaan. Jotta nettiostaminen onnistuisi, tulee asiakkaan tietää omat mittansa, koska eri valmistajilla on erilaiset mitoitukset, muistuttaa Outi.

Entäpä, jos te kaikki, jotka ette tiedä omia mittojanne, kaivatte mittanauhan esille ja mittaatte omat senttinne alusvaatteet päällä ja merkitsette tulokset tuohon Outin antamaan piirrokseen.

Jos et löydä vaatekaupoista itsellesi istuvia tai koon puolesta sopivia vaatteita, Outi suosittelee laittamaan tästä kirjallisen asiakaspalautteen vaatebrändille tai myymälään. Jotta palautteesi saa aikaan toimenpiteitä, sen kaverina olisi hyvä laittaa mukaan mitat. Ilman niitä mallistoon tai valikoimaan on vaikeaa tehdä muutoksia. Työkalu ei ole tarkoitettu vain tietyn kokoisille henkilöille, vaan sitä voi käyttää muistilappuna ja apuna tilatessa vaatteita nettikaupoista.

Kaisa

Outia voi seurata Instagramissa @outilespyy

Outin blogikirjoitus XL-kokosyrjintää

kulttuuri
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.