Anastasia-musikaali on syy mennä Tampereelle
Maksettu kumppanuus (teatterilippu saatu)
Tampereen Teatterin Anastasia-musikaali kunnioittaa perinteistä musikaaliperinnettä: kaunis katsella, taitavaa laulua, vauhdikkaita tansseja ja näyttäviä pukuja. Anastasia on hyvä syy mennä Tampereelle teatteriin.
Sain kutsun Tampereen Teatterin Anastasia-musikaalin kutsuvierasensi-iltaan. En ole ennen saanut Tampereen Teatterista vastaavaa kutsua. Kun näin, mistä esityksestä on kyse, en miettinyt hetkeäkään. Tottahan toki otin kutsun vastaan.
Tarina
Anastasia-musikaali kertoo Venäjän viimeisen tsaariperheen Romanovien nuorimman tyttären Anastasia Nikolajevna Romanovan tarinaa. Musikaali alkaa vuodesta 1906, jolloin leskikesarinna Maria Fjodorovna (Sinikka Sokka) lähtee Venäjältä Pariisiin ja antaa pojantyttärelleen Anastasialle soittorasian. Soittorasialla on musikaalin juonen kannalta tärkeä rooli.

Sitten hypätäänkin suoraan vuoteen 1917, jolloin vallankumouksen myötä tsaariperhe tapetaan. Siitä syntyy huhu, että Anastasia on päässyt karkuun ja olisi elossa.
Parempaa elämää tavoittelevat Dimitri (Petrus Kähkönen) ja Vlad (Ville Majamaa) alkavat juonia, miten he löytäisivät nuoren naisen, joka voisi esiintyä Anastasiana. Se olisi heidän keinonsa päästä pois Venäjältä ja saada uusi, parempi elämä. Useiden ”koe-esiintymisten” jälkeen he löytävät kadunlakaisijana leipänsä tienaavan Anjan (Pia Piltz), joka potee muistinmenetystä.

Dimitri ja Vlad kouluttavat ja koulivat Anjaa hovikelpoiseksi. Lopulta kolmikko pakenee Pariisiin tavatakseen leskikeisarinnan, jotta he voivat esitellä Anjan Anastasiana.
Loppujuonen jätän tahallaan kertomatta, jotta en paljasta liikaa.
Musikaalin teksti on Terrence McNallyn ja melodisen musiikin on säveltänyt Stephen Flaherty.
Samuel Harjanne ja miehitys
Anastasia-musikaalin on ohjannut Samuel Harjanne, joka on nykyajan The Musikaaliohjaaja. Pari viikkoa sitten oli ensi-illassa hänen ohjaamansa Priscilla-musikaali Helsingin Kaupunginteatterissa. Sitä aikaisemmin hän on ohjannut mm. Kinky Boots- ja Billy Elliot -musikaalit – kaikki menestyksiä.
Keskeisten roolien miehitys oli napakymppi. Pia Piltz Anjana/Anastasiana teki loistavan roolityön. Petrus Kähkösen musikaaliosaaminen on vahvaa ja se näkyi Anastasiassakin. Ville Majamaa oli uskottavasti ketku Vlad. Kaisa Helan Lily oli ajoittain suorastaan hykerryttävä. Joel Mäkisen Gleb, neuvostosotilas, on asiaansa uskova, ja Mäkinen sai sen välittymään myös katsomoon. Sinikka Sokka oli huikea leskikeisarinna. Oli ilo katsoa sitä arvokkuutta, herkkyyttä ja jopa katkeruutta, joka huokui Sokasta.

Taustajoukot
Pirjo Liiri-Majavan suunnittelemat puvut olivat näyttäviä ja liikkuivat erittäin kauniisti tanssikohtauksissa. Hienoa työtä. Minua miellytti myös koreografia, joka oli Chris Whittakerin vastuulla.

Katson teatterissa erityisen tarkkaan myös maskeja, kampauksia ja peruukkeja. Jonna Lindströmin tiimi oli tehnyt loistavaa työtä.
Toni Haarasen videosuunnittelu oli mestariluokkaa. Harsomaiselle kankaalle heijastetut tanssikohtaus, uni yms. olivat kiehtovaa katsottavaa.
Kaiken kaikkiaan Anastasia-musikaali oli erittäin hyvä syy matkustaa junalla Tampereelle.
Menkää tekin katsomaan.
Kaisa
Anastasia-musikaalin esityspäivät voit katsoa Tampereen Teatterin esityskalenterista.