Vaikuttava Eichmann – mistä yö alkaa

Kansallisteatterin Eichmann – mistä yö alkaa -näytelmä on Seela Sellan juhlaa.

Stefano Massinin kirjoittamassa näytelmässa  Hannah Arendt (Seela Sella) ja Adolf Eichmann (Timo Torikka) käyvät kuvitteellista keskustelua.

Hannah Arendt oli saksalaissyntyinen, ja Yhdysvaltoihin paennut filosofi. Hän tutki mm. pahuutta. Hän esitti aikoinaan pahuuden arkipäiväisyyden käsitteen. Hän tarkasteli, miten tavalliset ihmiset voivat tulla totalitaaristen järjestelmien toimijoiksi.

Eichmann oli SS-upseeri ja yksi holokaustin pääjärjestäjistä natsi-Saksassa. Hänet tunnetaan ennen kaikkea ”lopullisen ratkaisun”, holokaustin organisoijana. Hän järjesti keskitysleirille lähetettävien kuljetukset ja oli päättämässä Saksan juutalaiskohtaloista.

Eichmann
Yksinkertainen lavastus ei vienyt huomiota tekstiltä. Kuva Kansallisteatteri

Näytelmässä Arendtin tykittäessä tiukkoja kysymyksiä, Eichmann puolustautuu, että hän toteutti vain ylempien käskyjä.

Näytelmää katsoessa ei millään voi olla ajattelematta nykypäivän diktaattoreita, mielivaltaisuutta, jota lähialueellamme on. Tuli taas mieleen, ettei ihmiskunta ole oppinut mitään. Näytelmän teksti on hyvinkin ajankohtainen. Meidän kaikkien pitäisi ”taistella” pahuutta vastaan eikä vain tyytyä ja totella.

Seela Sella on ilmiömäinen. Ihailen hänen läsnäoloaan, karismaansa ja lahjakkuuttaan. Seela Sellan roolisuoritus ei hevin unohdu – eikä ole tarpeen unohtuakaan. Näytelmää katsoessa ei millään uskoisi, että Seela Sella on 87-vuotias. Hänen kykynsä ottaa yleisö on aivan uskomaton.

Timo Torikka oli myös loistava Eichmann. Hän oli hyvä vastapari Sellalle. Timo Torikan Eichmann vaikuttaa ensin epäonnistujalta (siis hänen roolihahmonsa). Häntä oli pitänyt nimittää insinööriksi, vaikka hän ei ollut insinööri. Hän piti myyntityöstä, mutta joutui irtisanotuksi. Sitten hän ajautui SS-joukkoihin ja ihme kyllä eteni siellä vastuulliseen tehtävään. Näytelmässä hän vähättelee merkitystään holokaustin osalta. Torikan tulkinta Eichmannista kasvoi näytelmän edetessä.

Eichmann lähis
Seela Sella oli ilmiömäinen. Kuva Kansallisteatteri.

Kansallisteatterin esityksen loistavasta ohjauksesta vastasi Kari Paukkunen.

Ensi-iltayleisö taputti seisaaltaan, eikä taputuksista tahtonut tulla loppua.

Tämä näytelmä jättää jäljen sieluun. Menkää katsomaan! Kansallisteatterin sivuilta näet esityskalenterin.

Kaisa

Kansallisteatterin Kurjet-näytelmä täynnä tulisieluisuutta

Kulttuuri Teatteri