Oivaltavasti toteutettu Molly ja Henry
Mainos / lippu saatu / Lilla Teatern
Lilla Teattern todisti, että Kjell Westön Molly ja Henry -romaani (ruotsinkielinen nimi Skymning 41) taipuu hyvin myös näyttämölle.
Skymning 41 – berättelsen om Molly och Henry -näytelmän keskiössä ovat näyttelijä Molly (Saga Sarkola) ja toimittaja Henry (Elmer Bäck) ja heidän suhteensa. Eletään 1940-luvun sotavuosia. Molly kiertää Ruotsissa näyttelemässä suomalaisen näyttelijäporukan kanssa. Henry on rintamalla toimittajana. Molly joutuu tyytymään toisarvoisiin komediennien rooleihin. Henry kärsii siitä, ettei hänen rehellisiä kirjoituksiaan rintamalta julkaista, vaan toimitus torppaa ne.

Väliaikainen rauha tuo hetken helpotuksen sotimiseen, mutta auttaako se Mollya ja Henryä. He ajautuvat erilleen. Eletty elämä ja salaisuudet ovat pinnan alla rasittamassa suhdetta. Pienen tauon jälkeen Molly ja Henry löytävät jälleen toisensa. Kaikki näyttää hyvältä. Onko se pysyvä olotila? Miten sota on vaikuttanut Mollyyn ja Henryyn?
Saga Sarkola soljahtaa hienosti Mollyn rooliin. Hänessä on herkkyyttä, intohimoa ja vahvuutta. Näytelmän huippukohtiin kuuluu Saga Sarkolan herkkä ja sielukas laulu. Saga Sarkola on hieno valinta Mollyksi.
Elmer Bäck on sopivalla tavalla jäyhä toimittaja, joka kärsii jouduttuaan kirjoittamaan Henryn mielestä joutavista aiheista.

Muut näyttelijät (Pia Runnakko, Vivi Lindberg, Alexander Wendelin, Antti Timonen ja Joachim Wigelius) sukkuloivat eri rooleissa. Osa heistä kuljettaa juonta kertojana. Pia Runnakko on mainio ja ajoittain ihan hervoton. Hän on aivan uskomaton komedienne.
Näytelmän on ohjannut David Sandqvist. Yksinkertaista ja oivaltavasta lavastuksesta vastasi Peter Ahlqvist. Pidin nerokkaana, miten tunnelma ja miljöö vaihtuivat vetämällä verhoja tai pienen seinänurkkauksen avulla.

Olin kuunnellut Molly ja Henry -kirjan (ruotsinkielinen nimi Skymning 41). Vaikka kuuntelusta oli vähän aikaa, muistin juonen suhteellisen hyvin. Se varmaan auttoi seuraamaan ruotsinkielistä puhetta ns. kouluruotsilla. Tosin Lillanissa on mahdollisuus seurata myös näytelmän tekstitystä puhelimen sovelluksella. Halusin kuitenkin asettaa itseni ”ihmiskokeeseen” yrittämällä selvitä ilman tekstitystä. Ja hyvinhän se meni.
Pidin paljon näytelmästä ja sen toteutuksesta.
Kaisa
Näytösaikoja voit katsoa teatterin sivustolta.
Lue myös Sinun, Margot -näytelmä on teatteria parhaimmillaan