10 satunnaista treenifaktaa minusta

Törmäsin muutama päivä sitten somessa Monnan postaukseen treenifaktoista, jonka linkkasin mielenkiinnosta auki. Olen itsekin muutamaan otteeseen kirjoitellut satunnaisia faktoja liittyen treeneihin, mutta tässä postauksessa teema olikin hieman toisenlainen ja postauksessa kyse haasteesta. Vaikka minua ei haastettu, idea oli sen verran hauska, että päätin sen itsekin blogissani toteuttaa. Tässä postauksessa pääsette siis paremmin käsiksi niin treenitaustaani kuin tavoitteisiini liikunnan suhteen. Paljastanpa myös treeni-identiteettini sekä sen, mitkä lajit ovat inhokkejani!

TREENITAUSTANI

Olen liikkunut lapsesta saakka ja pitkään yleisurheilin kilpaa. Päälajini oli pitkänmatkan juoksu, lähinnä 600 m, 800 m ja 1500 m, jonka lisäksi talvella luisteluhiihdin. Liikunta on ollut aina elämässäni tavalla tai toisella läsnä, mutta vähemmissä määrin suunnilleen 16 -18 -vuotiaana, jolloin iski kai jonkinlainen kyllästyminen ja vaihe, ettei treenaaminen ollut enää niin intensiivistä. Parikymppisenä minulla oli hurja spinning into, eli treenasin pyöräilyä 4-5 kertaa viikossa ja se oli ehdottomasti suosikki lajini. 25-vuotiaana puolestaan löysin salitreenin taian, jonka jälkeen olen käynyt kuntosalilla enemmän tai vähemmän säännöllisesti. Tuo oli kyllä omalla kohdalla ehdottomasti se paras ”treenipäätös”, nimittäin lihaskunto on tuonut kehooni ryhtiä ja jäntevyyttä, enkä ole vain laiha ja muodoton. Ei siis sillä että sellaisessakaan vartalossa mitään vikaa olisi, mutta itse pidän pienestä lihaserottuvuudesta ja lihasten tuomasta ryhdistä.

TREENI-INHOKKINI

Ehdottomasti uinti! En meinannut lapsena oppia millään uimaan ja tänäkään päivänä en kykene kovin pitkiin uintimatkoihin, vaikka yleiskuntoni ei ole sieltä huonoimmasta päästä. En pidä ollenkaan uimisesta ja vesi elementtinä on itselleni jopa hieman ahdistusta aiheuttava. Minulla on myös kokemus siitä, kuinka meinasin hukkua, joka lienee lisännyt tietynlaista pelkoa vettä kohtaan. Pahinta on merivesi, sillä ikinä ei voi tietää, mitä veden alla on ja tämä puolestaan herättää pienoista ahdistusta…

MOTIVAATIO NYT

Motivaatio treenaamista kohtaan on jo pidempään ollut erinomainen, eli pitkään aikaan en ole kärsinyt motivaation puutteesta. Veikkaan tähän vaikuttavan sen, etten treenaa liikaa, vaan juuri sopivasti. Pidän myös lepopäiviä ja nautin elämästä. Silloin kun treenasin kuutena päivänä viikossa, oli minulla hyvin usein ongelmia motivaation kanssa ja hommasta tuli ikään kuin suorittamista. Huomaan, ettei suorittaminen sovi itselleni oikein millään elämän osa-alueella ja sen vuoksi ei myöskään liikunnan suhteen. Suorittaminen muuttaa tekemisen poikkeuksetta vastenmieliseksi ja se ei missään nimessä ole tavoitteena.

HAAVEENI

Haluaisin olla parempi joogi! Lisäksi haluaisin joskus juosta maratonin. Nämä ovat sellaisia haaveita, joiden eteen en ole vielä tehnyt yhtään mitään ja niiden olemassa olo on ikään kuin taustalla – sitten joskus. Tällä hetkellä en koe että noille asioille on oikea hetki, jonka vuoksi en ole niitä lähtenyt edistämään. Haluan toki myös haastaa itseäni lisää treenien saralla ja tehdä enenevissä määrin sellaisia asioita, joita en mukavuusalueella tee. Ennen treenasin paljon mukavuusalueella, nykyään menen sieltä pois erittäin usein ja olen huomannut, kuinka hyvin se toimii kohdallani! Nautin pienestä kivusta kehossa, joka tekee juuri sen, että kehitystä tapahtuu. Nautin myös siitä kun näen kehityksen ja siksi haluan itseäni liikunnan saralla kehittää.

TAVOITTEENI

Tähän pätee osittain edellisen kohdan seikat, mutta jos mietin konkreettisemmin tämän hetken tavoitteita, tavoitteena on haastaa itseä enemmän treenien aikana. Eli tehdä uudenlaisia liikkeitä ja liikesarjoja salilla, toteuttaa vaihtelevampaa treeniä ja sen lisäksi juosta paremmin intervalleja. Minun heikkous on räjähtävyys, eli olen todella huono nopeatempoisessa treenissä. Kroppani onkin luotu ennemminkin pitkäkestoiseen ja tasaiseen treeniin kuin nopeatempoiseen ja räjähtävään. Tätä puolta haluan itsessäni kehittää ja sitä kautta tavoitella parempaa kuntoa myös tällä osa-alueella.

ENNÄTYKSENI

Hitsiläinen, muistan hyvin huonosti noita nuoruuden ennätyksiä. Mutta muistaakseni 600 metriä meni tyyliin vähän alle kahteen minuuttiin, joka oli suhteellisen kova aika ikäisteni sarjassa. Olinkohan tuolloin siis viidennellä vai kuudennella luokalla? Puolimaratonin juoksin muutaman minuutin päälle kahteen tuntiin useampi vuosi sitten. Nykyään en suoranaisesti mittaa aikoja, vaan tyypillisesti juoksen pidempiä lenkkejä 30 min / 5 km tuntivauhdilla – välillä nopeammin kun taas toisinaan hitaammin. Pitäisi ehkä toisinaan mitata ja vaikka testata, millaisella vauhdilla viisi kilometriä menisi jos ottaisi oikein aikaa ja vetäisi treenin sillä mentaliteetilla, että mihin sitä oikein pystyy!

SUHTAUTUMISENI HARJOITTELUUN

Kuten taisin jo tuolla aikaisemmin mainita, suhtaudun harjoitteluun rennosti, mutta kuitenkin pitkäjänteisesti. Liikunta on ollut niin pitkään osa elämääni, etten osaa sitä ilman elää. Eli kohdallani ei ole sijaa tällaiselle mahdollisuudelle, että lopettaisin harjoittelun kokonaan tai vaikka kyllästyessäni en enää treenaisi. Olen myös ihmisenä hyvin päättäväinen, eli jos jotain päätän, pysyn siinä vaikka mikä olisi! Silti sanoisin että suhteeni harjoitteluun on hyvin terve, mutta kuitenkin periksiantamaton.

INSPIROIDUN

Inspiroidun sekä omista, että muiden urheilusuorituksista. Jonkin verran seuraan Instagramissa naisia, jotka treenaavat, mutta pakko sanoa, etten inspiroidu mitenkään erityisen paljon vaikka suurista lihaksista. Eli muiden lihaksien näkeminen ei saa minua mitenkään ”innostumaan”. Inspiroidun ehkä eniten naisista, jotka jakavat somessa treenisisältöä, kuten vinkkejä treenaamiseen. Yksi suosikkini on @kelseywells – hänen kropastaan ja treenivideoista pidän!

  Kengät Merrell / Treenihousut House of brandon* / Toppi House of Brandon* (Koko treeniasu saatu*)

IDENTITEETTINI

Miellän itseni ehkä eniten kestävyys-urheilijaksi sen sijaan, että olisin vaikka ns. fitness -kissa. Tosin tämäkin on vaihdellut tässä vuosien varrella jonkin verran, mutta nykyään olen enemmän hyvinvointi edellä liikkuva, vaikka kuitenkin pitkäjänteinen treenaaja.

SOME

Itse en koe somea mitenkään huonona juttuja liittyen treeneihin – päinvastoin. Sieltä saan paljon inspiraatiota etenkin videoiden (ja liikkeiden) muodossa. Kaikki sellaiset tilit, joissa ei ole hyvä fiilis, olen poistanut seurannasta jo aikapäiviä sitten! Ja itselläni ei oikeastaan ole sitä ongelmaa, että kadehtisin muita tai heidän vartaloitaan. Tästä syystä en koe somea omalla kohdalla ongelmallisena, mutta toki se voi sitä monelle muulle olla ja ymmärrän senkin täysin.

Oliko juttuja, joihin samaistutte? 

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *