Helpota kuumalla treenaamista – 6 vinkkiä!

Viime aikoina on ollut hellettä. Oikeastaan ensimmäistä kertaa eilen illalla ulkona ollessa tuntui jopa hieman vilpoisalle, mutta muuten hikeä on pukannut! Kuten viime kesänä, myös tänä vuonna helle on vaikuttanut ainakin omalla kohdalla yleisiin energiatasoihin ja siihen, miten on voimia treenata. Juoksulenkkejä pystyy juoksemaan ainoastaan aikaisin aamulla tai myöhään illalla ja salilla treenaaminen on huomattavasti enemmän aikaa vievää, sillä sarjat ottavat koville. Tämä saattaa olla myös yksilöllistä, mutta huomaan, ettei kuumalla treenaaminen ole itselleni mitenkään helppoa. Koen etten saa treenistä yhtä paljon irti kuin muuten saisin ja koordinaatiokyvyssä on puutteita. Kehossa on ikään kuin voimaton olo, vaikka sitä olisi nukkunut ja syönyt muuten hyvin. Iso miinus lienee myös se, ettei salillani ole ilmastointia. En tiedä onko tämä kuinka yleistä enää nykyään, mutta pienellä salilla asiat ovat tosiaan näin. Tästä huolimatta uskon, että kuumassa treenaaminen on totuttelukysymys. Näin kesän alussa se on haastavaa, mutta eiköhän kroppa totu, kun sitä pitkäjänteisesti totuttaa. Ja totutteluun auttavat muutamat pienet vinkit, joita noudattamalla treeni helpottuu! Tänään haluankin jakaa kanssanne kuusi vinkkiä, joiden avulla tehdä kuumalla treenaamisesta mieluisampaa.

NESTEYTYS

Kuumalla treenatessa vesi on aivan ehdoton ja sitä pitää juoda paljon! Jopa juoksulenkillä olen kantanut mukana pientä vesipulloa, josta hörpätä, sillä mikäli juoksee esimerkiksi 45-60 minuuttia putkeen, voi siinä ajassa tulla herkästi nestehukka. Myös salilla vettä kuluu ja sitä tosiaan kannattaa kuluttaa! Yksi hyvä keino on käyttää erilaisia tehokkaita kehon nesteyttäjiä, kuten esimerkiksi Nordiq Nutritionin kookosvettä sisältävää jauhetta, jonka voi sekoittaa pulloveden joukkoon. Myös puhdas kookosvesi toimii, mikäli sen mausta pitää!

TREENIEN AJANKOHTA

Kuten mainittu, helpointa on treenata joko aikaisin aamulla tai myöhään illalla. Itse olen kokenut melkeinpä mieluisimmaksi ajankohdaksi iltaisin treenaamisen, sillä en ole ollenkaan aamuihminen. Kun aurinko on alhaalla, on salilla huomattavasti viileämpää, eikä ulkona juokseminen enää niin tuskallista. Mikäli kuumuus vaikuttaa selkeästi omaan treeniin ja sen tehoihin, suosittelen miettimään harjoituksen ajankohtaa, sillä vuorokauden ajalla voi olla oman jaksamisen kannalta suurikin merkitys.

KEVYEMPI TAHTI

Vaikka itseäni kieltämättä on harmittanut treenata kevyemmin itsensä haastamisen sijaan, olen päättänyt kuunnella kehoa etenkin näin kesän alussa, kun kroppa vasta totuttelee lämpöön. Eli näillä ilmoilla ei välttämättä kannata rääkätä kroppaa niin intensiivisesti kuin muuten, vaan antaa hieman siimaa. Tällä hetkellä treeniin kannattaa varata myös enemmän aikaa ja salilla palautella pidempään sarjojen välillä. Itse ainakin huomasin muutama päivä sitten, kun tein jalka- pakaratreeniä, että pidemmät palauttelu auttoivat  treenin tehoon sekä kokonaisuuteen. Vaikka aikaa meni puolisen tuntia pidempään kuin normaalisti, ei se kuitenkaan jäänyt vajaaksi.

PUKEUTUMINEN

Pakko myöntää, että tämä on pienoinen haaste! Itse en kehtaa treenata pienellä salilla pelkissä treeniliiveissä, vaikka mieli tekisikin. Olenkin kyhäillyt löysistä treenitopeista hieman lyhyempiä, mutta muutoin mennyt tavallisella treenipukeutumisella. Tässä kohtaa oikeastaan korostuu se treenivaatteiden laatu, jolla on suuri merkitys, jos halutaan pitää hikoilu kurissa ja välttyä hiertymiltä! Kuten olen monesti maininnut, Aim`n -merkin treenitrikoot* ovat suosikkejani, sillä ne ovat riittävän ohutta sekä hengittävää kangasta – housujen istuvuudesta puhumattakaan. Postauksen kuvissa päälläni on kyseisen merkin House of Brandonilta* saamani setti, joka on aivan ihana ja vaikka voisi kuvitella että pitkähihainen saumaton treenipaita olisi kuuma, juoksin sillä eilen illalla ja paita hengitti mukavasti. Mutta noin yleisesti, mitä vähemmän vaatetta treenatessa rohkenee käyttämään ja mitä laadukkaampia nämä vaatekappaleet ovat, sitä helpommin kulkee treeni kuumalla. Saumattomat vaatteet ovat nyt parhaita, sillä saumoista syntyy herkästi kuumalla hiertymiä.

SÄÄNNÖLLINEN RUOKAILU

Kuumalla unohtaa herkästi syödä, ellei ruokailuväleistä huolehdi erityisellä tavalla. Suosittelenkin kiinnittämään huomiota syömiseen ja siihen, että syö riittävän usein, jotta treenikin kulkee. On aika tyypillistä että kuumalla treenatessa saattaa tulla herkästi huono olo tai päänsärky, jonka vuoksi kokonaisuuden huomioon ottaminen on hyvin tärkeää. Itse kiinnitän tähän aivan erityistä huomiota, nimittäin lukeudun heihin, joiden ruokahalu katoaa kuin tuhka tuleen kuumassa. Itse energiantarve ei kuitenkaan mihinkään toki katoa, jonka vuoksi tässä  kohtaa pitää olla tarkkana!

LAJIT SÄÄN MUKAAN

Moni sanoo että kesällä kannattaa treenata kaikki treenit ilmastoiduilla saleilla, mutta itse olen toista mieltä. Ulkona liikkumista kannattaa kesähelteillä ehdottomasti hyödyntää, eli uiminen, juoksu- ja kävelylenkit sekä esimerkiksi puistossa joogaaminen, ovat loistavia tapoja harrastaa liikuntaa! Toki tässäkin kannattaa huomioida se vuorokaudenaika, jona treenaa, mutta noin yleisesti kesällä kannattaa harrastaa lajeja, joita ei muulloin voi Suomessa harrastaa. Itsehän inhoan uimista, mutta ulkona juokseminen on puolestaan minun suosikki treenimuoto näin kesällä! Myös puistojooga kiehtoo ajatuksena, joten ehkä siitäkin voisi ottaa vielä selvää?

Kengät Puma / Treenitrikoot House of Brandon* / Paita House of Brandon*

Noin yleisesti treenaan helteillä aivan yhtä paljon kuin muutenkin, mutta kuten mainittu, treenien intensiteetti ei ole ollut viime aikoina yhtä kova kuin vielä kuukausi sitten. Toisaalta tämä tosiaan sallittakoon ja kun kroppa alkaa tottumaan lämpöön, ehkä omassa olotilassa tapahtuu muutosta parempaan päin? Mietiskelin jo jonkin verran seuraavaa kuukautta, kun lähden Aasiaan, että miten siellä treenaan… Balilla ei nimittäin ihan hirveästi kuntosaleja ole, joten saattaa tulla pelkästään juoksu, uinti- ja jooga painotteinen heinäkuu. Pientä lihaskuntotreeniä toki voi tehdä ihan oman kehon painolla, mutta noin lähtökohtaisesti salilla tulen siellä tuskin käymään.

Miten te olette kokeneet nämä kuumat ilmat ja helteet jos mietitään treenaamista? Vaikuttavatko ne treenitehoihin vai kulkeeko treeni normaalisti?

PS. Hieman vielä treenivaatteisiin liittyen, House of Brandonilla starttasi eilen kesä-alet, jossa alennuksessa on myös Aim`n treenivaatteita, mikäli ne herättivät kiinnostuksen! Koko sporttivalikoima löytyy täältä*.

*Tuote sponsoroitu

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *