Helppo ja herkullinen chiavanukas

Tänään vuorossa olisi aamu- ja välipalajuttuja, nimittäin jaan kanssanne helpon ja herkullisen chiavanukkaan reseptin. Itselleni chia-siemenet ovat tulleet tutuiksi jo useamman vuoden takaa ja niitä nykyään arjessani säännöllisesti suosin. Kaikille kyseiset siemenet eivät kuitenkaan sovi ja ne aiheuttavat herkästi vatsanpuruja. Olen huomannut, että tähän vaikuttaa paljon se, miten hyvin siemenet on liotettu ja kuinka paljon niitä on reseptissä käytetty. Useampi ruokalusikallinen alkaa olemaan määrällisesti jo sellainen, ettei monen vatsa sitä kestä. Itse suosin keskimäärin kahta ruokalusikallista siemeniä per vanukas, joka on mielestäni aika sopiva määrä. Mikäli vatsa on erityisen herkkä, voi määrän puolittaa ja jonkinlainen standardi taitaakin olla 1 rkl siemeniä vuorokaudessa? Chia-siementen tulee myöskin antaa liota riittävän pitkään, eli mielellään yön ylitse, jolloin ne ovat riittävän turvonneita ja täten myös helpompia ruoansulatukselle. Kun vanukas on oikein valmistettu, sen ei pitäisi aiheuttaa turhia vatsanväänteitä!

Jokainen varmasti tietää, miten terveellisiä chia-siemenet ovat! Ne sisältävät paljon proteiinia, kuitua, magnesiumia, hyviä rasvahappoja ja kalsiumia. Mielestäni siemenet toimivatkin aivan loistavasti osana terveellistä ruokavaliota, niin aamiaisena kuin välipalana. Itselläni oli vanukkaiden kanssa pidempi tauko tuossa keväällä, mutta nyt olen valmistanut niitä melkeinpä kyllästymiseen saakka! Etenkin vadelman ja lakritsin yhdistelmä on suosikkini, mikä ei liene kovin suuri yllätys. Toisinaan heitän tuoreet vadelmat vanukkaan päälle sellaisenaan ja toisinaan taas survon ne mössöksi kerrostaen vanukkaan kanssa.

Olen tästä joskus ennenkin maininnut, mutta koen puuron vastenmieliseksi aamuisin, sillä se väsyttää ja siitä tulee tunkkainen olo. Hyvää vaihtelua aamiaiseen tuokin chiavanukas, jonka on ihanan raikas tekeydyttyä yön ylitse jääkaapissa. Vielä jos päälle heittää kylmiä marjoja tai survoo pakastemarjoista seoksen, herää taatusti uuteen päivään! Tänään haluankin jakaa kanssanne reseptin, joka toimii oikeastaan kaikenlaisten täytteiden kanssa, eli pohjan, jota voit käyttää vaikka mangon, kiivin, banaanin tai mansikoiden rinnalla. Chiavanukkaiden kanssa vain taivas on rajana (ja mielikuvitus), eli hevi- ja pakastehyllyillä kannattaa kierrellä ja tsekkailla, voisiko sieltä löytää jotain uusia ihania makuyhdistelmiä? Minulle lakun ja vadelman yhdistelmä on tosiaan pettämätön ja siksi sitä oikeastaan eniten valmistan. Hyvänä kakkosena tulee mango-vanilja.

Tämän päivän reseptissä olen tosiaan koristellut vanukkaan tuoreilla vadelmilla, mutta sinä voit halutessasi korvata ne vaikka pakastetuilla mangokuutioilla tai banaanisurvoksella – mitä mieli sattuu tekemään!

HELPPO CHIAVANUKAS POHJA ( yhdelle)

  • 1,5-2 rkl Foodin* chia-siemeniä
  • 1 dl kaurajuomaa
  • 1 dl Alpron kookoksen makuista soijarahkaa
  • 1/3 tl Foodin* Bourbon vaniljajauhetta
  • 1/3 tl Foodin* raakalakritsijauhetta (mikäli haluat vanukkaaseen lakritsin vivahteen)
  • Ripaus suolaa

Lisukkeeksi:

  • Tuoreita vadelmia
  • Kookoshiutaleita

Kaadetaan rasiaan tai suljettavaan lasipurkkiin kaurajuoma ja sekoitetaan joukkoon chia-siemenet. Maustetaan haluamillaan mausteilla (esim. vanilja, lakritsi, suola…) ja sekoitetaan huolella. Lopuksi lisätään joukkoon vielä kookoksen makuinen soijarahka, joka tuo vanukkaaseen ihanaa pehmeyttä. Rahka voi olla myös mautonta, mikäli et pidä kookoksen makuvivahteesta. Laitetaan kansi kiinni ja vanukas yön ajaksi jääkaappiin tekeytymään.

Aamulla kaadetaan vanukas tarjoilukulhoon ja kaadetaan päälle lisukkeet. Toinen vaihtoehto on blendata vadelmat ja kerrostaa vanukas survoksen kanssa. Nautitaan tuoreena ja mieluiten kylmänä – kahvi on erinomainen lisä vanukkaan rinnalle!

Suosiiko moni muu chiavanukkaita? Mikä on teidän suosikki yhdistelmä?

*Foodinin tuotteet sponsoroitu

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *