Matkalla treenaaminen ja kunnon ylläpitäminen

Tällä viikolla käynnistyi toinen viikko Balilla ja tuli täyteen kolme viikkoa siitä, kun viimeksi kävin salilla. Alku on mennyt hyvin kivuttomasti, mutta kyllä pari päivää sitten totesin ystävälleni kaipaavani pikkuhiljaa kunnon hikitreeniä ja etenkin lihasten kuormittamista muutoinkin kuin kävelemällä. Jo pidempään olen nimittäin treenannut hyvin intensiivisesti lihaskuntoa ja salista pitänyt viimeksi kunnollisen tauon vuosi sitten kesällä. En ole aikoihin myöskään sairastellut, joten treenittömiä ajanjaksoja ei ole juurikaan ollut. Tämä on toki näkynyt ja tuntunut kehossa positiivisella tavalla ja jo pidempään kokonaisvaltainen fiilis onkin ollut hyvä! Tiesin jo etukäteen, ettei Balilla ole juurikaan kuntosaleja eikä täten mahdollisuuksia siihen perinteiseen treeniin. Toisaalta täällä on mahdollisuuksia treenata mm. oman kehon painolla, joogata, uida, tehdä kuntopiiriä ja lenkkeillä. Toistaiseksi oma treenaamiseni on ajan puutteen vuoksi ollut hyvin vähäistä, eli olen oikeastaan vain tehnyt kuntopiiriä (vatsat, ojentajat, kyykyt ja selkä), joogannut pari kertaa Canggussa ja kävellyt. Tosin kävelyä meillä tulee päivittäin sellainen kymmenen kilometriä, mikä on aika hyvä määrä hyötyliikuntaa! Itse olen vaan niin huono laskemaan hyötyliikunnan treeniksi, sillä siinä ei varsinaisesti hikoilla.

Monelle lomalla kunnosta huolehtiminen on varmasti hieman haastavaa. Kyllä itsekin myönnän, miten aika ei meinaa riittää, sillä onhan se nyt ihanaa nautiskella auringosta ja nähdä uusia paikkoja. Täällä pimeä tulee niin aikaisin, joten niitä ihania iltalenkkejä, joita Suomessa harrastan, ei tehdä. Oikeastaan ainut fiksu ajankohta heittää juoksulenkki, on aamulla aikaisin tai ennen auringonlaskua ja tähän mennessä rytmit eivät ole vielä sitä periksi antaneet. Lenkkarit on kuitenkin pakattuna laukussa – samoin useammat treenivaatteet hikoilua varten. Olen jälleen kerran huomannut myös sen, miten ruokahalut eivät ole samanlaiset kuin silloin on, kun treenaan. Ruokailurytmi on sekaisin ja toisinaan meillä on ollut aivan laittoman pitkiä ruokailuvälejä! Tietenkin kuumuus vaikuttaa asiaan, mutta tunnistan kehostani sen, miten kroppa menee ikään kuin hieman ”sekaisin”, kun en urheile. Elimistö ei vaadi samalla tavalla energiaa eikä nälkä pysy normaalilla tavalla yllä. Tämän tulette näkemään ruokapäiväkirjasta, jota olen nyt viikon ajan pitänyt ja siinä ei tosiaan ole kaikkien päivien osalta hurraamista! Toisaalta samaan hengenvetoon on mainittava, miten juuri reissun aikaisella ruokailemisella on vaikutusta siihen, millaisessa kunnossa kotiin palaa. Jos lomalla syö pääasiassa terveellisesti, ei nauti jokaisella aterialla oluita tai purilaisia, on hyvinvoinnista mahdollisuus pitää huolta ilman treeniä. Täällä Balilla ravinto on erittäin terveellistä ja pääasiassa vegaanista, joten parempien valintojen tekeminen on tehty kaikille helpoksi! Sanoinkin reissukaverilleni viimeksi tänään, miten vähäinen maitotuotteiden ja leivän syönti täällä vaikuttavat kehoon positiivisesti. Kaikki sellainen ylimääräinen nestepöhö ja turvotus on tipotiessään ja olo on jatkuvasti kevyt.

Vaikka kaipaan hikitreenejä, suhtaudun reissujen aikaiseen treenaamiseen kuitenkin hyvin rennolla otteella. En ota asiasta todellakaan mitään paineita, eli jos aika ei riitä, sitten se ei riitä. Kenenkään kunto ei kaadu kuukauden treenitaukoon tai kevyempään kuntoiluun, se on varma. Mikäli asia kuitenkin herättää ahdistusta tai reissuilla on pakottava tarve päästä kuntoilemaan, olisi mielestäni syytä miettiä, onko oma suhde hyvinvointiin ja treeneihin tasapainossa? Jonkin verran näkee juuri sitä, ettei edes lomalla kyetä ottamaan iisimmin vaan ajatellaan, että viikon treenitauko muuttaisi hyvinvointia tai ulkomuotoa suuntaan tai toiseen. Omasta kokemuksesta on pakko sanoa, että kyllähän jo viikossa tai parissa lihaksia lähtee ainakin kokoiseltani naiselta, mutta ei se kestävyyskunto nyt aivan nolliin tipahda! Ja positiivistahan on myös se, miten nopeasti kunto palautuu, kun palaa normaaliin rytmiin. Jos kuitenkin muutama vinkki, joiden avulla lomallakin on mahdollista ylläpitää aktiivisuutta, niin suosittelen kävelemään mahdollisimman paljon taksien sijaan ja syömään 80 % lomasta terveellisesti. Ei tokikaan tarvitse valita jokaisella aterialla sitä kevyintä mahdollista ruokaa, mutta edes osa päivän ruoista voisi olla terveellisempiä vaihtoehtoja. Omalla kohdalla tämä osuus tulee niin luonnostaan, mutta tähän vaikuttaa pitkälti se tapani ajatella hyvinvoinnista, joka on lopun elämän valinta eikä mikään hetken hairahdus.

Hyvin rennolla sykkeellä on siis lähtenyt Balin reissu käyntiin. Saas nähdä, miten hommat kehittyvät, sillä ainakin alustavasti tänään puhuimme kuinka huomenna kävisimme ennen auringonlaskua juoksemassa, vaikka maasto ja olosuhteet täällä onkin aika haastavat. Gileillä tuskin tulee ihan hurjan paljon kuntoiltua, mutta Ubudissa varmasti taas ainakin joogataan. Noin muuten loma on ollut aika hyvinvointi painotteinen, eli on tullut syötyä suhteellisen terveellisiä ruokia, enkä ole oikeastaan alkoholiakaan muutamia viinilasillisia enempää nauttinut. Ymmärrän, että viikon reissuilla tahti saattaa olla toinen, mutta koska matkalla on pidempään, ainakin omalla kohdalla moodi on eri. Tähän asiaan vaikuttaa kohdallani oikeastaan se sama elämäntyyli, jota vaalin Suomessakin, eli en  noudata mitään dieettejä tai treenaa kausiluonteisesti, vaan hyvinvointi on monella tavalla osa elämääni päivästä, viikosta ja vuodesta toiseen. Pidän itsestäni huolta lopun elämän tähtäimellä, en vain hetkittäin.

Tuleeko teidän kuntoiltua matkoilla vai onko reissut nimenomaan lepoa varten?

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *