Paljonko painan & muita hyvinvointikysymyksiä

Kuinka paljon painat?

Valehtelematta käyn vaa`alla todella harvoin enkä ole jatkuvasti tietoinen painostani. Viimeksi kävin puntarilla jouluna, koska se niin sopivasti osui suihkun vieressä silmään. Tuolloin painoin 55,5 kg ja olen 171 cm pitkä. Oikeastaan aina kun käyn puntarilla, paino pyörii jossain noissa lukemissa. Noin yleisesti veikkaan painoni heittelevän kilon tai pari jatkuvasti vähän sen mukaan, miten paljon treenaan, syön ja millainen elämäntilanteeni on. Kuten olen joskus maininnut, kropassani saattaa tapahtua radikaaleja muutoksia jopa parissa päivässä jos syön syystä tai toisesta huonosti ja tämän huomaan vaatteiden istuvuudesta. Aineenvaihduntani on myös suhteellisen nopea.

Miten suhtautumisesi treenaamiseen on muuttunut vuosien varrella?

Ehkä eniten muutosta on tapahtunut sen suhteen, miten itseäni kohtelen. Olen nykyään armollisempi, lempeämpi ja hyväksyvämpi, enkä ajattele suurien treenimäärien olevan yhteydessä hyvinvointiin. Jos harjoituksia jää väliin, ei se ole maailmanloppu ja ylipäänsä – en treenaa sairaana, krapulassa tai yliväsyneenä. Kunnioitan kehoani ja vaikka tykkään haastaa itseäni ja treenaan tälläkin hetkellä tavoitteellisesti, olen noin yleisesti lempeämpi itseäni kohtaan.

Välineurheiletko?

Haluaisin sanoa etten, mutta todellisuudessa treenivälineillä on suuri vaikutus itse suoritukseen! Hyvillä kengillä juoksu kulkee paremmin ja istuvilla treenitrikoilla kykenen keskittymään olennaiseen. Eli kyllä välineillä on vaikutusta siihen, miten treeni sujuu ja miltä se tuntuu. Koen noin muutenkin oloni paremmaksi jos päälläni on kivat treenivaatteet vanhojen kulahtaneiden ryysyjen sijaan. Pinnallista tai ei, niin treenivaatteisiin kyllä satsaan, sillä urheilen sen verran paljon. Tärkeimmässä roolissa ovat kengät, housut ja treeniliivit. Topeilla ei ole niin suurta väliä.

Kuinka usein herkuttelet ja mitkä ovat suosikki herkkujasi?

Herkuttelen milloin sattuu, mutta ehkä kerran tai pari viikossa. Minulla ei ole karkkipäivää tai noin muutenkaan mitään herkkupäivää, eli ostan herkkuja silloin kun mieli tekee. Useimmiten herkuttelu kuitenkin ajoittuu viikonloppuihin – ihan vaan tavan vuoksi, koska muutkin. Eniten pidän jäätelöstä, lakritsista, kirpeistä karkeista ja suklaalla kuorrutetuista pähkinöistä. Myös pizzaa, viiniä ja hampurilaisia nautin, mutta useimmiten liitän herkuttelun nimenomaan makeisiin herkkuihin, enkä niinkään suolaiseen tai alkoholiin. Sipsejä syön muuten todella harvoin ja tätä monesti ihmetellään! En ole oikein ikinä pitänyt sipseistä, vaan herkuttelu on aina liittynyt enemmän tavalla tai toisella makeaan. Nuorempana olin kunnon sokerihiiri, josta kuitenkin ”vapauduin” muutettuani suhtautumistani sokeriin.

Yksilö- vai ryhmätreeni?

Ehdottomasti yksilötreenit! Tosin juokseminen on usein aika mukavaa myös hyvässä seurassa. Mutta noin yleisesti treenit ovat itselleni omaa aikaa, loistava tapa saada ajatukset muualle ja ylipäänsä rentoutua ihan vaan omassa seurassa. Toisaalta uskon kyllä ryhmäliikunnan voimaan ja siihen, miten toinen toistaan on mahdollista puskea ryhmässä parempiin suorituksiin.

Mikä on lempi treenisi salilla?

Ehdottomasti olkapäätreeni! Veikkaan tämän johtuvan siitä, että olin nuorempana niin henkari ja innostuttuani salitreenistä sain muokattua itselleni nätit olkapäät, joista pidän. Olkapäätreenin tulokset näkee nopeasti ja liikkeet ovat miellyttäviä tehdä. Varmaan eniten vaihtelenkin juuri olkapäätreeniä ja haen Instagramista inspiraatiota liikkeisiin!

Parasta palauttavaa ravintoa?

Olen todella huono näissä palautteluun liittyvissä jutuissa, sillä en noudata mitään tiettyä kaavaa treenien jälkeen. Käytän kyllä treenin jälkeen palauttavaa Nordiq Nutritionin POST WORKOUT -jauhetta, mutta en ole sen suhteen mitenkään orjallinen tai laske minuutteja harjoituksen jälkeen. Pyrin kuitenkin nauttimaan ravintoa suhteellisen nopeasti treenistä ja mieluiten siis ihan kunnon ravintoa, enkä mitään patukoita tai keinotekoisia ”suklaajuomia”. Uskon näissä jutuissa suurpiirteiseen kokonaisuuteen (kuten aika monessa muussakin asiassa) enkä siksi ole kovin tarkka sen suhteen, mitä syön treenin jälkeen. Maalaisjärki on tietysti sallittua, eli pizzalla palauttelu ei välttämättä ole se paras mahdollinen tapa optimoida treenin hyöty.

Missä lajissa olet lahjakkain?

Kaikessa ketteryyttä ja kestävyyttä vaativassa. Eli en ole niinkään kuulantyöntäjä tai bodari, vaan ennemmin se maratoonari. Rakenteellisesti kestän hyvinkin pitkäkestoista fyysistä rasitusta ja mieleni on periksiantamaton jos niikseen päätän. Olen myös ketterä, eli esteradat ja muut temppuradat luonnistuvat minulta hyvin.

Treenit vai bileilta?

Kuten olen usein maininnut, olen sitä mieltä ettei elämän tule olla joko tai, vaan se voi olla jotain siltä väliltä. Ei tarvitse elää aina siellä äärilaidoissa, eli bilettää joka viikonloppu tai treenata orjallisesti. Siksi vastaukseni on molemmat – hieman tilanteesta riippuen. Jos on fiilis lähteä juhlimaan, sitten lähden ja jätän treenit väliin tai jos juhlat ei kiinnosta, voin hyvin huhkia salilla lauantaina klo 21.00. Olen hyvin fiilispohjainen tyyppi, vaikka nykyään toki mietin aika paljon omaa jaksamista ja sitä, miten juhlat vaikuttavat yleiseen fokukseen. Eli elämäni ei ole enää joka viikonloppuisia alkoholilla kyllästettyjä juhlia, mutta eipä toisaalta henkihieverissä treenaamistakaan.

Millaisia treenitavoitteita sinulla on?

Tällä hetkellä treenitavoitteita on suhteellisen paljon! Ensinnäkin haluan kehittyä kaikessa, mitä treenaan. Salilla haluan nähdä kehitystä tapahtuvan voiman suhteen, eli punnerrukset, leuanvedot ja muut vahvuutta vaativat liikkeet olisi kiva hallita paremmin! Juostessa haluan kehittyä räjähtävyyden suhteen sekä samalla myös parantaa kestävyyskuntoa entisestään. Kokonaisvaltaisesti haluan kehooni lisää sporttisuutta ja lihaserottuvuutta. Tavoitteenani ei ole olla mikään rasvaton lihaskimppu, vaan sopivan sporttinen. Viihdyn tällä hetkellä erittäin hyvin kehossani, mutta nykyään uskallan myös asettaa tavoitteita ja pyrkiä niitä kohden! Tavoitteet eivät aina tarkoita sitä että olisi tyytymätön nykyhetkeen, vaan niitä voi asettaa vaikka olisi jo nyt ns. maalissa.

Paras hyvinvointivinkki?

Pidä huolta henkisestä hyvinvoinnista, sillä jos voimme henkisesti hyvin, jaksamme huolehtia myös fyysisestä kunnosta! Eli älä laiminlyö henkistä hyvinvointia, sillä se on pohja oikeastaan aivan kaikelle elämässä. Vaikka kroppa olisi miten hyvässä fyysisessä kunnossa tahansa, ei sillä pitkälle pötkitä jos mieli voi huonosti. Paljon näkeekin henkilöitä, jotka voivat näennäisesti niin hyvin, mutta todellisuudessa elämä on yhtä kontrollissa elämistä. Hyvä fyysinen kunto ei todellakaan aina kieli tasapainosta ja hyvinvoinnista, vaan siellä voi olla taustalla paljon epätervettä suhtautumista ravintoon, liikuntaan, palautumiseen ja omaan kehonkuvaan.

Mikäli haluat kysyä minulta vielä jotain hyvinvointiin tai treeneihin liittyvää, kommenttiboksi on avoinna! 

Hyvinvoivaa pian alkavaa viikonloppua!

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *