Tätäkö on nykypäivän sosiaalinen media?
Olen jo pidempään halunnut avata blogissa ajatuksiani eräästä asiasta, nimittäin tämän päivän blogi- ja somemaailmasta, joka on etenkin viime aikoina herättänyt itsessäni hieman ristiriitaisia tuntemuksia. Kun aloitin bloggaamisen vuonna 2010, oli blogeja vain muutama hassu ja bloggaaminen ylipäänsä niin erilaista. Silloin blogitekstin kasaamiseen kuvineen meni ehkä puolisen tuntia, kun nykyään tekstieni tekemiseen menee kokonaisuudessa helposti ihan työpäivän verran. On tietysti ihan luonnollista, että blogimaailma muuttuu, sillä maailma kehittyy jatkuvasti. Muutos on monella tapaa ollut myös positiivinen, sillä se on mahdollistanut itselleni esimerkiksi työksi bloggaamisen. Nykyään blogiaan työksi kirjoittava ei ole enää mikään kummajainen, vaan me olemme toimittajien rinnalla yhtä päteviä mielipidevaikuttajia.
En nyt sinällään halua keskittyä siihen, mikä tässä kehityksessä voisi olla toisin vaan ennemminkin ottaa kantaa ilmiöön, jonka olen laittanut merkille niin blogeissa kuin yleisesti somemaailmassakin. Nykyään nimittäin tuntuu, että kävijämäärien nopea kasvattaminen ja blogin (tai Instagramtilin) esiin saaminen on yhä useamman tavoite, jolloin niin helposti unohdetaan se tärkein eli blogin sisältö ja lukijat. Instagramissa tätä on varmasti vielä enemmän ja siellä ns. follow for follow -meininki todella yleistä. Tämä siis tarkoittaa sitä, että aletaan seuraamaan useita tilejä, jonka jälkeen hetken päästä lopetetaan niiden seuraaminen. Tätä tehdään nimenomaan sillä tarkoituksella, että saataisiin itselle lisää seuraajia. En ole myöskään lämmennyt erilaisille kommentointiryhmille, joita on nykyään somessa aika paljonkin. Kommentoiminen siksi, että minun tulee nyt kommentoida, kuulostaa vain omasta mielestäni todella väkinäiseltä. Itse ainakin haluan kommentoida ainoastaan silloin, jos minulla on oikeasti jotain kommentoitavaa tai pidän kuvaa vaikka kauniina tai tekstiä hyvänä. Mielestäni tuon myös huomaa esimerkiksi Instagramissa todella selkeästi, että milloin kommentoidaan jonkun ryhmän toimesta kuin, että sitten kommentoitaisiin ihan pyyteettömästi.
Ymmärrän, että itsensä brändääminen on tärkeää mutta joku tuossa on mielestäni kuitenkin epäaitoa. Ehkä omassa vaakakupissani painaa ikävuosieni lisäksi se, että olen tosiaan kirjoittanut jo vuosia ja tehnyt niin pitkäjänteisen työn blogini eteen. Tuo työ on ollut oikeasti aitoa ja pyyteetöntä paloa tehdä tätä hommaa, sillä rakastan bloggaamista. En kirjoita siksi, että joku päivä tienaisin tällä kymppitonnin kuussa tai pääsisin johonkin hurjaan hypeen, vaan kirjoitan kirjoittamisen ilosta – halusta tehdä jotain omaa ja vaikuttaa. Minulle onkin kaikista tärkeintä tuottaa sisältöä teille ja panostaa siihen. Tällä en kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö blogi voisi olla myös kaupallinen mutta se kaupallisuus ei saa mielestäni paistaa läpi. Lukijakunta muodostuu kuitenkin nimenomaan niiden muiden postausten kautta ja nuo ovat nimenomaan niitä, joiden avulla teet blogistasi joko mielenkiintoisten tai mielenkiinnottoman. Mielestäni sisältö on myös ehdottomasti se, mikä merkkaa kaikista eniten ja jos blogistaan todella haluaa suositun tai myös mainostajien silmissä mielenkiintoisen, on edelleen kyse nimenomaan sisällöstä ja sen laatuun panostamisesta.
Toki jokainen saa toimia somekanaviensa kanssa kuten haluaa enkä osoita tässä ketään sormella tai tarkoita tätä pahalla ketään kohtaan. Olen vaan ollut jotenkin niin ymmälläni siitä kehityssuunnasta, johon tässä on viime aikoina menty, etten voinut olla kirjoittamatta aiheesta. Ehkä tämä ihmetykseni puhuu sitä tarinaa, että olen kai putoamassa kelkasta. Olen ehkä liian vanhanaikainen tämän päivän blogi- ja somemaailmaan, sillä haluan aitoja kommentteja ja seuraajia – ihmisiä, jotka ovat oikeasti kiinnostuneita tuottamastani sisällöstä. Omaan asenteeseeni tosiaan vaikuttaa varmasti osittain historiani blogin kanssa. En ole saanut kymmeniä tuhansia uniikkeja kuukausikävijöitä sormia napsauttamalla, vaan te olette tarttuneet mukaan matkan varrelta ja oletettavasti siksi, että pidätte jutuistani. Välillä mietinkin, että mihin tämä some on oikein menossa, että onko kohta jäljellä enää mitään aitoa? Jos kehityssuunta on se, että suosituksi hinnalla millä hyvänsä, muuttuu blogimaailma varmasti jatkuvasti kylmemmäksi ja epäaidommaksi.
Näitä on hyvä mielestäni miettiä niin bloggaajana/somevaikuttajana kuin ihan lukijanakin. Itse ainakin koen, että aitous on tässä elämässä edelleen se juttu, jonka avulla voi päästä kaikista pisimmälle. Se, että teet sydämelläsi kaiken, mitä teet ja nimenomaan olet pitkäjänteinen. Onhan se totta, että usein elämässä tulee eteen ehkä kyseenalaisiakin oljenkorsia, jotka tarjoavat nopeaa reittiä huipulle mutta itse uskon siihen, että se paras tie käy rehellisyyden kautta. Usein asioiden eteen joutuu tekemään kovastikin duunia mutta edelleen korostaisin, että varsinkin somessa tie lukijoiden suosioon käy sisällön kautta. Luvut ovat yhtä tyhjän kanssa jos ne eivät perustu rehelliseen toimintaan. Nykypäivänä yrityksetkään eivät ole tyhmiä ja he ovat varmasti huomanneet nämä ilmiöt esimerkiksi Instagram mainonnan saralla.
Kengät River Island / Farkut Monki / Paita Stig P / Laukku Rebecca Minkoff / Koru Pernille Corydon / Vyö Minimum / Kello Cluse
En tiedä olenko ainoa, jossa tämä somen kehityssuunta on aiheuttanut pientä ihmetystä mutta tällaisia ajatuksia se tosiaan minussa herättää. Välillä tulee oikeasti mietittyä, että mikä on somen tulevaisuus vaikka kymmenen vuoden päästä? Onko olemassa enää mitään aitoa vai ollaanko jo täysin kaupallistunut kanava?
Herättääkö aihe teissä millaisia ajatuksia?
Kuvat: Taru / Edit: minä