Treenipäiväkirja kahden viikon ajalta

Pidin teille kesäkuun lopussa kahden viikon ajan treenipäiväkirjaa, jonka laitan nyt liveksi. Tässä samalla voisin höpötellä muutaman sanan tämänhetkisistä treeneistä ja fiiliksistä niiden suhteen. Kesä nimittäin vaikuttaa aina kohdallani treenisykliin, enkä oikeastaan koskaan kesäisin treenaa sen tavoitteellisemmin. Sama tänäkin vuonna ja tällä hetkellä mennään aika vapaamuotoisella ohjelmalla, vaikka edelleen kuitenkin 4-5 treenin viikkotahtia. Olen tästä ennenkin maininnut, mutta itselleni treenaaminen on elämäntapa, joka on ja pysyy. Liikun ikään kuin automaattisesti, enkä oikeastaan koskaan tarvitse sen suurempaa henkistä motivointia saadakseni itseni salille tai lenkkipolulle. Toisaalta samalla tapaa voin pitää hyvällä omalla tunnolla välipäiviä ja vapaita viikonloppuja, jos sille tuntuu, eli en stressaa niistä. Kesällä tulee juotua myös enemmän alkoholia kuin talvella ja muutenkin syötyä spontaanimmin siellä täällä ja vähän, mitä sattuu.

Ohessa treenipäiväkirja, jonka jälkeen kirjoittelen vielä vähän lisää aiheesta:

Viikko I

Maanantai 15.6.

Juoksulenkki 6 km | 37 minuuttia + kevyet vatsalihakset kotosalla

Tiistai 16.6.

Alkulämpö crosstrainerilla 10 min, jonka jälkeen selkä- ja olkapäätreeni + parit vastalihasliikkeet treenin päätteeksi.

Keskiviikko 17.6.

Juoksulenkki 6,1 km | 39 min

Torstai 18.6.

Alkulämpö kuntopyörässä 15 min, jonka jälkeen jalka-, pakara- ja käsivarsitreeni salilla

Perjantai 19.6.

Juoksulenkki 6,08 km | 37 min (lämpöä oli muuten +26 astetta, eli rankka oli treeni…)

Lauantai 20.6. 

Välipäivä treeneistä

Sunnuntai 21.6.

Välipäivä treeneistä

VIIKKO II

Maanantai 22.6.

Juoksulenkki 7 km | 43 min + muutamat vatsalihakset kotosalla

Tiistai 23.6.

Alkulämpö crosstrainerissa, jonka jälkeen olkapää- ja selkälihas treeni salilla. Loppuun vatsalihakset 10 kg painon kanssa. Liikkeitä oli 3 erilaista ja sarjat 10 x toistoa.

Keskiviikko 24.6. 

Juoksulenkki 5,7 km | 35 min + loppuun parit erilaiset vatsalihakset kotona

Torstai 25.6.

Välipäivä treeneistä

Perjantai 26.6.

Alkulämpö kuntopyörässä 10 min + jalka-, pakara- ja käsivarsitreeni.

Lauantai 27.6.

Välipäivä treeneistä

Sunnuntai 29.6.

Välipäivä treeneistä

Kuten tosiaan näette, 4-5 treeniä viikossa ja tällä hetkellä mennään kaksijakoisella saliohjelmalla. En treenaa nyt kesällä ollenkaan rintalihaksia erikseen, koska olen halunnut pitää sisätreenit kahdessa viikkokerrassa, enkä ole saanut niihin mahdutettua ”tissejä”. Veikkaan että viimeistään syyskuussa siirryn eri tahtiin, mutta kesällä tykkään juosta enemmän. Jokunen ehkä muistaakin, etten tosiaan talvisin juokse ollenkaan ulkona, koska tulen siitä herkästi sairaaksi ja tästä syystä näin kesällä haluan nauttia juoksulenkeistä raikkaassa ulkoilmassa. Juoksu on minulle kuitenkin laji, josta pidän ehkä kaikista eniten ja siksi tykkään siitä kesällä erityisesti nauttia.

Lihaksia on tietenkin lähtenyt, vaikka olen yrittänyt niitä ylläpitää kahdella lihaskuntotreenillä per viikko. Juokseminen kuitenkin polttaa kaloreita ja huomaan, että mitä enemmän juoksen, sitä haastavampaa lihasmassan säilyttäminen on. Vaikka lenkit eivät ole erityisen pitkiä, ne kuitenkin kuluttavat ja jostain syystä minusta ylipäänsä tuntuu, että kroppa käy kesällä aina nopeammalla liekillä muutenkin? Toki kokonaisuuteen vaikuttaa myös ruokavalio, joka on tähän vuodenaikaan aika epäsäännöllinen ja fiilispohjainen. Näillä kuitenkin mennään ja mielestäni kesälläkin on tärkeää ylläpitää treenejä, mutta ei kuitenkaan liian orjallisesti. Syksyllä asetan sitten taas uudet tavoitteet, joita kohti lähdetään. 😊

Miltä treenipäiväkirja silmäänne näyttää? Treenaatteko te näin kesällä eri tavalla kuin talvella?

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *