Kaikkea ei siivoojakaan siivoa

Kaupallinen yhteistyö: Tolu

Toiset sitä rakastavat, toiset eivät. Siivoamista siis.

Itse kuulun niihin, joita siivoaminen ei todellakaan rentouta vaan pikemminkin kiristää entisestään. Onneksi viikkosiivouksemme onkin ulkoistettu jo ammattisiivoojalle, ja pari vuotta sitten totesimme, että samasta paikasta kannattaa tilata myös ikkunoiden pesu.

Tolu - 03.jpg

Mutta vaikka kotona kävisi siivooja joka viikko, on paikkoja, joita on pyyhittävä useammin, ja tietyt paikat eivät myöskään kuulu siivojan viikkosiivoukseen. On siis otettava rätti kauniiseen käteen ja siivottava itse.

Lapset saavat ruokapöydälle ja sen ympäristöön tietysti aikaiseksi melkoisen akuutin sotkun, mutta kevätaurinko paljastaa useita kroonisia ongelmapaikkoja. Yksi sellainen on liesituulettimen kupu. 

Tolu - 07.jpg

Rasvainen pöly ei lähde noin vain rätillä pyyhkäisemällä, vaan se vaatii rasvaa irrottavan pesuaineen.

Tolu on Suomen suosituin yleispuhdistusaine, ja muistan sen jo lapsuudestani yleispuhdistusaineena. Silloin Tolu sisälsi vielä voimakkaan tuoksuista liuotinta, mutta nykyisin tuote tehdään sekä kuluttajille että pinnoille ystävällisemmistä aineista. Rasvan se edelleen irrottaa.

Tolu - 01.jpg

Tolua saa nykyisin monessa muodossa, ja sitä valmistava Henkel on aivan hiljattain tuonut kauppoihin myös käyttövalmiit suihkepullot uusilla tuoksuilla Aloe Vera ja Tunturin kevät. Spraypullosta aine on helppo helppo sumuttaa pinnalle, ja suutinta kääntämällä saa aikaiseksi vaahtoa pahempiin tahroihin.

Tolu - 05.jpg

Lika ja rasva irtoavat, ja puhdasta tulee.

Onhan tätä puhdasta kupua ja pestyjä suodattimia taas kiva katsoa.

Tolu - 09.jpg

Liesituuletin ei tietenkään ole ainoa paikka, johon on itse työnnettävä sormensa. Seuraava odottaa jo siellä vasemmalla, ja keittiön kaappien päälle kertyy samanlainen rasvainen pölykerros, ellei jopa pahempi.

Ja sitten vuorossa olisivat ilmanvaihtoräppänät suodattimineen. En kehtaa edes laittaa kuvaa niistä.

Tolu - 12.jpg

Milloinkas sinä olet puhdistanut liesituulettimesi viimeksi?

Koti Sisustus

Pääsiäinen anoppilassa jäi suunniteltua lyhyemmäksi

Pääsiäislomamme anoppilassa jäi päivän verran suunniteltua lyhyemmäksi, sillä palasimme kotiin jo eilen, kun aurinko vielä paistoi. Kun olen katsellut tämän päivän lumipyryä, se oli varmasti järkevä päätös.

Pääsiäinen maalla - 04.jpg

Harmillista, että suunnittelemamme elokuvailta paikallisessa elokuvateatterissa jäi nyt väliin, mutta saimmepa yhden vapaapäivän kotona ennen töiden ja päiväkodin alkua.

Katselimme illalla Rouvan kanssa maailman huonoimmaksi laulajaksi kutsutusta laulajasta kertova elokuvan Florence ja nautimme punaviiniä. Aamulla kävin kuntosalilla, lapset ovat leikkineet koko päivän pikkulegoilla ja tänään pojan vedellessä päiväunia viimeistelimme Zootropoliksen, joka jäi kesken joskus pari kuukautta sitten.

Pääsiäinen maalla - 06.jpg

Pääsiäinen anoppilassa oli kiireetön. Rouva kävi juoksemassa, ja itsekin ehdin paikalliselle kuntosalille. Onnistuipa hän lauantaina houkuttelemaan minut jopa iltakävelylle.

Myös tyttö ulkoili monet kerrat, ja olihan se aika hauskaa, että lapsen voi päästää myös ihan yksinään pihalle leikkimään. Kotona kun sitä ei voi tehdä vielä vuosikausiin, jos sittenkään.

Omat vanhempani kyläilivät anoppilassa lauantaina, ja ruokaa oli riittävästi. Rouva haudutteli karitsan lapaa pääsiäispöytään, ja äitini leipoi tuliaisiksi metsäsienipiirakkaa, joka on ollut perheemme klassikko jo vuosikymmeniä.

Pääsiäinen maalla - 09.jpg

Tyttö järjesti kaikille munajahdin: piilotti itse koristelemansa Mignon-munat ympäri taloa ja otti iPadilla kuvat paikoista vihjeiksi. 

Pääsiäinen maalla - 02.jpg

Suurta iloa tuli myös mukaan otetuista suksista, mummilasta löytyneistä kiikareista ja siitä, että kevätauringon pehmentämästä lumesta sai tehtyä lumiukon.

Pääsiäinen maalla - 03.jpg

On tuossa lähtemisessä ja sen valmisteluissa kuitenkin sen verran puuhaa, että ei tätä hirveän usein tekisi. Ja vaikka jo iloitsimmekin siitä, miten hienosti ja rauhallisesti ajomatkat menivät, vain muutama kilometri ennen kotia poikamme muistutti, että on olemassa myös sellainen asia kuin matkapahoinvointi. Lapsi pääsi siis ensimmäisenä suihkuun ja turvaistuimen päällysteet ja turvavyöt pesuun.

Kun kysyin tytöltä, mikä oli parasta pääsiäisessä, sain vastaukseksi: ”Kissat ja lumi.” Onneksi niistä siis ehdittiin nauttia ennen kotiinpaluuta, ja yksi kissoista ehti lähentyäkin tytön kanssa, kun hän kävi ruokkimassa ja silittelemässä niitä.

Pääsiäinen maalla - 05.jpg

Nyt on hieman epätodellinen olo, sillä huomenna on edessä odotettu ja paljon puhuttu töihin paluu. Olisi varmaan hyvä pakata kaikki tarvittavat jutut laukkuun jo tänään, niin ei tarvitse aamulla ihmetellä, mitä pitikään ottaa mukaan ja palata vielä hakemaan unohtunutta läppäriä. Myös matkakortti olisi hyvä muistaa ladata aamulla ennen metrolaiturille menoa.

Pääsiäinen maalla - 08.jpg

Iloista huhtikuun alkua sinnekin! Kyllä se vielä keväisemmäksi muuttuu!

Suhteet Oma elämä Lapset Vanhemmuus