Minna Lindgren – Vihainen leski

♥♥

Teos 2018

Minna Lindgren on tehnyt pitkän uran toimittajana ja on tunnettu myös vanhainkotiin sijoittuvan Ehtoolehto-trilogian kirjoittajana. Vihainen leski päätyi lukulistalleni edellisen Helmet-lukuhaasteen vuoksi, Goodreadsin arvosteluiden perusteella se ei luultavasti olisi saanut mahdollisuutta.

Ullis on 74-vuotias ja ensimmäistä kertaa vapaa. Hänen lapsensa ovat jo kasvaneet keski-ikäisiksi ja puoliso, jonka omaishoitajana Ullis on toiminut viimeiset kymmenen vuotta, on menehtynyt. Ullis kaivaa esiin puhelinluettelon, alkaa soitella vanhoille tutuilleen ja löytää yhteisen sävelen vuosien jälkeen terveysintoilija Hellusta ja ikuista vappua elävästä Pikestä. Mutta kaikki eivät suhtaudu Ulliksen uuteen elämään samanlaisella innolla kuin hänen ystävänsä, hänen lapsillaan on nimittäin aivan toisenlaisia suunnitelmia äitinsä varalle, kuin diskoillat Ikivihreä-baarissa. Ja löytääkö Ullis itse enää polkuaan uudenlaisessa elämäntilanteessa?

Olen jo muutamaan otteeseen kirjoittanut siitä, miten huumori on vaikea laji ja koen myös olevani aika vaikeasti miellytettävä lukija sen suhteen. Inhosin yli kaiken Henriikka Rönkkösen Mielikuvituspoikaystävän pissakakkahuumoria (tästä ei valitettavasti löydy arvostelua) ja Terhi Tarkiaisen Pure muakirjassa taas kirjailijalla oli mielestäni vähän liian hauskaa ja vähempikin vitsailu olisi riittänyt. Olen kuitenkin onnistunut myös muutamaan otteeseen nauramaan romaanien äärellä, esimerkiksi Kristiina Saha onnistui viihdyttämään oivaltavilla näkemyksillään muun muassa päähenkilön äitisuhteesta. No, miten pärjäsi Minna Lindgren vertailussa? Niin huonosti, että ensimmäisten viidenkymmenen sivun jälkeen lukeminen alkoi tuntua suht tuskaisalta.

Suurin ongelmani kirjaa kohtaan oli se, että vanhusten esittäminen kapinallisina kiroilun ja ylilyövän riettailun keinoin on vähän kulahtanut konsepti. Pidän toki erittäin tärkeänä sitä, että kaikenikäisten ja -laisten ihmisten seksuaalisuudesta kirjoitetaan (kirjoitin siitä lyhyesti esimerkiksi täällä) mutta en silti jaksanut nauraa Ulliksen seksijoogaa-kokemuksille tai hänen pitelemättömän ystävänsä Piken kaksimieliselle (huonolle) huumorille. Yksi kirjan lähtökohtaisesti hyvistä ideoista eli Ulliksen päänsisäiset, kriittisen dialogin pätkät taas on höystetty valtavalla määrällä kiroilua. Laskin, että yhdessä puolen sivun kappaleessa oli seitsemän eri kirosanaa ja kun tämänkaltaisia kappaleita oli kirjassa toistakymmentä, alkoi se tulla korvista ulos.

Kirjasta on kirjoitettu myös näytelmä enkä voinut olla kuvittelematta, miten raskas kokemus tämä mukahauska tarina teatterissa olisi, niin paljon henkilöt huusivat, riehuivat ja tosiaan, kiroilivat. Toisen sydämen Vihainen leski ansaitseekin vain siksi, että löysin sieltä joitakin tärkeitä ja ihan viihdyttäviäkin pilkahduksia liittyen vanhusten itsemäärämisoikeuteen ja yhteiskunnallisten normien rikkomiseen.

Kulttuuri Kirjat

Kazuo Ishiguro – Pitkän päivän ilta

♥♥♥♥

Alkuteos The Remains of the Day (1989)

Tammi 2017

”Suuri hovimestari voi olla vain se, joka voi viitata palvelusvuosiinsa ja sanoa antaneensa lahjan suuren miehen palvelukseen – ja palvelleensa sitä kautta koko ihmiskuntaa.”

Kazuo Ishiguro taitaa olla Iso-Britannian kuuluisimpia kirjailijoita, ainakin sen perusteella, että hänelle on myönnetty sekä Nobelin kirjallisuuspalkinto, että Pitkän päivän illasta Booker-palkinto. Kirjoitin aiemmin espanjankielisen maailman Premio Planet-palkinnon huimasta rahasummasta, mutta Nobel vetää siitä vielä pidemmän korren; sen voittaja tienaa jopa miljoona euroa! Eipähän tarvitse enää apurahoja haeskella sen jälkeen… Olen lukenut Ishigurolta aiemmin myös upean Ole luonani aina ja vaikka siitä on jo kymmenisen vuotta, muistan edelleen tarinan jättämän kaihoisan surullisen tunteen. Suosittelen lämpimästi myös kirjasta tehtyä leffaa!

Eletään vuotta 1956. Elämänsä ehtoopuolella oleva hovimestari Stevens on lähdössä Länsi-Englantiin kesälomamatkalle isäntänsä Fordilla. Matkalla hän uppoutuu muistoihinsa, loisteliaaseen uraansa jo edesmenneen lordi Darlingtonin palveluksessa Darlington Hallissa. Sittemmin kartanon isäntä on vaihtunut amerikkalaiseen liikemieheen ja talon palvelusväkikin on kutistunut olemattomiin suuruuden päivistä. Stevens muistelee myös ystävyyttään entiseen taloudenhoitajaan, neiti Kentoniin, jonka hän aikoo tavata monien vuosien jälkeen matkallaan.

Pitkän päivän illassa oli erilaisesta juonestaan huolimatta suht samanlainen tunnelma, kuin kirjassa Ole luonani aina, jonkinlainen sekoitus rauhaa ja surua väistämättömän kohtalon edessä. Pohdin ensimmäisten kymmenen sivun aikana vielä onko kirja liian tylsä ja vaikka hovimestari Stevensin tarinan ei voi sanoa olleen mitenkään yllättävä tai varsinkaan vauhdikas, Ishiguron rauhallinen ja kaunis kerronta vei mukanaan. Kirja loistaa aivan erityisesti minäkertojan äänen vahvuudella, tuntui aivan siltä, kuin Stevens olisi istunut vieressäni tarinoimassa viinilasillinen kädessään.Downton Abbeyn fanit eivät muuten voi olla huomaamatta Stevensin yhtäläisyyksiä tv-sarjan hovimestari Mr. Carsoniin!

Stevensin tarinassa on monta tasoa; sitä voi lukea muistelmana yksittäisen henkilön elämästä, mutta se on myös universaali kertomus valinnoista ja erityisesti siitä, miten jotain valitsemalla sulkee aina oven joltain muulta. Pitkän päivän ilta on myös mestarillinen kuvaus sekä sotienvälisestä Englannista että yhteiskunnallisesta murroksesta 1950-luvulla, jonka seurauksena myös Stevensin edustama hovimestari-instituutio on murenemassa.

Myös Pitkän päivän illasta on tehty Anthony Hopkinsin ja  Emma Thompsonin tähdittämä elokuva vuonna 1993, jonka aion katsoa jos pääsen yli Hopkinsin Hannibalin roolin aiheuttamista vilunväristyksistä.

Kulttuuri Kirjat