Édith Piaf -baletti oli elämys
Kansallisbaletin Édith Piaf -baletti ei jättänyt katsojaa kylmäksi. Se oli täynnä silmäniloa, taitoa, visuaalisuutta, raikkautta, ihanaa musiikkia ja tietysti myös tuskaa – onhan kyse Édith Piafin elämästä.
Édith Piafin (1915–1963) elämä oli täynnä draamaa: lapsuus ilotalossa, katulaulajana roposten tienaaminen, kuuluisuus, lukuisat rakkaudet, oman lapsen ja suuren rakkauden kuolemat, lääkeriippuvuus jne. Piaf ei päässyt elämässään helpolla, vaan se oli täynnä varjoja, vaikkakin myös kuuluisuuden auringonpaistetta.
Édith Piaf La vie en rose -uutuusteos pohjautuu tositapahtumiin. Se on Piafin henkilökuva.

Baletissa nähdään neljä eri-ikäistä Édithiä, jota pidin erittäin hyvänä oivalluksena. Oli mielenkiintoista seurata, miten Édithin liikkeet ja esimerkiksi käsien asennot muuttuvat iän ja sairauden myötä.
Uutuusteoksen koreografina on Reija Wäre, jota ei niinkään tunneta baletin puolella. Hän on vastannut mm. Lumikuningattaren ja eri televisioformaattien koreografioista.
Reija Wäreen ansiosta Édith Piaf -baletissa on raikkautta ja tiettyä kepeyttä. Pidin todella paljon tästä. Valintana ihan napakymppi.

Annan täydet pisteet myös Erika Turusen Édith Piaf -baletin puvustuksesta. Lavastuksesta vastannut Jani Uljas ja valaisuksesta sekä videosuunnittelusta vastannut Joonas Tikkanen ansaitsevat myös isot kiitokset. Esityksen visuaalisuus saa katsojan ihastelemaan. Esimerkiksi ennen väliaikaa koetaan näky, joka syöpyy verkkokalvolle.

Musiikin on säveltänyt Jukka Nykänen. Hän on hyödyntänyt musiikissa Piafin tuotannon melodioita, pieniä palasia tutuista kappaleista. Näin toteutetun musiikin avulla luodaan oikea tunnelma.
Baletissa on useampi miehitys. Kun olin katsomassa Édithin roolissa esiintyi riipaisevasti Edita Raušerová. Aikuis-Édithin roolin tanssi Heidi Salminen ja teini-ikäisenä nähtiin Nao Harada. Pikku Édithin roolin teki Louna Riik. Édithin ystävän Momonen roolissa tanssi Yuka Masumoto. Édithin puolison ja lapsen isän roolissa nähtiin supersuosittu Atte Kilpinen.
Väliajalla olin jo aivan hurmiossa. Olin yksin katsomassa balettia, mutta keskustelin väliajalla minulle tuntemattoman perheen kanssa. Myös he, kokeneet baletissa kävijät, ylistivät teosta.
Mielestäni tämä baletti sopii myös sellaisille, jotka eivät ole balettifaneja. Tämä madaltaa kynnystä tulla katsomaan balettia ja ehkä myös ihastua tähän taidemuotoon.
Kun esitys oli ohi, tuntui kuin olisin leijaillut. Olin aivan fiiliksissä. Taidenautinto oli täydellinen, napakymppi.
Teos on ohjelmistossa 27.5.2025 saakka.
Kaisa
Baletin sivuilta näet esitysajat ja voit ostaa lippuja.
Sykähdyttävä Jevgeni Onegin -ooppera on nähtävissä Ooppean Stage -sivustolla.