Kutsuja joka lähtöön

Vuosikymmenten aikana olen toimittajan työssäni saanut valtavasti kutsuja erilaisiin tilaisuuksiin: infoihin, lanseerauksiin, pr-tilaisuuksiin jne. On aina mielenkiintoista nähdä ja seurata, mitä kutsussa mainitaan, mikä on tilaisuuden luonne, miten järjestäjät käyttäytyvät yms. Tässä muutamia huomioita vuosikymmenten ajalta.

Kutsuttavat

Somen kautta on todella mielenkiintoista seurata, että yllättävän monii anti-age -sarjojen tilaisuuksiin on kutsuttu 20-25 -vuotiaita, jotka eivät tarvitse anti-age -tuotteita (tai ainakaan heidän ei vielä pitäisi käyttää niitä), eikä somessa julkaisujen kuvien perusteella paikalla ole yhtäkään anti-age -ikäistä. Eikö heitä ollut kutsuttukaan? Todennäköisesti ei.

Tottahan toki kutsuja saa päättää, ketä kutsutaan. Toisaalta mietin, mitä todellista hyötyä on kutsua väärän kohderyhmän tyyppejä. Ja aina pitäisi muistaa, ketkä tuotteita ostavat. Yleensä kosmetiikkaa, vaatteita, kodintekstiilejä yms. ostavat vähintään keski-ikään ehtineet naiset, koska heillä on rahaa. Nuorilla on tahtotilaa, mutta ei rahaa. On turha puhua ”juhlapuheissa”, miten tärkeänä yritys pitää pro-age -ikäisiä, jos se ei näy yrityksen toiminnassa.

Kaikkein nolointa on, että tilaisuuteen tulee kutsu. Kun aikuiseen ikään ehtinyt ilmoittautuu, tulee kutsun lähettäjältä viesti, että ei kutsu sinua koske, vaikka kutsu on tullut omalla nimellä. Se on jo tökeröä – ja aivan varmasti ikärasismia.

aikuinen nainen

Tervehtiminen

Yllättävän usein tilaisuuksiin tultaessa kukaan järjestäjistä ei ole ovella toivottamassa vieraita tervetulleiksi eivätkä kaikki järjestäjät edes tervehdi vieraitaan koko tilaisuuden aikana. Emäntien/isäntien tehtävä on tervehtiä vieraita ja pyöriä vieraiden keskuudessa.

Koska kaikki vieraat eivät välttämättä tunne järjestäjää/järjestäjiä, olisi hienoa, jos emännillä/isännillä olisi nimilappu tai jokin muu tunniste.

kutsuja yleisö

Pukeutumiskoodit

Joihinkin tilaisuuksiin kutsuja on päättänyt laittaa pukeutumiskoodin. Viime aikoina on suosittu ”rento juhlava” -koodia. Miksi käytetään koodia, joka ei todellakaan tarkoita yhtään mitään? Pukeudutaanko rennosti vai juhlavasti? Nehän ovat kaksi eri asiaa. Miksi ei käytetä yksiselitteisiä, virallisia koodeja: juhlapuku, iltapuku, tumma puku tai arkipuku, jos siis halutaan käyttää koodeja? Tuollaisia epävirallisia koodeja käytettäessä vieraat joutuvat arvuuttelemaan, mitä kutsuja oikein haluaa. Ja sitten tilaisuudessa nähdään pukeutumista laidasta laitaan: joku tulee paljettimekossa, toinen siistissä neuleessa.

Muistan erään kartanon tilaisuuden, jonne meidät vieraat kuskattiin bussilla. Kun saavuimme perille, paikan omistaja oli meitä vastassa (pisteet siitä). Kaikille vieraille laitettiin haravat käteen ja kehotettiin haravoimaan kartanon puistikkoa. Siinä me vieraat sitten haravoimme nurmikenttiä mekoissa, jakkupuvuissa, korkokengissä tai avokkaissa. Ehkäpä kutsuun olisi ollut hyvä laittaa maininta lenkkareista ja rennosta vaatetuksesta.

Järjestäjät keskenään

Muistan pankin järjestämän sijoittajaillan, jonne osallistui vähän alle 100 henkilöä. Puitteet olivat komeat, tarjoilut runsaat ja maukkaat, antina tiukkaa asiaa sijoitusmarkkinoista.

Yksi seikka kuitenkin pisti silmään räikeällä tavalla. Järjestäjät eivät nähneet vaivaa tutustuakseen vieraisiin, vaan ruokailun aikana järjestäjät kerääntyivät omaan pöytäänsä eli työkavereidensa joukkoon. Se on varsin merkillistä. Eivätkö pankkilaiset saa olla ihan riittävästi työkavereidensa seurassa silloin, kun paikalla ei ole heidän asiakkaitaan tai asiakkaiksi haluttavia henkilöitä?

On suorastaan hyvien tapojen vastaista, että vieraat ”jätetään oman onnensa nojaan” eikä järjestäjät vaivaudu edes keskustelemaan vieraiden kanssa. Sehän on sama kuin kutsuisi kotiinsa vieraita ja hengailisi vain perheenjäsenten kanssa välittämättä vieraista. Outoa. Valitettavasti tällaiseen käytökseen olen törmännyt muissakin tilaisuuksissa, vaikkakaan en yhtä räikeällä tavalla kuin kertomassani pankin tilaisuudessa. Yleensä 1-2 järjestäjää hakeutuu työkaverinsa pöytään ja joku pöydistä jää ilman järjestäjää vain vieraiden käyttöön. Jos isäntiä on useampia kuin yksi, hyvien tapojen mukaista on, että he menevät eri pöytiin.

Kaikkien vieraiden tulisi olla järjestäjälle samanarvoisia, yhtä tärkeitä.

Pientä suupalaa

Kutsuja pientä suupalaa

Nykyisin aika usein pr-tilaisuuksia järjestetään ns. töiden jälkeen, jotta muissa töissä olevat vaikuttajat pääsevät tilaisuuksiin.

Usein kutsussa on mainittu, että tarjolla on ”pientä purtavaa” tai ”pientä suupalaa” – ja tarjolla todellakin on postimerkin kokoisia, pikkuruisia leipäsiä, joita on tarjolla ehkä 3/osallistuja. Jos tilaisuus alkaa esimerkiksi klo 17, aika monet ovat nälkäisiä. Muutamia kertoja on sattunut niin, että nopeimmat ovat napsineet pikkuruiset tarjottavat suuhunsa niin, että hitaammat saavat vain murut. Nykyisin suhtaudun näihin ”pientä purtavaa” -tilaisuuksiin niin, että syön sitä ennen enkä laske tarjoilujen varaan.

Allergiat ja alkoholi

Nykyisin ilmoittautumisen yhteydessä kysellään allergioista. Se on hyvä asia. Herää kuitenkin kysymys, tarvitseeko kaikkien syödä sitten vegaanista, gluteenitonta, ton-ton -tarjottavia eli mennäänkö pienen ryhmän mukaan.

Joissakin iltatilaisuuksissa tarjolla on alkoholia. Jos vieras ei kuitenkaan halua alkoholia, yllättävän usein siihen ei ole varauduttu, vaan sitten lähdetään etsimään jotain holitonta versiota. Joissakin tapauksissa se on tarkoittanut tavallista vettä, kun muuta ei ole tarjolla.

kutsuja alkoholi

Kuvauskohteet

Nykyisin on muotia, että monissa pr-tilaisuuksissa on ammattivalokuvaaja kuvaamassa osallistujia ja fiiliksiä. Äärimmäisen harvoin, jos koskaan, kuviin päätyvät keski-ikään ehtineet naiset (jos siis heitä on edes kutsuttu) – tai ainakaan heitä ei näy jälkikäteen osallistujille lähetetyissä kuvissa. Onko se sitä hiljaista ikärasismia?

Onko sinulle tapahtunut jotain mainitsemistani seikoista, kun olet ollut kutsuttuna johonkin tilaisuuteen?

Kaisa

Kuvat kuvituskuvia, jotka eivät liity mainitsemiini tilaisuuksiin.

Toiveemme on kuultu – aikuinen näkyy jo mainoksissa

 

puheenaiheet suosittelen hyva-olo

Tuoksuraati valitsi sokkona suosikit – yllätysvoittaja

Neljä tuoksujenystävää + kasa tuoksulappuja  + muistiinpanolaput + kahvipavut = tuoksuraati, joka pisteytti tuoksut ja valitsi suosikkinsa.

Näin tuoksuraati toteutettiin

Tuoksuraatilaiset eivät tienneet, mitä tuoksuttelivat. Suihkauttelin tuoksuja yksi kerrallaan tuoksulappuihin parvekkeella, katseiden ulottumattomissa. Sen jälkeen raatilaiset kirjoittivat muistiinpanolapuille ensitunnelmansa latvatuoksuista, kertoivat mielipiteensä tuoksuista. Kunkin tuoksun jälkeen osallistujat neutraloivat hajuaistinsa tuoksuttelemalla kahvipapuja. Kun kaikki tuoksut oli käsitelty, mielipiteitä täydennettiin tuoksuttelujen toisen kierroksen eli pohjatuoksujen tuoksuttelujen myötä. Sitten olikin vaikein osuus: pisteiden antaminen; asteikkona 0-5. Lisäksi raatilaiset arvioivat, mikä tuoksu oli kallein ja mikä halvin.

tuoksuraati
Tuoksuraati kokoontumassa: tuoksulaput, muistiinpanopaperit ja kahvipavut valmiina. Tuoksupullot parvekkeella, katseiden ulottumattomissa.

Lopuksi

Kun kommentit ja pisteet oli annettu, raatilaiset saivat nähdä tuoksutellut tuotteet. Raatilaiset yllättyivät, että he olivat antaneet suurimmat pisteet suomalaiselle Max Joacimin tuoksulle, joka siis jätti jälkeensä muut, kansainväliset tuoksut.

Viimeiseksi raatilaiset saivat sanoa mielipiteensä tuoksupulloista. Yksimielisesti he totesivat, että silmää miellyttivät kaikki yksinkertaiset, linjakkaat pullot. Tuo linja näkyi myös tuoksujen mukaan parhaiksi rankatuissa pulloissa.

Tässä viiden eniten pisteitä kerännyttä tuoksua. Lue, mitä mieltä tuoksuraati oli niistä.

Nuxe Prodigieux Néroli le parfum EdP, 69,90 e/50 ml

Tuoksuraati nuxe

Tiedotteen mukaan tuoksussa on mm. bergamottia, nerolia, laventelia ja myskiä

Kommentit:
– Voimakkaan sitruksinen, onko jopa liikaa?<
– Varmaan myös bergamottia.
– Olisiko ripaus kukkaisuutta.
– Tämä sopisi kesäiltoihin.
– Enemmän iltatuoksu kuin työkäyttöön.
– Tämä sopisi tummalle, näyttävälle naiselle.
– Tuoksu mietoni selvästi, kun sitä tuoksutteli myöhemmin uudestaan.
Pisteet 3,5

Yves Saint Laurent Libre l’Absolu Platine EdP, 163 e/50 ml

Tuoksuraati ysl

Tiedotteen mukaan tuoksussa on mm. bergamottia, Marokon appelsiininkukkaa, valkoista laventelia ja vaniljaa.

Kommentit:
– Raikas
– Yllättävän paljon maskuliinisuutta; voisiko olla unisex-tuoksu?
– Tässä on jotain samaa kuin Calvin Kleinin tuoksuissa.
– Ripaus pehmeyttä.
– Toisella tuoksuttelullakin maskuliinisuus nousee esille.
Kaksi arvioi tämän olevan kallein tuoksu.
Pisteet: 3,5

Furla Meravigliosa EdP, 54,90 e/30 ml

Furla-tuoksu

Tiedotteen mukaan tuoksussa on mm. vadelmaa, ruusua, metsäisyyttä, patsulia ja santelipuuta

Kommentit:
– Tumma ja vahva iltatuoksu
– Ylellinen
– Tässä on ruusua
– Kuuluuko tämä YSL-perheeseen?
– Tumman naisen tuoksu.
– Pientä puuterimaisuutta tuomassa pehmeyttä.
– Liian vahva tuoksu päiväkäyttöön.
Yhden mielestä tämä on kallein tuoksu.
Pisteet: 2,5

Juliette has a gun Ode to Dullness EdP, 99 e/50 ml

tuoksuraati juliette

Tiedotteen mukaan tuoksussa on mm. sitruunapuuta, tähtianista, santelipuuta, nymphéalia (vangitseva ainesosa kukista ja terälehdistä), mahonialia (vangitseva ainesosa magnolista ja kielosta), tonkapapua ja myskiä.

Kommentit:
– Kivan kevyt, jotenkin ilmava.
– Tässä on myös ripaus mausteisuutta.
– Samoin ripaus makeutta, mutta ei liikaa.
– Kukkaispuuterinen kokonaisuus
– Tasapainoinen tuoksu.
– Tästä tulee mieleen Lacosten tuoksut.
Yksi arveli tämän olevan halvin tuoksu.
Pisteet 3,5

Max Joacim Dewy Orange Extrovert EdT 59 e/30 ml

max Joacim -tuoksu

Tiedotteen mukaan tuoksussa on mm. limettiä, kumkvanttia, appelsiinia, bergamottia ja vetiveriä

Kommentit:
– Raikas
– Tämä on kiva kesätuoksu.
– Tuoksussa on sitrusta.
– Olisiko tässä persikkaa, persimonia tai verigreippiä?
– Tämä on kuin raikas hedelmäkori.
– Tästä tulee mieleen Escadan kesätuoksut.
– Tämä on ns. helppo tuoksu, joka ei ole liian voimakas.
– Tuoksu ei ehkä kestä kovin pitkään.
Pisteet: 4,5

Kaisa

Käsivoidetesti: vain yksi sai täydet pisteet

kauneus ostokset