10 piristyskeinoa pimeyden keskelle

En tiedä teistä, mutta minulle viime viikot ovat olleet aika vaikeita. Vaikeuksia on tuottanut aamuisin herääminen ja sängystä ylös nousu, päivän mittaan virkeänä pysyminen sekä aktiivisuus. Tähän syypää on tämänhetkinen pimeys ja valon vähäisyys, joka etenkin viime viikolla iski vasten kasvoja. Onhan pimeää toki ollut jo ennen viime viikkoa, mutta mielestäni viime aikoina ainakin täällä etelässä aivan erityisen paljon! Tänään oli onneksi valoisampaa ja aurinkokin pilkisti pilviverhon takaa, joka vaikutti oitis mielialaan sitä virkistävällä tavalla. Harvinaista herkkua sanoisin, sillä nyt eletään vuoden pimeintä aikaa ja täällä Helsingissä lumettomuus tekee siitä vielä aivan erityisen pimeän.

Veikkaan, etten ole tässä kelkassa yksin ja muutkin kärsivät parhaillaan tavallista kovemmasta väsymyksestä. Tämä kuuluu tähän vuodenaikaan, eikä siihen varmasti koskaan totu. Ja toki aivan erityisesti tänä vuonna, kun pikkujoulut ja muut kauden riennot on peruttu, moni varmasti taistelee ankeutta vastaan vielä tavallista enemmän. Ainakin omiin korviin on kaikunut useamman suusta myös toive joulun nopeasta saapumisesta ja joululomasta. Odotetaan, että tämä onneton vuosi tulisi viimein päätökseen ja alkaisi uusi, toivon mukaan parempi ajanjakso.

Vaikka kaamosväsymys on pitkälti väistämätöntä, uskon oman aktiivisuuden ja mielentilan vaikuttavan paljon siihen, miten raskaasti tämän vuodenajan ottaa. Eli on kyse pitkälti myös omasta päätöksestä toimia ja olla aktiivinen, tai vastaavasti passivoitua. Tästä syystä halusin tänään listata asioita, jotka piristävät mieltä juuri tässä hetkessä. Joukossa on pieniä ja yksinkertaisia juttuja, joista voi olla iloa sinulle ja minulle. Näiden avulla omaa mielialaa on mahdollisuus kohottaa ja erityisesti omaa tekemistä aktivoida. Nyt ei pidä jämähtää sohvan pohjalle, vaan kaikki kiva tekeminen on sitä, jota kannattaa vaalia!

Piristystä pimeyden keskelle – 10 x vinkkiä

  • Leivo jouluherkut tänä vuonna itse! Nyt kun pikkujoulut on peruttu, on viikonloppuisin enemmän aikaa – aikaa, joka kannattaa hyödyntää kivaan tekemiseen. Leipomisessa näkee oman kädenjäljen ja siitä, jos jostain, tulee hyvä fiilis. Netti on täynnä reseptejä, joten ei muuta kuin kaulin käteen ja hommiin!
  • Ripusta kotiin jouluvalot ja polta kynttilöitä, sillä mitä enemmän valoa, sitä pirteämpi mieli. Ainakin itse huomaan jouluvalojen piristävän vaikutuksen ja kynttilöitä poltan tällä hetkellä joka ilta. Tunnelmallinen, valoisa koti on kymmenen kertaa miellyttävämpi kuin pimeä. ❤️
  • Liiku mahdollisimman paljon, sillä liikunnalla on suuri vaikutus mielialaan. Ymmärrän, ettei pimeällä ole helppoa lähteä treenaamaan ja sohva houkuttelee enemmän, jos vielä kaiken lisäksi vielä väsyttää. Liikkumaan lähtö on kieltämättä nyt aikamoista taistelua, mutta lopussa kiitos seisoo. Treeneistä tulee niin hyvä olo, kaikin puolin.
  • Keksi viikonloppuihin jotain arjesta poikkeavaa tekemistä. On se sitten leffailta tai illallinen kotosalla, kehittele viikonloppuihin jotain erityistä. Kutsu kylään läheisiä, terveitä ystäviä ja viettäkää iltaa yhdessä. Myös itsekseen tai kumppanin kanssa viikonloppuihin voi kehitellä jotain arjesta poikkeavaa. Itse olen kokenut yhdessä ruoanlaiton kivaksi, arjesta poikkeavaksi tekemiseksi. Pienet jutut ovat nyt tärkeitä, vaikka ne tosiaan vaativat aloitekykyä molemmilta.
  • Yövy hotellissa ja vietä kotikaupungissa”get away”. Mikäli taloudellinen tilanne antaa myöten, suosittelen get awayta, joka piristää kummasti mielialaa. Moni ehkä ajattelee, ettei ole järkeä lähteä hotelliin viiden kilometrin säteellä, mutta olen toista mieltä. Nyt kun rahaa ei mene pikkujouluhulinoihin, kannattaa panostaa muihin kivoihin juttuihin ja hotellimajoitus voi olla juuri tällainen. Yö pehmeissä hotellin lakanoissa, rentoutumista, saunomista, kenties uimista ja mikä parasta, herkullinen aamiainen hyvin nukutun yön jälkeen.
  • Pidä myös ulkonäöstä hyvää huolta. Veikkaan useamman laiminlyövän tällä hetkellä ulkonäön hoitamista, koska ei ehkä jaksa tai ole energiaa ”turhuuksiin”. Itse pidän ulkonäöstä huolen pitämistä yhtenä osana henkistä hyvinvointia, sillä silloin, kun minulla on hyvä fiilis myös ulkoisesti, on minulla parempi fiilis sisäisesti. Eli kasvohoidot, hiusnaamiot, itseruskettavien käyttö, hiusten ja kulmakarvojen värjäys tarvittaessa ja muut kauneudenhoidon rutiinit/toimenpiteet ovat tärkeitä myös tähän vuodenaikaan, vaikka paljon ollaankin neljän seinän sisällä, eikä pimeällä näe, onko esimerkiksi iho päivettynyt tai tukka kuosissa.
  • Unelmoi ja suunnittele ensi vuotta! Vaikka tällä hetkellä taas tuntuu sille, ettei suuria suunnitelmia uskalla tehdä, kivojen juttujen suunnittelu piristää mieltä ja itse uskon optimistiseen asenteeseen myös koronan suhteen. Kyllä tilanne vielä helpottaa, vaikka se ehkä nyt sille ei taas tuntuisi. Siispä kivoja suunnitelmia vaan kehiin ja unelmoimaan!
  • Panosta ruokavalioon ja tee siitä mahdollisimman monipuolinen. Nyt kun eletään flunssakautta, on tärkeää syödä hyvin ja terveellisesti. Itse tykkään tällä hetkellä kokeilla kaikkea uutta ja ruokaa tulee valmistettua paljon itse. Ruoanlaitto myös piristää mieltä ja innostaa ainakin itseäni.
  • Jos mieli on ankea, soita ystävälle. Olen todennut lukuisat kerrat, kuinka paljon puhelu ystävälle voi piristää ja parantaa mielialaa. Etenkin sinkkuna tuo on tärkeää, sillä ystävät ovat niitä läheisimpiä, joihin tukeutua. Parisuhteessa on helppo kääntyä myös kumppanin puoleen, jos mieli kaipaa piristystä. Parhaassa tapauksessa molemmat sparraavat toisiaan jaksamaan. Toimiva vuorovaikutus ihmisten kanssa on nyt tärkeää, on se sitten ystävän, perheenjäsenen tai kumppanin kanssa. Ja tämähän onnistuu myös etänä.
  • Hössötä joulua! Tänä vuonna jos koskaan, jouluvalmistelut ja jopa pieni hössöttäminen juhlan suhteen piristää. Itse en ole vuosiin ollut mikään jouluihminen, mutta viime vuonna sain jälleen joulun taiasta kiinni, kun vietin joulun yhteydessä pidemmän pätkän lumisissa maisemissa. Tuolloin sitä pääsi kivasti irti arjesta ja sen rutiineista, jonka vuoksi aion tänä vuonna noudattaa samaa kaavaa. Tänä vuonna kodissani onkin enemmän joulu kuin aikaisemmin ja mieli kieltämättä vaeltelee jo tulevissa jouluviikoissa.

Kuten listasta voi huomata, ovat pienet asiat niitä, joilla on vaikutusta. Aina ei siis tarvita mitään suuria tekoja, jos halutaan pirteämpi mieli, vaan ihan pienet, arkiset asiat ovat niitä, jotka toimivat. Itse aion seuraavat viikot ennen joulua tsempata ja olla mahdollisimman aktiivinen! Yritän siis kehitellä kaikkea kivaa, enkä halua antaa kaamosväsymykselle (vai miksi tätä nyt kutsuisi) sijaa. Toivottavasti vinkeistä on apua myös teille muille, jotka voitte samaistua alussa kuvailemiini fiiliksiin!

Oikein ihanaa alkanutta viikkoa ja tsemppiä pimeisiin joulukuun päiviin. ❤️

Kommentit (2)
  1. Olipa huojentavaa kuulla, että siellä on samanlaisia fiiliksiä kuin täällä! Tänä vuonna pimeys on iskenyt jotenkin erityisen kovaa – ajoittain jopa minulle epätyypillistä suurta ja musertavaa ahdistusta on ilmassa, joka kestää useita päiviä… olen myös kuitenkin huomannut mikä tähän on lääke: toimiminen. Ihan mitä tahansa kun vaan ”saa aikaan” (itselle yrittäjänä erityisesti nyt tärkeää että ei jätä töitä roikkumaan vaan hoitaa ne kunnialla maaliin etuajassa) niin olo helpottuu. Myös treeni auttaa. Ja sen hyväksyminen, että on ihan ok olla nyt väsynyt.

    Nämä vinkit oli kyllä hyviä, ja aion ottaa ainakin hyvin tosissani jouluhössötysvinkit käyttööni 😍 Tsemppiä sinne tähän pimeään vuodenaikaan – kyllä tästä selvitään!

    1. Samat sanat! Erityisen kovaa on iskenyt, huh.

      Ja oikeassa olet, toimiminen ja tekeminen auttaa! Itse pyrin myös puuhaamaan nyt mahdollisimman paljon kaikenlaista, jotta pysyn ”hereillä” ja aktiivisena. Tämä ihan oikeasti toimii. Myös liikunta tekee hyvää, vaikka liikkumaan lähtö on vähän haastavampaa kuin kesällä oli…

      Kiva kuulla, että vinkit tulivat tarpeeseen! Ja jep, joulua voi nyt ihan hyvällä omallatunnolla hössöttää.🥰😊 Samoin sinulle, isot tsempit ja kiitos kun jaoit ajatuksesi. 🥰

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *