10 x vinkkiä koronan aiheuttamaan ahdistukseen

Kuten viime viikolla blogissani avauduin, oli epidemian ensimmäinen viikko itselleni äärimmäisen haastava. Vielä viikko sitten ahdisti suuresti se, kuinka tästä selvitään ja kauhulla mietin tulevia viikkoja, yksinäisyyttä, epävarmuutta ja kaikkea sitä, miten tämä kokonaisuus tulee meistä jokaiseen vaikuttamaan. Minulle on ollut äärimmäisen haastavaa hyväksyä kokonaisuus, enkä edelleenkään halua miettiä sitä kovin pitkälle. Suojelen mieltäni sillä, etten mustamaalaa skenaarioita ajatellen, kuinka kesä menee kotona neljän seinän sisällä, vaan elän päivä kerrallaan. Kaikki eivät toki toimi samalla tavalla ja nyt on monenlaista suhtautumista asiaan liikkeellä. On heitä, jotka heittävät koko tilanteen huumoriksi, heitä, jotka syyllistävät muita ja päivittelevät minkä ehtivät, heitä jotka viis veisaavat ja heitä, jotka maalailevat kauhukuvia tilanteesta. Sosiaalisessa mediassa on ollut myös vastakkainasettelua siitä, kenellä on nyt vaikeaa ja kenellä ei, tai kuka pääsee tilanteesta helpoimmalla. Itse en usko, että kenelläkään meistä on juuri nyt helppoa, mutta kukin meistä ottaa tilanteen tavallaan. Tästä syystä emme voi olettaa jokaisen suhtautuvat tilanteeseen, kuten itse suhtaudumme. Tässä, jos missä tilanteessa meidän tulee nähdä myös itsemme yli ja miettiä tilannetta ihan jokaisen kannalta.

Mietin jo heti tilanteen alkumetreillä, miten tämä tulee vaikuttamaan ihmisten mielenterveyteen. Suomessa oli pitkät mielenterveysjonot jo ennen koronaa, joten mikä on tilanne tämän kaiken jälkeen? Kotiin  eristäytyminen ei ole normaalia ja vapauden rajoittamisella on seurauksia. Ihminen tarvitsee ihmistä ja sosiaalisia kontakteja, työtä ja rutiineja pysyäkseen järjissään. Ehkä eniten koronan keskellä on puhuttu vanhuksista, yrittäjistä, lapsiperheistä ja sinkuista, mutta vähemmän heistä, joilla on jo valmiiksi mielenterveys- tai päihdeongelmia. Eli alkoholistit, kodittomat ja narkomaanit – ylipäänsä vähäosaiset, miten tilanne vaikuttaa heihin ja heidän hyvinvointiin? Miettikää esimerkiksi yksinäisiä alkoholisteja, jotka ovat tottuneet viettämään lähikapakassa aikaa, kuinka he tulevat nyt eristäytymään ja pahimmassa tapauksessa alkoholisoituvat kotiin. Ymmärrän, ettei tilanteessa ole vaihtoehtoja, mutta silti tämäkin herättävät ajatuksia ainakin minussa. Nyt jos koskaan luokkaerot korostuvat.

Tilanne aiheuttaa varmasti useammassa meistä myös ahdistusta, joka purkautuu ulos monin tavoin. Esimerkiksi omalla kohdalla tunteet ovat menneet aikamoista vuoristorataa. Kun yhtenä päivänä on hyvä fiilis ja tehokas olo, toisena olen turhautunut ja ärsyyntynyt. Sitten tulee taas se lamaantuminen, suru ja ahdistus. Pahinta on tiedottomuus. Hieman tilanne on viikossa tasaantunut, mutta uskon että tämän kaiken jatkuessa tässä nousee vielä monenlaisia fiiliksiä pintaan ja tätä kaikkea tulee käsiteltyä jatkuvasti. Toki se ei ole yksilötasolla mitään verrattuna siihen, mikä katastrofi maailmalla vallitsee ja asioita on hyvä laittaa perspektiiviin. Tästä huolimatta sopeutuminen vaatii meiltä duunia – toisilta enemmän kuin toisilta, eikä tämän kaiken seurauksista henkisen hyvinvoinnin osalta tiedä varmaksi. Aina tulee myös muistaa, kuinka osalla meistä on herkempi mieli, joka reagoi, kun taas osalla ei ole mitään ongelmia olla karanteenissa viikkotolkulla. Eniten juuri nyt pitäisikin ymmärtää.

Koska olen taipuvainen ahdistukseen ja tilanne on herättänyt minussa luonnollisestikin myös ahdistuksen tunteita, päätin jakaa kanssanne vinkkini ahdistuksen hoitoon ja hallintaan. Miten minä hoidan ja suojelen mieltäni tässä haavoittuvaisessa tilanteessa ja millaisia keinoja suosittelen myös muille?

Näin lievität koronan aiheuttamaa ahdistusta

  • Vähennä uutisten katsomista/lukemista. On hyvä pysyä kärryillä siitä, mitkä ovat tämänhetkiset ohjeistukset, mutta montaa kertaa päivässä uutisia ei tarvitse tarkistaa. Itse luen uutiset tällä hetkellä kaksi kertaa päivässä, aamulla ja illalla. Tavoitteena on vähentää kertaan päivässä.
  • Älä selaa Facebookin julkisivua tai avaa kaikenlaisia päivitysten jakoja, joissa henkilöt kertovat kuinka tädin siskolle kävi sitä tai tätä. Todennäköisesti näissä ketjuissa on negatiivista puhetta, joka saattaa vaikuttaa omaan mielentilaan negatiivisella tavalla.
  • Muista lähdekriittisyys! Tällä hetkellä liikkuu paljon myös virheellistä tietoa. Hyvänä esimerkkinä tästä delfiinit, joiden väitettiin uivan Venetsiassa. Nyt onkin tärkeää kehittää omaa medialukutaitoa. Itse luotan tällä hetkellä oikeastaan vain Helsingin Sanomien ja YLEn uutisiin.
  • Sano suoraan läheisillesi, mikäli heidän käytös koronan keskellä ahdistaa sinua. Kuten sanottu, jokaisella meistä on tapamme kohdata kriisi, jolloin se ystävän tai kumppanin tapa saattaa olla itselle juuri se, joka lisää ahdistusta ja turhaa stressiä.
  • Pyri ylläpitämään rutiineja arjessa tai jos sellaisia ei tähän uuteen arkeen vielä ole, luo sellaiset mahdollisuuksien mukaan. Rutiinit auttavat pitämään meidät elämässä kiinni, jonka vuoksi ne ovat nyt niin tärkeitä! Liiku, syö hyvin ja pyri myös nukkumaan yöt kunnolla.
  • Hae ammattiapua tai keskustele läheisten kanssa. Psykoterapiaakin on mahdollista saada nyt etänä, joka voi olla monelle kriisin keskellä pelastus. Toisille riittää myös läheisen kanssa avoin keskustelu omista tunteista ja tilanteen aiheuttamasta ahdistuksesta. Olemme kaikki samassa veneessä, joten meidän pitäisi olla kohtalaisen helppo ymmärtää toisiamme.
  • Mieti elämää eteenpäin päivä kerrallaan. Tässä kohtaa ei auta miettiä, kuinka pitkään tämä kaikki kestää, sillä sitä emme tiedä. Pyri keskittymään tähän hetkeen ja ajattelemaan, ettei meillä ole muuta kuin tämä hetki. Kontrollin menetys on asia, jota on nyt pakko harjoitella.
  • Harrasta liikuntaa, joogaa ja meditoi. Liike on lääke ja vaikka useampi sali on suljettu, on lenkkeily täysin sallittua yksin tai ystävän kanssa! Mikäli jooga rauhoittaa mieltäsi, tee sitä kotona. Suosittelen lämmöllä OH MY GOODNESIN Online joogaa, joka maksaa vain 25 € kahden kuukauden ajaksi. Joogat tulevat livenä, mutta ne myös tallennetaan, jolloin niitä voi tehdä silloin, kun itselle sopii parhaiten. Eikä tämä muuten ole maksettu mainos, vaan puhtaasti ”support your local” vinkki. <3
  • Pysy poissa mielipidepalstoilta ja keskusteluista, joissa haukutaan kaikkea hallituksesta yksilötasolle. Suosittelen jopa pitämään etäisyyttä ihmisiin, jotka lietsovat pelkoa, vihaa ja propagandaa – ovat he sinua miten lähellä tahansa.
  • Suojele mieltäsi, sillä se on yksi tärkeimmistä asioista, joka sinulla on.<3 Mieltä voi suojella edellä mainitsemillani tavoilla ja sillä, että pyrkii keskittymään mahdollisimman paljon kaikkeen muuhun hyvään, vaikka haastavaahan se on.

Hurjasti tsemppiä sinulle, minulle ja meille kaikille! <3

Kommentit (8)
  1. Samalla lailla menee vuoristorataa tunteet. Toisena päivänä on tosi toimelias ja melko hyvällä mielellä ja toisena (niinkuin tänään) oon vaan itkenyt koko illan. Melko tuore sinkku olen ja ennen tätäkin ahdisti. Uskon kyllä että tästä selvitään, mutta helppoa se ei ole.

    1. Ymmärrän. 🙁 Toivottavasti fiiliksesi on helpottanut! Täällä onneksi jo paremmalla mielellä. Itse saan energiaa siitä, että käyn lenkillä ystävien kanssa. En siis päivittäin, mutta muutaman kerran viikossa. Täten sitä saa muitakin ihmiskontakteja kuin kaupan tädin…

      Eli jos voin mitenkään yrittää neuvoa, niin ulkoile mahdollisimman paljon ja puuhastele! Toisaalta tämä saattaa olla sinulle myös se kohta, kun ero on aika käsitellä loppuun (tietämättä asiasta yhtään sen enempää). Nyt on myös erinomainen tällaiseen prosessointiin, sillä voimme käyttää paljon aikaa itseen.

      Tsemppiä sinne, toivottavasti viikonloppu on ollut jo parempi! <3

  2. Mulla ahdistukseen auttaa kaikkein parhaiten se, että itse on jollakin tapaa aktiivinen – oli se sitten liikuntaa, ruoanlaittoa, etäopintojen hoitamista tai syksyn työkuvioiden selvittelyä. Oon huomannut, ettei tekemisen tarvii olla isokaan juttu, kaikenlainen aktiivisuus auttaa. Videopuhelut ystäville myös, siinä pääsee ulos omasta tunnekuplasta. Tsemppiä täältä fellow-ahdistujalta!

    1. Niinpä! Hyviä vinkkejä. Ei todellakaan pidä jäädä liikaa vellomaan asiaan etenkään, kun tässä on pikkuhiljaa alkanut sopeutumaan tilanteeseen. Nyt vaan pyrkii elämään mahdollisimman normaalia elämää niillä korteilla, jotka on tällä hetkellä kädessä.

      Tsemppiä sinnekin! 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *