11 kysymystä ja vastausta – Vatsa ja suolisto

Sain taannoin joltain teistä toiveen kirjoittaa vatsaan ja suolistoon liittyvän postauksen. Tämä oli mielenkiintoinen toive, sillä hyvin vähän nykyään puhun vatsavaivoista, joista aikoinaan kärsin ja vieläpä kohtuullisen pitkään. Tähän tietenkin vaikuttaa nykytilanne ja se, että suolistoni on nykyään terve, enkä enää kärsi vastaavista ongelmista. Koska sain toiveen aiheeseen liittyen, päätin kuitenkin palata sen pariin ja kirjoitella kattavammin aiheesta. Toivon mukaan postauksesta on apua kaikille, joilla on vatsavaivoja, eikä niihin ole toistaiseksi apua löytynyt.

Millaisista vatsavaivoista kärsin ja koska tämä tapahtui?

Vatsavaivani alkoivat pikkuhiljaa vuonna 2013, mutta pahenivat vuoden 2014 keväällä. Tuota ennen olin kyennyt syömään oikeastaan mitä tahansa, eli minulla ei ollut mitään allergioita tai muitakaan ruokaan liittyviä yliherkkyyksiä (ainoastaan lapsena maitorupi). Vaivoja olivat pääasiassa vatsakipu, ylävatsan turpoaminen ja lopulta oksettava olo aina ruokailujen jälkeen, joka sai minut havahtumaan siihen, että nyt asia on tutkittava. Pitkään elin jatkuvien oireiden kanssa, enkä edes muistanut miltä tuntuu, kun ruokailun jälkeen on hyvä fiilis.

Miten lähdin tilannetta ratkaisemaan?

Ensin hakeudun lääkäriin työterveyden kautta, sillä minulla oli tuolloin hyvin kattava työterveys silloisen työpaikkani kautta. Vatsani ihan ultrattiin (tosin vatsan päältä, ei suolen kautta) ja minulle tehtiin kaikki mahdolliset verikokeet ja testit. Lopputulos oli, ei keliakiaa, eikä selkeää laktoosi-intoleranssia, mutta yliherkkyys maitoon oli se, jota lääkäri epäili. Myös tuo perinteinen IBS mainittiin, mutta kyseenalaistin sen hyvin vahvasti, koska sehän diagnosoidaan joka toiselle suomalaiselle.

Kun lääkäristä en saanut apua, hakeuduin FLT Ravintovalmentajan pakeille (Annika Havaste) ja sitä kautta lähdettiin yhdessä selvittämään tilannetta. Hän kyseli minulta ruokavalioni elämänkaaren ja myös henkisen puolen asioita, joiden yhteyden suoliston hyvinvointiin silloin oivalsin. Toki tuossa kohtaa ei lähdetty niitä purkamaan, sillä hän ei ole psykologi, vaan keskityttiin siihen, miten saadaan suolisto tässä hetkessä kuntoon ja palautumaan normaaliksi. Oli puhe myös antioksidanttiklinikasta, jossa olisi otettu laajemmin testejä, mutta koska eheytyminen alkoi nopeasti ruokavaliomuutoksilla, tuo jäi kokonaan kohdallani pois.

Mitä muutoksia tein ruokavalioon?

Minulle määrättiin alkuun kuukauden sokeriton, maidoton, gluteeniton ja alkoholiton kuukausi. Voitte vaan kuvitella, ettei ihan hurjasti jäänyt valinnanvaraa, sillä noihin aikoihin markkinoilla ei ollut vielä yhtä kattavaa valikoimaa nuo standardit täyttäviä tuotteita, joten olihan se syöminen aika mielenkiintoista. Itse valmistin jopa leipäni ja muistaakseni kananmunaan. Toki lihaa söin tuolloin, joka antoi hieman enemmän vaihtoehtoja. Tuon ”kuurin” seurauksena kiloja tietenkin tippui ja muistan, miten ikävää oli, kun blogiin tuli kommentteja aiheesta ja kauhistelua siitä, miten luurangolta näytän. Aina kannattaa tosiaan muistaa ennen kuin arvostelee tai kommentoi, että monesti muuttuvan ulkonäön taustalla on jotain syvempää, joka voi olla henkilölle itselleen jopa kivuliasta…

Tuo jo mainitsemani ruokavalio tosiaan tepsi ja vaivat vähenivät pikkuhiljaa. Rinnalla söin muistaakseni jonkun todella vahvan maitohappokuurin (löytyi luontaistuotekaupan kylmä-altaasta sekä maksoi maltaita) ja jotain muitakin ravintolisiä siihen oheen määrättiin. Kuukauden jälkeen lähdin pikkuhiljaa kokeilemaan näitä pannassa olleita ruoka-aineita ja sitä kautta pyrin paikantamaan ongelman aiheuttajia. Paljastui aika selkeästi, että gluteeniton ja maidoton ruokavalio sopi minulle ja sen seurauksena voin hyvin. Sokeri ja alkoholi eivät tietenkään parantaneet oloa, mutta eivät ne selkeästi aiheuttaneet samanlaisia oireita kuin viljat ja maitotuotteet.

Miten nopeasti sain vaivoihin avun?

Kuukaudessa homma lähti käyntiin, mutta puolessa vuodessa olin jo aika hyvässä kunnossa. Jos nyt oikein muistan, viimeiset kolme vuotta olen pystynyt syömään melkeinpä normaalisti.

Miten ongelmat ovat vaikuttaneet nykyhetkeen?

Edelleen vältän maitotuotteita ja välillä syön täysin maidottomasti, koska maito vaikuttaa ikävästi myös ihoni kuntoon. Mutta lähtökohtaisesti vatsavaivoja maidosta ei tule kuin oikeastaan joidenkin jäätelöiden suhteen (jos ei ole laktoositonta) ja rahka ei edelleenkään oikein sovi. Leivästä syön edelleen paljon kauraa, enkä niinkään ruista. Mutta mitään oireita leivästä ei tule, ellen syö useita paloja jälkiuunileipää, joka on pahinta. Eli todella vapaasti voin kyllä syödä ja vain harvoin kärsin ruoan aiheuttamasta vatsakivusta tai muista kurjista oireista.

Hetkelliset suolistovaivani johtuvat nykyään herkemmin stressistä ihmissuhteissa ja silloin vatsa menee tosiaan ihan sekaisin tai saattaa olla kipeä. Eli henkisen puolen yhteys suoliston hyvinvointiin, on omalla kohdalla aika vahva.

Mikä on tilanne nykyään ja millaisista vaivoista kärsin, jos kärsin?

Edellisessä olikin tästä hieman, eli jos kärsin jostain, niin vatsakipu tai sitten vatsa menee sekaisin. Mutta pahoinvointia tai turvotuksia ei ole oikeastaan ikinä enää, mikä on mahtavaa. Voin syödä vehnäpizzaa tai purilaisia, eikä minun tarvitse ravintolassa katsoa ruoan sisältöä sen tarkemmin. Jos syön paljon tavallista jäätelöä, se ei kuitenkaan oikein sovi. Eli paljon on kyse myös siitä, missä muodossa maito on ja miten paljon sitä annoksessa on. Yhtenä raaka-aineena ei niinkään haittaa, mutta jos maito on suuressa roolissa, saattaa tulla oireita.

Miten hoidan suolistoni kuntoa nykyään?

Vahvat probiootit ovat jääneet jatkuvaan käyttöön, eli niitä olen syönyt nyt jo vuosia. En uskalla luopua niistä, sillä koen ne niin tärkeäksi osaksi suoliston hyvinvointia. Pyrin syömään terveellistä, monipuolista ravintoa ja paljon kuituja. Eli en välttele mitään muuta kuin keinotekoisia makeutusaineita ja maitoa, joka ei mielestäni ole niin tarpeellista. Jogurtteja syön soija- ja kauraversioita, joten oikeastaan vain juusto on sitä, mitä tykkään maitotuotteista syödä. Sen valitsen laktoosittomana melkeinpä aina. Tosin tämäkin on hassu juttu, että paistettu vuohenjuusto ei aiheuta mitään oireita, vaikka se olisi tavallista! Eli jälleen kerran mitään selkeää linjausta en oikein voi tähänkään antaa. Niin ja stressiä pyrin välttelemään. Se on oikeasti nykyään varmaan se pahin suoliston hyvinvoinnin turmelija, koska olen vatsallani stressaaja.

Millaisia ravintolisiä suosin suoliston hyväksi?

Syön vahvoja probiootteja, joissa on mahdollisimman monta bakteerikantaa. Säännöllisesti en oikeastaan muita suoraan vatsaan vaikuttavia käytä. Välillä entsyymejä, mutta en oikeastaan enää usein niitäkään. Haluan vältellä turhaa pillereiden popsimista, eli syön vain sen, minkä koen kussakin hetkessä tarpeelliseksi.

Mihin kannattaa hakeutua, jos on vatsavaivoja ja oireita?

Menisin aina ehdottomasti ensin lääkäriin. Siellä otetaan tarpeelliset testit ja jos tosiaan sieltä ei selviä kunnolla mitään tai diagnoosi on IBS, kääntyisin yksityisen ravitsemuksen asiantuntijan puoleen. Tämä toki maksaa, mutta on sen arvoista. Toki itsekin voi kokeilla, mikä keholle sopii, mutta minä ainakin muistan, kuinka toivoton oli se fiilis kun tuntui, että aivan kaikki aiheuttaa oireita. Veikkaan, että siinä kohtaa, kun apua saa ulkopuolelta, jo se avun saamisen tunne alkaa helpottamaan omaa oloa. Stressi vähenee, kun tietää avun olevan tässä ja sitä kautta parantuminen voi alkaa.

Mikä vatsavaivani aiheutti, selvisikö syy koskaan?

Tähän on pakko sanoa, ettei suoranaisesti selvinnyt. Veikkaan, että syitä oli monia jo ihan lapsuudesta lähtien, myös henkisiä. Tilanteen kuitenkin todennäköisesti laukaisi pitkään syöty ”huono” ravinto, eli kaikki rasvattomat ja sokerittomat tuotteet, makeutusaineet ja se järjetön maitorahkan ahtaminen. Luulen, että suolistoni meni jotenkin sekaisin tuosta kokonaisuudesta, sillä minä tosiaan söin kaiken sokerittomana ja rasvattomana. Järkyttävin asia, jota jälkikäteen miettiessä oikein puistattaa, on se kuinka kaadoin aspartaamijauhetta aina rahkaan ja aivan kaikkeen. Söin käytännössä aspartaamia päivittäin aika isoja määriä. Sitten oli nämä kaikenlaiset Läkerolit, joilla paikattiin makeannälkää, joka sekin muuten oli jatkuva, kun söi aivan liian ravintoköyhää ruokaa.

Nuorempana join paljon myös alkoholia, eli useita kertoja viikossa ja isoja määriä. En edelleenkään ole mikään absolutisti, mutta en voisi juoda enää niin usein kuin aikaisemmin join. Treenasin myös paljon ja söin siihen nähden epäterveellisesti. Luulen, että tuo yhdistelmä tosiaan jotenkin repi suolistoni riekaleiksi muutamassa vuodessa, vaikka ihan oikeasti luulin siinä omassa kuplassani eläväni terveellistä elämää.

Vinkkini kaikille vastavaivoista kärsiville?

Hakekaa apua. Ei ole normaalia, että ruoan jälkeen vatsa turpoaa tai on jatkuvasti on ripulilla. Todella moni tottuu noihin oireisiin, joista tosiaan saattaa kärsiä vuosikaudet ilman, että edes tiedostaa kuinka jokin on pielessä. Eräs lähisukulaiseni sanoi minulle kerran, että ainahan ruokailun jälkeen jotain tulee, se on aivan normaalia. Ei, ei, tuo ei siis todellakaan ole normaalia! Nyt kun tiedän, millainen on se normaali olo, vaikka olisi syönyt ison lautasellisen pastaa, tiedän täysin, mikä on taas epänormaalia. Eli älkää lakaisko oireita maton alle, vaikka toisaalta on myös normaalia, että joskus vatsaan sattuu, eikä se heti tarkoita mitään suurempaa ongelmaa. Kyllä sen sitten tietää, kun on ”tosi kyseessä” eikä vain jotain silloin tällöin.

Toivottavasti tästä tekstistä oli nyt apua jollekulle. Ja mikäli kysymyksiä heräsi, vastaan niihin enemmän kuin mielelläni ja voin yrittää neuvoa, jos jollain on jotain aiheeseen liittyvää, joka mietityttää. En tietenkään ole ammattilainen, mutta omien kokemuksien pohjalta saatan osata jotain sanoa.☺️

Kommentit (6)
  1. About This and That
    6.7.2020, 09:25

    Heippa!

    Suoliston kunnon parantamiseksi ja hyvinvoinnin edistämiseksi muutoinkin, kurkkaa blogistani kaksi kirjaesittelyä, joista voisi olla apua; erityisesti huippusuosittu Ny Times Bestseller ”How Not to Die”

    https://aboutthisandthat171029823.wordpress.com/2020/06/24/kirjavinkki-how-not-to-die-10-kohtaa-kirjasta-suom-kuinka-elaa-kuolematta/

    https://aboutthisandthat171029823.wordpress.com/2020/07/02/kirjavinkki-grain-brain-miksi-vehna-hiilihydraatit-ja-sokeri-tuhoavat-aivosi-10-kohtaa-kirjasta/

    Iloa ja valoa päivääsi, namaste!

    1. Kiitos vinkeistä, pitääkin kurkata.☺️

  2. Alalla työskentelevän korvaan tarinasi kuulostaa hyvin tyypilliseltä IBS:ltä. Irritable bowel syndrome eli ärtyvä suoli käyttäytyy juuri noin. Duodecimin terveyskirjastossa on käypä hoito -suositusta mukaileva juttu (käypä hoitoon on pääsy vain ammattilaisilla). IBS reagoi YKSILÖLLISESTI stressiin ja eri ruokiin. Jopa masennuksen on todettu pahentavan IBS:ää. Kokonaisuus ratkaisee, stressaantuneena luultavasti ruoka-aineiden sieto heikkenee. Huonosti siedettyjä ovat etenkin makeutusaineet, laktoosi, palkokasvit, inuliinia sisältävät elintarvikkeet ja tietyt viljat (ruis). Aluksi olisi juurikin hyvä eliminoida kaikki ja palautella pikku hiljaa. Siedättyäkin voi. Samalla olisi hyvä saada alas stressitasoja, nauttia maitohappobakteereja, nukkua riittävästä ja harrastaa mielekästä liikuntaa. Osalla IBS aiheuttaa kaasun muodostusta ja turvotusta, mikä tekee kipuja, osalla taas suolen peristaltiikka ja motiliteetti (eli liike) häiriintyy ja tätä seuraa pahoinvointi, oksentelu tai ummetus.

    Tekstisi oli mielestäni erinomainen, halusin vain huomioida että se sopii IBS:ään kuvailun perusteella eikä diagnoosina IBS ole ”huono tai turha”. https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00068

    Ihanaa ja lämmintä heinäkuuta!

    1. Mulla diagnosoitu 2013 IBS ja se on just noin. Kun menee henkisesti huonommin (stressi, ahdistus) niin vatsa on vaikea. Ja kun menee paremmin, voin syödä ihan mitä vaan. Koskaan en oo noudattanut mitään tiettyä diettiä, mutta kun vatsa on oikein ärtynyt, syön kevyemmin ja teen itselleni omat ruoat jotka olen todennut vatsalle sopiviksi. Yleensä pahin vaihe helpottaa viikossa kahdessa. Täysin normaali vatsani ei ole ollut vuosiin, mutta olen ollut herkkävatsainen lapsesta asti.

      1. Torey: Kiva kuulla, että olet löytänyt vaivoihin avun ja sinulle sopivan tavan syödä. Tuo auttaa todella paljon, kun tunnistaa henkisen puolen yhteyden suoliston kuntoon. Noina hetkinä tietää myös olla itselleen armollisempi ja pitää hyvinvoinnista huolta.❤️

    2. Mariemm: Olet oikeassa, ei saisi vähätellä kyseistä diagnoosia. Tämä johtunee ehkä kohdallani vaan siitä, etten ole oireillut kaikilla diagnoosiin sopivilla tavoilla ja IBS on tosiaan niin kovin monella. Minulle esimerkiksi sopii pavut, palkokasvit ja banaani, jotka ovat kiellettyjen listalla. Ja nykyään tosiaan melkeinpä kaikki käy – on käynyt jo pitkään.

      Mutta hankalaa näitä on täysin diagnosoida, enkä oikeastaan edes enää kaipaa mitään diagnoosia asialle, joka ei enää rajoita elämääni. Toki tuolloin aikoinaan olisin toivonut selkeän syyn, mutta koska lääkärikään ei sitä selkeästi minulle kertonut, vaan heitti epäilyksiä ilmoille, jäi se lopulta vähän epäselväksi.

      Hyviä pointteja kuitenkin ja varmasti on niin, että kyseinen sairaus voi olla hyvin monimuotoinen ja oireilla ihmisillä eri tavoin.

      Ja kiva kuulla kiitos samoin, ihanaa heinäkuuta myös sinne! ☺️

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *