8 x hyvää syytä juosta

Kuten olen monesti blogissani maininnut, rakastan juoksemista ja se on minulle laji, joka on ehkä lähinnä sydäntä. Ei niinkään räjähtävä, nopeatempoinen juokseminen, vaan rauhallinen hölkkä, jonka aikana ajatus lepää ja mieli kirkastuu. En myöskään tykkää juosta kymmenien kilometrien lenkkejä, vaan 45-60 minuutin lenkit ovat aika optimi, jo ihan ajankäytönkin kannalta. Tiedän kuitenkin juoksun olevan monen inhokkilaji. Luulen sen johtuvan juoksemisen raskaudesta ja siitä, että juostessa sykkeet kohoaa ja koko kroppa joutuu töihin. Aina tuollainen ei tosiaan tunnu miellyttävältä, eikä etenkään silloin, jos peruskunto ei ole hyvä. Juoksemiseen saattaa liittyä myös ikäviä muistoja lapsuudesta ja koululiikunnasta. On myös karu totuus, ettei kaikkien vahvuudet ole samoissa lajeissa ja vaikka uskonkin, että harjoittelulla juoksemisesta voi tulla helpompaa ja siitä voi oppia pitämään, silti joillekin juoksu on aina vastenmielistä.

Mikäli juoksemista inhoaa, en todellakaan kehota sitä väkisin aloittamaan! Mielestäni tärkeintä on löytää ne itselleen sopivat liikuntamuodot, joita harrastaa ja joiden avulla pitää kunnostaan huolta. Jokaiselle jotain, niinhän sitä sanotaan. Tästä huolimatta halusin tämän postauksen kirjoittaa, sillä toivon sen avulla motivoivani niitä juoksemaan, jotka ovat lajin aloitusta kenties punninneet, mutta eivät ole vielä päässeet alkuun. Monella juoksuharrastus saattaa olla myös ruosteessa ja kaivata siihen pientä rohkaisua.

8 x hyvää syytä juosta:

Edullinen laji

Juokseminen on hyvin edullinen laji, varmasti yksi edullisimmista. Oikeastaan ainoat hankinnat ovat laadukkaat juoksukengät ja juoksuasu. Tosin asu voi olla sama kuin salilla, mutta juoksutakki on tietenkin optimaalinen näillä leveysasteilla. Muutoin juokseminen on täysin ilmaista, eikä se vaadi sen suurempaa rahallista panostusta. Itsehän en esimerkiksi omista edes sykemittaria, vaikka olen juossut vuosikaudet. Ainut seikka, jolla suoritustani mittaan, on puhelimen Sports Tracker -sovellus. Tämä riittää, jos ei tarvitse tietää kuin kulutetut kilometrit.

Nopea kehitys

Juokseminen on laji, jossa kehittyy nopeasti. Toki lihaskin kasvaa ärsykkeiden mukana kohtuullisen nopeasti, mutta mielestäni kuitenkin hitaammin kuin aerobinen kunto. Tämän vuoksi juokseminen on kovin palkitsevaa ja motivoivaa. Juoksu onkin mielestäni laji, jonka suhteen ei tarvitse heittää heti hanskoja tiskiin, sillä mentaliteetilla, ettei muutosta tapahdu ja se sopii hyvin kärsimättömille tyypeille!

Vie kerrallaan vähän aikaa

Juoksulenkin ei tarvitse olla 15-20 kilometriä ja kestää useita tunteja. Osa tykkää harrastaa maratonlenkkejä, mutta kaikkien ei tarvitse niin tehdä. Puolen tunnin lenkki on vallan hyvä ja ajaa asiansa! Siksi mielestäni aloittelijan ei tulisi todellakaan pyrkiä mihinkään kympin lenkkeihin viitenä päivänä viikossa, vaan tyytyä vähempään. Näin mielenkiinto pysyy yllä ja harrastusta ei heitä roskakoppaan heti parin ensimmäisen tuskalla vedetyn kympin jälkeen. Lyhyemmät lenkit eivät myöskään aiheuta niin herkästi rasitusvammoja kuin pidemmät tekevät. Juoksemisen yksi miinuspuoli on nimittäin kova rasitus ja sen mukana vammat – milloin oikuttelee polvet, milloin penikat ja milloin lonkat.

Mieli lepää ja ajatus selkeytyy

Parhaimmillaan juokseminen on hyvän fiiliksen laji. Itse olen päässyt lenkkeilyssä sille tasolle, ettei itse juokseminen ole raskasta (toki niitäkin kertoja välillä on) ja pystyn nauttimaan jokaisesta askeleesta. Etenkin koronan aikaan juoksulenkit ovat olleet oikea päivän kohokohta, kun on päässyt ulos tuulettumaan. Monesti juostessa ajatukset selkeytyvät, mieli rauhoittuu ja tulee seesteinen, ihana olo. Etenkin, kun juoksu on rauhallista eikä sykkeitä nosteta korkealle, on se miellyttävää ja sellaista, ettei askeleita tarvitse miettiä, vaan ajatukset voivat olla jossain vallan muualla.

Endorfiinit

Juokseminen on yksi niistä lajeista, joka aikaan saa ainakin minussa paljon endorfiineja. Lenkin jälkeen fiilis on henkisesti hyvä, mutta samaan aikaan keho on fyysisesti ihanan raukea ja valmis lepäilemään. Tästä syystä melkeinpä aina juoksen iltaisin, sillä se unettaa ja tekee raukeaksi. Juostessa tulee hikoiltua kohtuu paljon, jonka vuoksi suihku lenkin jälkeen tuntuu autuaalta ja olo tämän combon jälkeen täydelliseltä. Vaikka välillä on kertoja, ettei juokseminen kulje mitenkään, lenkin jälkeen on aina voittajafiilis! Kutsun juoksua ehdottomasti hyvän mielen lajiksi ja hieman eri tavalla kuin salitreeniä.

Positiiviset vaikutukset terveyteen

Juokseminen vaikuttaa positiivisesti sydämen ja verisuonten terveyteen. Eli sen lisäksi, että kunto kohenee ja jaksamme paremmin, myös terveydentila paranee. Juokseminen kiihdyttää myös aineenvaihduntaa ja vahvistaa luustoa. Esimerkiksi minulla on suuri riski perinnölliseen osteoporoosiin, jonka vuoksi uskon tämän elämän mittaisen juoksemisen vaikuttavan ennaltaehkäisevästi.

Juokseminen on helppo tapa kuluttaa energiaa

Tämä kohta on aivan erityisesti niille, jotka suunnittelevat painonpudotusta. Eli juokseminen tosiaan kuluttaa rutkasti energiaa, jonka vuoksi polttaa myös rasvaa kehosta. Paljon puhutaan rasvanpoltto sykkeistä, eli hitaasta juoksusta, joka olisi kaikista tehokkain tapa laihtua. Itse en ole aiheeseen sen enempää perehtynyt, mutta tiedän, ettei juoksemisen tarvitse olla vauhdiltaan kovaa, ollakseen tehokasta myös tässä mielessä.

Auttaa stressiin

Juoksu auttaa tunnetusti stressiin, sen hallintaan ja ennaltaehkäisyyn. Toki juoksu ei ole ainut urheilulaji, joka näin tekee, mutta yksi ehkä merkittävimmistä. Kuten jo mainitsin, juostessa mieli kirkastuu ja rauhoittuu. Ainakin omalla kohdalla raikas ilma, hyvä musiikki ja sujuva askel tekevät sen, että huolet kaikkoavat. Juoksu on hyvä ja terveellinen tapa nollata pää.

Mikäli et ole vielä juoksemista aloittanut, mutta olet sitä hiljaa mielessä miettinyt, suosittelen aloittamaan juoksemisen lenkeillä, joiden aikana vuorottelet sekä juoksua, että kävelyä. Itseltään ei tule heti vaatia liikaa, eli hiljaa hyvä tulee. Pikkuhiljaa jaksat juosta pidempiä pätkiä ja lopulta kokonaisen lenkin. Alkuun riittää myös lyhyemmät lenkit, joita voi sitten pidentää mielensä mukaan. Kuten mainitsin, henkilökohtaisesti nautin eniten 30-45 minuutin juoksulenkeistä, sillä palaudun niistä nopeasti. Mikäli juoksen 15 km, en palaudu siitä yhtä nopeasti. Päätökseni onkin ollut juosta ennemmin useammin ja lyhyempiä aikoja kuin harvemmin ja pitkään. Eli tämä esimerkkinä, ettei aina tarvitse juosta kympin lenkkejä, vaan yhtä hyvin lyhyemmät lenkit toimivat.☺️

Harrastaako teistä moni juoksemista? Onko juoksu rakas harrastus vai inhokkilaji?

Kommentit (6)
  1. iinakatariina
    23.5.2020, 08:31

    Toi juoksukunnon nopea kohoaminen on kyllä niin totta! Ja ihmeellistä 😃

    Aloitin tuossa muutama viikko sitten, kävin 30min lenkillä. Tuijotin kelloa muutaman minuutin välein, odotin vaan että millon voi lopettaa ja tuntui, että tästä selviäminen on kyllä jo ihme. No, viikon toinen 30min lenkki olikin jo paljon kevyempi ja parin viikon päästä huitaisinkin jo 50min putkeen ja tuntui hyvältä! Ihan älytöntä 😅

    1. No niinpä! Tämän huomaan itsekin heti, jos pidän taukoja juoksemisesta vaikka sairastumisen vuoksi tai viime kesänä oli kuukauden reissu ilman hikitreeniä. Ensimmäinen lenkki tuntui vaikeammalta kuin normaalisti, mutta jo seuraava sujui paremmin ja äkkiä olin ns. siinä pisteessä, jossa ennen taukoa. Tästä syystä juoksu on kieltämättä motivoivaa ja sopii tosiaan myös niille, jotka haluavat selkeitä tuloksia ja nopeasti.😊

      Ihanaa lauantaita sinne!🌞🌞

  2. Ennen inhosin juoksemista mutta sitten rakastuin siihen. Tälle vuodelle oon ottanut tavoitteeksi kerran viikossa. Nykyisessä elämäntilanteessa on niin vähän omaa aikaa niin on pakko pitää pienet tavoitteet 😀

    1. Hei ihan mahtavaa kuulla! Et kyllä ole ensimmäinen, jonka olen kuullut rakastuneen juoksuun ennakkoluuloista huolimatta. Ja monestihan liikuntaan saatetaan liittää jotain mielikuvia sieltä lapsuudesta, eikä välttämättä päästetä niistä irti. Itselläni on tällainen vihasuhde uintiin, jonka vuoksi haluan kyllä jossain kohtaa pakottaa itseni tykästymään siihen.🙈😁

      Ja ymmärrän! Yksikin lenkki viikossa on jo erittäin hyvä juttu!🙏 Mukavaa viikonloppua!

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *