Kevään 2021 treenitavoitteet ja vaatteet

Kaupallinen yhteistyö: Népra

Olen jo pidempään suunnitellut blogiin postausta vuoden 2021 treenitavoitteista. Päätin kuitenkin hieman tiivistää postauksen sisältöä ja keskittyä tänään erityisesti tämän kevään treenitavoitteisiin. Alkuvuosi on alkanut treenien osalta ihan mukavasti, mutta kuitenkin enemmän kuntoa ylläpitävällä fokuksella. Eli mitään kovin räjäyttäviä muutoksia en ole treeneihin viime vuoden loppuun verrattuna tehnyt – mitä nyt testaillut viikoittain muutamia uusia liikkeitä ja ottanut mukaan kuminauhalla tehtäviä harjoituksia. En ole myöskään juossut ulkona, sillä pakkaset yllättivät ja liukkaus on hankaloittanut juoksemista. Tavoitteita on kuitenkin hyvä olla ja ainakin omalla kohdalla ne todistetusti motivoivat. On sitten kyseessä työ tai treenaaminen, tavoitteet antavat positiivista energiaa tekemiseen ja näin sitä pysyy myös paremmin suunnitellussa.

NépraNépraNépra

Tänään pureudutaan siis syvemmin siihen, mitä tavoittelen tänä keväänä treenien osalta ja puhun samalla myös hieman treenivaatteista ja siitä, millaisia vaatteita haluan tänä vuonna treenatessa suosia. Treenivaatteilla on nimittäin äärettömän suuri merkitys siihen, miltä liikkuminen tuntuu ja miten suoritus onnistuu.

Kevään 2021 treenitavoitteet

Uusia liikkeitä ja ärsykkeitä keholle

Koska kuntosalilla on tullut käytyä jo vuosia, sitä tietää useampia erilaisia tapoja treenata. Herkästi tulee kuitenkin tehtyä samoja liikkeitä, viikosta ja vuodesta toiseen. Mielestäni on parempi tehdä samoja liikkeitä kuin ei ollenkaan, mutta jos kehoaan haluaa haastaa uudella tavalla, suosittelen ehdottomasti vaihtelemaan treenejä säännöllisesti ja käymään välillä epämukavuusalueella. Tätä olen harrastanut jo pidempään, mutta silti edelleen liian vähän. Olenkin vuoden alusta pyrkinyt tuomaan treeneihin viikoittain muutamia uusia liikkeitä, joiden avulla tehdä sama treeni hieman toisella tavalla. Tämän vuoksi selaan paljon erityisesti Pinterestia ja sieltä treenivideoita. Kun päätän, että otan viikoittain treeneihin mukaan jotain erilaista, rikkoo se mukavasti tutuksi käynyttä kaavaa. Yksi tällainen uusi juttu omalla kohdalla on ollut vastuskuminauhan suosiminen treenatessa. Olin oikeasti kuvitellut, että se on aivan yhtä tyhjän kanssa, mutta kyseinen kuminauha toimii esim. pakaratreenissä mielettömän hyvin ja tuo painojen kanssa tehtävään treeniin kivasti vaihtelua.

Lisää fokusta vatsalihaksiin, pakaroihin ja selkään

Jos mietin lihasryhmiä, joihin haluan tänä keväänä erityisesti keskittyä, niin pakarat, selkä ja vatsalihakset ovat ne, joita haluan vahvistaa vielä muita lihasryhmiä enemmän. Core on todella tärkeä istumatyötä tekevälle ja vahvana ollessaan se auttaa pitämään myös ryhdin hyvänä. Suvussani on myös skolioosia ja selkävaivoja, joten jo senkin vuoksi keskivartalosta on tärkeä pitää erityistä huolta. Pakarat taas ovat ehkä se hieman pinnallisempi treenitavoitteeni, eli haluan pepun pysyvän omaa silmää miellyttävänä ja kiinteänä. Mielellään treenaan siihen myös lisää pyöreyttä ja muotoa.

Yksi pidempi juoksulenkki kerran kuukaudessa (10–15 km)

Juoksen enimmäkseen 5–7 km lenkkejä. Olen todennut tämän miellyttävämmäksi tavaksi juosta, sillä palautuminen on nopeampaa ja pääsen lenkin jälkeen heti seuraavana päivänä taas salille. Jos taas juoksee pitkiä lenkkejä, ne alkavat omien kokemusten mukaan rasittamaan polvia ja täten vaativat myös pidemmän palautumisen. Haluaisin kuitenkin välillä juosta pidempään haaste mielessä, joten tänä keväänä tavoitteeni on tehdä kerran kuukaudessa yksi pidempi lenkki, joka on kestoltaan 1 h -1,5 h.

NépraNépraNépraNépra

Parempi venyvyys = viikoittaista venyttelyä ja kehonhuoltoa

Tämä on varmaan vuotuinen tavoitteeni, jota kuitenkin aina lopulta laimin lyön. Siispä josko keväällä 2021 viimein saisin venyttelystä kunnollisen rytmin itselleni? Yksikin ilta viikossa riittää, jos venyttelyyn käyttää enemmän aikaa. Venyttely tunnetusti rentouttaa mieltä ja lihaksia, joten venyttely voisi toimia myös aika hyvänä unilääkkeenä.

Säännöllisesti epämukavuusalueelle

Mainitsin jo tuossa aikaisemmin epämukavuusalueella käymisen. Se onkin tämän kevään yksi tavoitteista – treenata niin, ettei treeni ole aina pelkästään mukavaa tekemistä, vaan välillä myös raskaampaa ja jopa epämiellyttävää. Tämä tapahtuu erityisesti tekemällä intervallityyppistä treeniä, joka pitää sykkeet ylhäällä ja vie kehoa äärimmäisiin suorituksiin. Toki myös maksimit salilla ajavat saman asian ja uudet liikkeet, jotka vaativat enemmän. Jokainen treeni ei kuitenkaan voi olla äärimmäisen kuormittava, mutta välillä kehoaan on suotavaa hieman haastaa. Erityisesti juoksumatolla harrastan näitä raskaita treenejä juoksemalla välillä todella kovaa, sitten korkeaan ylämäkeen ja tämän jälkeen palauttelemalla, kunnes aloitan saman rumban uudestaan.

Hyvä fiilis fyysisesti ja henkisesti

Vaikka puhun maksimeista ja epämukavuusalueesta, pääasiassa haluan treenaamisen olevan hyvän fiiliksen treeniä. En tykkää painaa verenmaku suussa, mutta toisaalta en myöskään tykkää ”lepsuilla” niin, ettei treeni tunnu missään. Tässäkin asiassa kultainen keskitie on paras, eli treenaaminen, joka tuntuu, mutta ei mene överiksi. Olen tässä vuosien varrella kantapään kautta oppinut, että mieluummin treenaan vähemmän hyvällä intensiteetillä kuin uuvutan itseni treenaamalla liikaa. Siispä myös tänä keväänä tavoittelen hyvää treenifiilistä ja kokonaisvaltaista oloa.

Kaksi lepopäivää viikossa (mieluiten peräkkäin)

Yksi ongelmani on se, etten suunnittele treeniviikkoa riittävän hyvin. Tällöin välillä tulee suunnittelemattomia välipäiviä sinne tänne, jolloin kaksi vapaapäivää treeneistä ei osu kovin usein peräkanaa. Tästä syystä tänä keväänä haluan treenata suunnitelmallisemmin ja miettiä tarkemmin, milloin pidän vapaapäivät. Kaksi peräkkäistä lepopäivää on kuitenkin eri asia kuin yksi ja olo kahden lepopäivän jälkeen kuin uudestisyntynyt.

NépraNépraNépraNépra

Huomion kiinnittäminen tekniikkaan

Tänä keväänä haluan antaa erityisfokusta tekniikalle ja keskittyä jokaiseen liikkeeseen sekä lihakseen, jota treenaan. Huono puoleni on tehdä asioita vauhdilla ja tämä sama pätee treenaamiseen. Haluan tuntea, että teen jotain, jonka vuoksi monesti vedän treenejä aikamoisella vauhdilla keskittymättä sen enempää itse liikkeeseen. Monesti tuolla tyylillä saattaa jopa huijata itseä ja osa fokuksesta mennä sivusuun. Tästä syystä yksi tämän kevään tavoitteista on panostaa treenitekniikkaan ja tehdä jokainen liike huolellisesti.

Hyvien ja kestävien treenivaatteiden ostaminen

Kuten alussa mainitsen, treenivaatteet vaikuttavat todella paljon treenimukavuuteen ja jopa itse suoritukseen. Voinkin jossain määrin myöntää olevani välineurheilija, sillä haluan panostaa hyviin treenivaatteisiin ja vaadin niiltä tiettyjä asioita. Näistä tärkeimpiä ovat vaatteiden istuvuus, mukavuus ja tekniset ominaisuudet. Treenatessa vaatteita ei tule joutua nostelemaan tai muutenkaan asettelemaan, eli koon tulee olla juuri oikea. En myöskään tykkää treenata liian vähissä vaatteissa, sillä haluan keskittyä omaan suoritukseen, enkä miettiä, näkyykö rintavako. Tämä siis oman treenimukavuuden vuoksi, muiden vähäpukeisuus ei itseäni häiritse! Vaatteiden tulee myös kestää hikoilua ja hengittää hyvin, jolloin vaatteet kestävät kovankin treenin ilman, että joudut kiinnittämään huomiota niihin.

Ostan paljon kierrätettyä, mutta treenivaatteet ovat oikeastaan ainoa vaatekappale, jota harvemmin ostan käytettynä. Haluaisin kuitenkin yhä enenevissä määrin panostaa treenivaatteissa laatuun ja kestävään kehitykseen, eli suosia brändejä, joiden arvomaailma on vastuullinen. Tämä postaus on toteutettu yhteistyössä erään tällaisen brändin kanssa, josta kuulin ensimmäistä kertaa suunnilleen vuosi sitten, mutta jonka vaatteita päädyin testaamaan vasta tänä talvena. Kyseessä on Népra, kotimainen eettinen ja ekologinen vaatemerkki, jonka valtteja ovat kokonaisvaltainen hyvinvointi, minimalistisuus ja eettisyys. Sen lisäksi, että vaatteet ovat päällä mielettömän hyviä ja kestävät kovaakin treeniä kunnioitettavalla tavalla, tuotteet on hinnoiteltu läpinäkyvästi. Maailma on täynnä hyviä treenivaatebrändejä, mutta kuinka moni avaa tuotteidensa hintarakenteen? Népra tekee juuri näin, eli jokaisen tuotteen kohdalla voit tarkistaa, mistä hinta muodostuu (aiheesta tarkemmin Népran blogipostauksessa). Mielestäni tämä on siisti juttu ja muistutti kieltämättä itseäkin siitä, miten usein juuri urheiluvaatteissa brändi maksaa, mutta hinta ei välttämättä oikeasti kerro siitä, että kyseessä on laadukas urheiluvaate.

NépraNépraNépraNépra

Saimme molemmat Tonin kanssa muutamat Népran vapaavalintaiset treenivaatteen testiin ja pakko sanoa, että olemme olleet kumpikin erittäin positiivisesti yllättyneitä! Toki minä olin kuullut vaatteista hyvää jo ennakkoon ja tiesin, että priimaa on tulossa, mutta silti tuotteiden laatu yllätti positiivisesti. Materiaalit tuntuvat päällä hyvältä, vaatteet istuvat ja ovat vieläpä teknisesti toimivia. Ne eivät myöskään ole menneet pesussa huonoksi, joten uskon vaatteilla olevan pitkän käyttöiän, mikä on itselleni tärkeää.

Minun valinnat Népran mallistosta ovat tämän postauksen kuvissakin näkyvät Népran Terra Tightsit koossa S, vaikka normaalisti käytän kokoa XS treenihousuissa. Näistä samaisista tightseista on tulossa uusittu versio Terra Tights 2 ensi viikolla, jossa kokoluokitus on normaali, eli niissä voi puolestaan valita sitten normaalin koon. Lisäksi valintani olivat Juno pitkähihainen treenipaita (koko XS) ja kahdet unisex pitkävartiset sukat (valkoiset ja mustat). Toni puolestaan valitsi miesten Yed joggersit (jotka ovat kuulemma taivaalliset päällä ja nämä hankintalistalla myös mustana) sekä Jupiter pitkähihaisen treenipaidan. Nämäkin molemmat ovat tässä postauksessa hänen päällään.

Tähän postauksen loppuun minulla on ilo jakaa teille -10 % alekoodi Népralle, jolla saatte alennusta tuotteista. Koodi on  JUTTA10  ja se on voimassa 31.3 asti. Koko Népran tuotevalikoiman näet täältä.

Millaisia treenitavoitteita olette asettaneet tälle keväälle tai vuodelle 2021?

Kommentit (2)
  1. Etätyöelämä on tuonut ainakin mulle huomattavan parannuksen kehonhuoltoon ja venyttelyihin…etäpalavereissa ihan riittävän monta kertaa viikossa on tilanne, että ei niin tarvitse aktiivisesti osallistua, joten ihan hyvin saa 15-45min kehonhuoltoa tehtyä siinä samalla!

    Kameran suuntauksesta ja omasta häveliäisyyden asteesta riippuen tietysti, jos on kamerapakko päällä…mutta eikö pienet venyttely ja itsestään huolehtiminen ole kelpo työntekijälle vain plussaa?

    1. Kuulostaa hyvältä. Pitäisi kyllä itsekin tsempata kehonhuollon suhteen, etenkin, kun istuu paljon koneen äärellä! 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *