Minullakin on alhainen ferritiini

Muutama viikko sitten kävin laajassa terveystarkastuksessa, jossa minusta otettiin neljä purkkia verta ja verikokeen perusteella sain käsityksen siitä, miten elimistöni juuri nyt voi. Tuohon terveystarkastukseen kuului 31 mittaria, joista yksi oli tuo paljon puhuttu ferritiini. Vaikka sain terveystarkastuksen ilmaiseksi Puhti.fi -palvelun kautta, ei tämä ole sovittu kaupallinen yhteistyö ja kirjoitan tuloksista vallan omasta tahdostani. Oli itse asiassa hyvin mielenkiintoista nähdä oman kehon tilanne ja positiivisesti yllätyin sen suhteen, miten kaikki arvoni ovat reippaasti viitearvojen sisäpuolella lukuun ottamatta ferritiiniä, joka oli ikäväkseni 10,7 (hyvä arvo on n. 70-150 välillä). Jopa kolesteroli ja verensokeri ovat erittäin hyvät, vaikka noihin minulla on sukurasite. Toisaalta olenhan hyvässä kunnossa ja pidän huolta kehostani, joten mitä muuta odotin?

En kuitenkaan yllättynyt ferritiinin alhaisuudesta, sillä olen kasvissyöjä. Vaikka minulla ei ole runsaita kuukautisia, en ole tavallista väsyneempi, en kärsi heikotuksesta ja hemoglobiini on 129, silti uumoilin ferritiinien alhaisuutta, koska niin moni muukin. Tällä hetkellä ferritiinistä kohistaan hyvin paljon, jonka vuoksi itsellä on jopa käynyt mielessä, onko kyse jostain salaliittoteoriasta, joka on yhtäkkiä nostettu esiin rahastusmielessä? Tiedän aika kaukaa haettua, mutta ihmettelen, miksi aiheesta kohistaan vasta nyt? Ehkä tähän lienee syynä nimenomaan se, että kasvissyönti on lisääntynyt ja ihmiset ovat jatkuvasti tietoisempia kaikesta terveyteen liittyvästä? Toisaalta parempi niin, sillä varastoraudan alhaisuus saattaa selittää monelle oireet, joille ei ole muita syitä löytynyt. Ehkä itsekin olen vaan niin tottunut joihinkin asioihin olossani, etten niitä enää tiedosta? Ehkä se olotila jossa nyt asioita teen ei olekaan se optimaalisin, vaikka en koekaan itseäni väsyneeksi? Ja kaiken huippu on muuten se, että olin tosiaan syönyt rautaa melkeinpä purkillisen verran jo ennen verikoetta! Eli tulokseni on ehkä ollut kuukausia sitten jopa vielä huomattavasti heikompi? Tosin totuushan on kyllä sekin että varastoraudan määrä elimistössä kasvaa hyvin hitaasti. Eli vaikka purkillisen rautaa olenkin syönyt, ei se välttämättä ole ehtinyt juurikaan vaikuttamaan…

Moni on ollut alhaisista ferritiineistä paniikissa – itse en koe kovinkaan suurta huolta asian suhteen. Toki aion jatkossa syödä rautaa säännöllisesti enkä pelkästään kuuriluonteisesti ja puolen vuoden tai vuoden päästä käyn tarkistamassa uudelleen tulokset. Veikkaan että se suurin muutos tulee tapahtumaan olossa, joka oletettavasti muuttuu sitten energisemmäksi ja jollain tavalla paremmaksi? Tämä on sinällään hieman hassua, sillä en ole tosiaan kärsinyt ylenpalttisesta väsymyksestä, vaan melkeinpä päinvastoin. Kärsin välillä uniongelmista liittyen ongelmiin nukahtamisen kanssa, mikä puolestaan on aina ollut liitännäistä siihen, mitä elämässä on meneillään. Mielialani oli kyllä pitkään alkuvuodesta hieman alavireinen, mutta siihenkin on olemassa syyt vallan muualla kuin ferritiineissä. Toki voi olla että se taipumukseni ahdistua, masentua ja kärsiä melankoliasta, on sitten jollain tavalla yhteydessä alhaiseen varastorautaan? Tosin itse olen kyllä aina onnistunut löytämään asioille psykologiset selitykset, sillä aina jos elämässäni on asiat hyvin, voin kokonaisvaltaisesti hyvin. Mutta ehkä varastoraudan puutos voi vaikuttaa siihen, että mieli on taipuvaisempi masennukseen ja alakuloon? En ole asiantuntija, mutta kunhan tässä pohdin… Yksi asia mikä saattaa olla yhteydessä ferritiiniin, on ongelmat keskittymiskyvyn kanssa, sillä niitä olen ollut huomaavinani. Toisaalta tällä hetkellä meneillään on niin paljon samaan aikaan, ettenpä ole tuotakaan ensimmäisenä varastoraudan puutoksen syyksi osannut laittaa.

Tarinani on ehkä hieman erilainen kuin monen muun alhaisista ferritiineistä kärsivän, sillä minulla ei ole antaa selkeitä oireita enkä voi iloita siitä, kuinka kaikelle löytyi vihdoin selitys. Ehkä puolen vuoden tai vuoden päästä olen sitten viisaampi ja osaan nimetä muutoksia kehossani? Tärkeintä on syödä jatkossa rautaa säännöllisesti ja jatkaa edelleen pinaatin sekä muiden rautaa sisältävien ruoka-aineiden suosimista. Lisäksi C-vitamiinia tulee napata vielä erikseen purkista, jotta rauta imeytyy paremmin. On tämä mystistä, mutta toisaalta – onneksi selvisi! Nyt ainakin tiedän, eikä jatkossa tarvitse arvuutella kärsinkö alhaisista ferritiineistä vai en.

Olisi mielenkiintoista kuulla onko täällä muita, joilla on hyvä hemoglobiini eikä mitään selkeitä oireita, mutta ferritiini on silti alhainen? Tai ylipäänsä jos on jotain laajempaa skaalaa oireista, olisi niitäkin mielenkiintoista kuulla! Kenties itseltäni on jäänyt jotain tärkeää sitten huomaamatta?

Kommentit (8)
  1. Ehdottomasti ferritiini pvk:n mukaan!
    5.3.2019, 20:02

    Mullakin oli ferritiini 15. Silloin en jaksanut edes kävellä 100m. Olin vuosien mittaan tottunut väsymykseen ja erilaisiin oireisiin, ei sellaisia ole aikaa miettiä koko ajan. Mutta yhtäkkiä pää ei vaan toiminut enää, töissä en pystynyt laskea rahoja, oli vaikea puhua, muisti ei vaan toiminut. Palelin koko ajan ja paino vain nousi: aineenvaihdunta ei toimi optimaalisesti jos ferritiini on alle 70. Sama juttu kilpirauhasen kanssa. Kävely oli kuin joku parkinsonia sairastavan, töks, töks..Sydän hakkasi ja pulssi oli 90 istuessa, sydän ei saanut riittävästi happea, yritti kompensoida pitämällä hemoglobiinini 166! Hb laskee viimeisenä. Keho alkoi romahtamaan yksinkertaisesti.
    Esim sveitsissä ferritiini kuuluu normaaliin verikokeeseen. Ehkä kertoo jotain kuinka tärkeä asia kyseessä, varsinkin naisilla ja lapsilla! Ruotsissa oli samanlaista halloota asiasta 10 vuotta sitten. Siellä mitataan myös raskaana olevien ferritiini et tietää saako vauva riittävästi rautaa. Raudanpuute sikiöllä on todettu aiheuttavan adhd:ta ja kognitiivisia ongelmia lapsilla. Miksiköhän nykyään onkin paljon lapsia joilla oppimis/keskittymishäiriöitä?
    Paljon hyvää tietoa: http://www.raudanpuute.fi

  2. En ole mittauttanu ferritiiniä enkä tule mittauttamaan. Useasti väsyttää ja paljon, mutta mun mielestä se kuuluu elämään ja se pitää vaan kestää. Tai sitten nukkuu enemmän, syö paremmin, karsii ylimääräisiä juttuja tai lähtee etelän lämpöön nauttimaan auringosta. En oo syönyt mitään rautavalmisteita tai muutakaan vitamiineja muuta kuin raskausaikana ja elossa ollaan. Toi ferritiinikouhkaus on lähteny aika käsistä ???

    1. Moikka! Toki väsymys kuuluu toisinaan elämään. 🙂 Mutta monilla tuo väsymys on todennäköisesti sellaista, ettei meinaa aidosti pysyä hereillä – ei mitään ”väsyttää hieman”. Ja mitä tulee vitamiineihin, jokaisen valinta käyttääkö niitä vai ei. Itse tiedostan että tarvitsen lisäravinteita, koska treenaan paljon ja täten kehoni joutuu jatkuvasti kovaan rasitustilaan. Tuen elimistöni puolustustuskykyä nappaamalla vitamiineja myös purkista, sillä tiedostan etten päivittäin kykene syömään niin täydellisesti että kehoni pysyisi maksimaalisessa kunnossa!

      Olen miettinyt samaa siinä mielessä että olen ihmetellyt, miksi ferritiinistä puhutaan vasta nyt? Mutta tärkeä asia kyllä ja siksi hyvä että siitä ”kouhkataan”. Etenkin kun varastoraudalla on tärkeä rooli elimistössä. Itsekin veikkaan huomaavani eroja siinä kohtaa kun rauta lähtee nousuun vaikka en siitä tyypillisestä väsymyksestä nyt kärsikään…

      1. Aika tyhmä tuo edellinen kommentti, anteeksi nyt vaan? itselläni todettiin vuosia sitten anemia ja siitä lähtien on lähes vuosittain (aina kun muistin/havahduin että nyt ei ole kaikki hyvin) vuosia on ollut myös alhainen rauta, kun en ole syönyt kunnolla pitkää vahvaa kuuria, nyt on tarkoitus saada rauta-arvo nousemaan edes 50:een, viimeksi oli 32 ja korkeimmillaan 37.

        Ero olossa on ollu selkeä. Aiemmin selittämätön väsymys (pitkistä yöunista huolimatta), aivosumu, alhainen mieliala ja ahdistus on helpottanut huomattavasti. Hyvä että tästä nyt puhutaan enemmän niin ihmiset löytää selityksen oireilleen. Toki jos oma hyvinvointi ei kiinnosta, niin turha silloin käydä tarkistuttamaan veriarvot.

        Ja tosiaan jos et oo Jutta saanut purkillisella nostettua, niin tuli mieleen että millä annostuksella söit rautaa? Noin alhaisella arvolla suositellaan 100-300 Mg päivässä jos vaan vatsa kestää. Itse söin liian matalaa, 40-80 mg puoli vuotta ja tulos oli 32, nyt syön 200mg Ferrodania ja kohta kontrolli tulossa. Kalsiumia, teetä ja punaviiniä (tanniinit) kannattaa välttää 2h ennen ja 2 h jälkeen raudan, estää imeytymistä. Kasvisruuasta rauta imeytyy huonosti ja pinaatti on kuulemma aika turha. Jatkossa jos saa rauta-arvot kuntoon kannattaa syödä ylläpitokuurina joka kk 2 vkoa kuukautisten jälkeen mietoa rautavalmistetta (esim. nestemäinen Floravital) jotta varastot täytetään, joka kk menetetään verta ja ravinnosta ei välttämättä saa tarpeeksi täydennystä, näin neuvoi lääkäri. Suosittelen Facebookin raudanpuute-ryhmää, sieltä saa hyvin tietoa.

      2. Piti vielä lisätä että raudanpuutteeseen tottuu, sitä oloa alkaa pitää normaalina, että aina on vähän väsynyt/flegmaattinen/laiska. Kun saa vähän rautatankkausta voi huomata muutoksen parempaan ja ymmärtää että ei se ollutkaan normaalia. Oon nyt jaksanut siivota ja käydä salilla, kun aiemmin en jaksanut mitään töiden lisäksi.

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *