Näin kohotin vastustuskykyä – 8 vinkkiä!

Olin vuosikausia se, joka sairasti aina kaikki mahdolliset kausiflunssat. Ajattelin olevani henkilö, jolla on tavallista heikompi vastustuskyky, eikä siihen auta mikään. Vielä vuonna 2016 muistan sairastaneeni läpi koko talven. Tuolloin kärsin hankalan mykoplasman, jota ei alkuun edes paikannettu ja söin useamman turhan antibiootin. Tiedettävästi juuri antibiootit heikentävät vastustuskykyä ja saattavat täten altistaa jatkuvalle flunssalle. Kun mietin aikaa taaksepäin, alkoi konkreettista muutosta vastustuskyvyssä tapahtua vasta vuonna 2017, jonka jälkeen suunta on ollut pelkästään ylöspäin. 2018 sairastin muutaman flunssan ja tosiaan nyt vuonna 2019 en ole sairastanut kuin kerran, viime maaliskuussa. Saatan kyllä toisinaan tuntea oloni voipuneeksi ja ikään kuin flunssa olisi tulossa, mutta tuo menee parissa päivässä ohitse. On muuten hassua, kun en enää edes muista, miltä tuntuu olla sairaana! Kun ennen tuli aina mietittyä, että toivottavasti en tule ennen tätä tai tuota reissua kipeäksi, nykyään en edes ajattele koko sairastumista ja omaan terveyteen havahtuu siinä kohtaa, kun muut tippuvat flunssan vuoksi petiin.

Ymmärrän kuinka siihen, miten paljon bakteereille altistuu, vaikuttaa työ ja ympäristö sekä se, onko lapsia. Lapset tunnetusti sairastavat paljon ja perheissä kiertää aina kaikki mahdolliset taudit. Moni varmaan ajattelee, että helppo se on yrittäjänä ja yksinelävänä puhua, kun ei tarvitse samalla tavalla altistua bakteereille, mutta en usko hyvän vastustuskyvyn olevan pelkästään siitä kiinni. Toki voin nykyään jäädä heti kotiin, mikäli tunnen oloni selvästi voipuneeksi ja huonoksi, mutta toisaalta niin pitäisi mielestäni olla myös palkkatyössä! Tämä on nyt taas aihe, josta voisin paasata, vaikka ja miten paljon, mutta siinä kohtaa, kun tuntuu kipeälle, tulisi aina voida lähteä töistä kotiin. Nimimerkillä itsekin asiakkaita aikoinaan 39 asteen kuumeessa useamman tunnin palvelleena, tuo meininki on aivan hullua! Sitä ajattelee, ettei voi ja on siksi liian kiltti, kun ihan oikeasti oma terveys pitäisi laittaa aina etusijalle.

Tässä kohtaa tekstiä voisin varmasti edetä syihin, joiden katson kohottaneen vastustuskykyäni. Haluan avata teille sitä, mitä teen nykyään toisin, jotta voisin vaikuttaa mahdollisesti myös muiden vastustuskyvyn parantamiseen. Tekstin tarkoitus on nimenomaan jakaa vinkkejä siihen, miten hankkia se rautainen vastustuskyky ja jakaa hyvää. Siispä ohessa minun vinkkini – osaa ehkä jo hyödynnät, mutta kenties joukossa on jotain sinulle uutta?

Vinkkejä vastustuskyvyn kohottamiseen

Suosi ravintolisiä ja ennen kaikkea säännöllisesti

Yksi tärkeimmistä tekijöistä, joka on vaikuttanut vastustuskykyyni, on ravintolisien monipuolinen syönti. Tässä hommassa kannattaa kuitenkin säilyttää järki, eli pillereitä ei tarvitse syödä kymmenittäin, vaan jokaisena vuodenaikana miettiä, mitä juuri nyt kaipaan? Minä syön tällä hetkellä (eli syksyllä ja talvella) seuraavat ravintolisät päivittäin:

  • Sinkki
  • Vahva D-vitamiini (100 mcg)
  • Vahvat probiootit
  • Magnesium
  • Rauta (samassa kapselissa myös B + C, jotka edesauttavat imeytymistä)
  • Arginiini
  • Ravintolisä hiuksille
  • Hyaluronihappo tai E-vitamiini iholle (näitä kahta vaihtelen fiiliksen mukaan)

Nämä kahdeksan ravintolisää ovat sellaiset, jotka käytän päivittäin. Mikäli tunnen oloni rasittuneeksi tai stressaantuneeksi, otan esimerkiksi ruusunjuurta. Jos olo on yleisesti heikko, nappaan immuniteetin kohottamiseen tarkoitettua ravintolisää (esim. Nordiq Nutritionin Immufix) ja siinä kohtaa, kun PMS puskee päälle, auttaa Female complex. Eli käytännössä noudatan ravintolisien suhteen tiettyä rutiinia, mutta lisäilen sinne elementtejä, mikäli olossa tapahtuu muutosta suuntaan tai toiseen. Kaapissani on paljon ravintolisiä ja pyrin siihen, että aina mikäli tarvitsen jotain tiettyä, sitä löytyy.

Nuku riittävästi

Uni on äärettömän tärkeä juttu. Silloin, kun sairastelin paljon, nukuin jatkuvasti maksimissaan seitsemän tunnin yöunia, mikä ei riitä itselleni. Unen tarve on yksilöllinen, joten löydä itsellesi sopiva unen määrä ollaksesi energinen ja noudata sitä.

Syö hyvää ravintoa ja vähennä lihaa sekä maitotuotteita

Nyt päästään suosikki kohtaani, eli ruokavalioon! Noudatan 80/20 periaatetta, eli 80 % ajasta syön terveellisesti, kun taas 20 % vähemmän terveellisesti. Mitä taas tulee ruokavalioon itsessään, niin aika, jolloin söin maitorahkoja ja hyvin proteiinipitoista ruokaa, oli aikaa, kun olin jatkuvasti sairaana. Tämä on aiheena kiistelty, mutta maitotuotteiden yhteyttä hiljaiseen tulehdustilaan on epäilty jo pitkään ja ainakin omalla kohdalla voin allekirjoittaa, kuinka jatkuva limaisuus jäi sen myötä, kun jätin rahkat ja jogurtit. Kasvisruokavalio puolestaan lisää suoliston hyvien bakteerien määrä ja siksi vahvasti epäilen sillä olevan yhteyden terveyteeni. Pieniä asioita, joita kannattaa ehkä kokeilla, mikäli sairastelee paljon!

Liiku sopivasti

Kova harjoittelu nostaa kehon stressimäärää ja täten saattaa altistaa tulehduksille. Tämä on hieman kaksipiippuinen juttu, sillä treenin sanotaan olevan juuri stressin helpottaja, mutta vain tosiaan oikeissa määrin. Mikäli treenataan kuusi kertaa viikossa kovaa ja palautellaan yhtenä päivänä, epäilen, ettei se riitä monellekaan. Itselläni on tähänkin esimerkki, eli aikana, jolloin treenasin kuutena päivänä viikossa, sairastelin paljon ja kehoni keräsi nestettä. Vaikka käytännössä olin kovassa kunnossa, olin kuitenkin jatkuvasti kipeä, turvonnut ja kehossa oli epämiellyttävä fiilis. Vasta nykyään, kun osaan pitää lepopäiviä, olen löytänyt hyvän balanssin, enkä kärsi enää jo mainitsemastani.

Nauti inkivääriä, valkosipulia ja tyrnimarjoja

Nämä kolme ovat sellaisia luonnon tehoravinteita, että oksat pois! Syön jokaista kolmea säännöllisesti etenkin syksy- ja talviaikaan, sillä ne edistävät terveyttä ja parantavat vastustuskykyä. Tyrnit ja inkivääri menevät helposti smoothieissa, kun taas valkosipuli suolaisen ruoan joukossa.

Välttele stressiä ja pidä vapaapäiviä

Stressaantuneena keho käy ylikierroksilla ja sairastuu herkemmin. Siispä yksi tärkeä avain terveempään kehoon, on hallita stressiä, eli käytännössä pitää huoli aikatauluista niin, ettei itseään vedä aivan äärirajoille. Sosiaalinen elämä on todella tärkeää, samoin vapaapäivät. Ihminen tarvitsee vastapainoa työlle, eikä kukaan muu pidä huolta rajoista kuin me itse.

Juo sitruunavettä!

Sitruunavettä kannattaa juoda etenkin aikaan, jolloin flunssat jylläävät. Sitruuna sisältää runsaasti C-vitamiinia, jonka vuoksi näin. Itse aloitan päivistäni ainakin viisi juomalla sitruunavettä (pillillä). Sitruunavesi vaikuttaa positiivisesti myös ihon kuntoon.

Huolehdi hyvästä käsihygieniasta ja käytä käsidesiä

Jälkimmäinen on ehkä monelle tuttu kaveri vain ulkomaan reissuilla, mutta suosittelen desinfioimaan käsiä myös kotimaassa, etenkin tähän vuodenaikaan. Itsehän kuljetan jatkuvasti pientä käsidesiä laukussani ja käytän sitä aina sopivan paikan tullen. Julkisissa vessoissa ei myöskään kannata pyyhkiä käsipyyhkeisiin, saatikka kuivata käsiä kuivaimissa. Nuo levittävät todella paljon bakteereja, joten niitä kannattaa välttää! Varmasti perus juttuja monelle, mutta olen huomannut, miten pienistä teoista on hyötyä tässä asiassa.

Näiden vinkkien lisäksi ei kannata tupakoida, käyttää runsaasti alkoholia, eikä syödä sokeria. Kaksi jälkimmäistä ovat mielestäni asioita, jotka sopivissa määrin voivat myös kohentaa vastustuskykyä, sillä viinittely liittyy tyypillisesti sosiaaliseen elämään, joka nostaa hyvinvointia ja täten myös vastustuskykyä ja herkuttelu puolestaan on asia, joka nyt vaan kuuluu elämään. Kohtuus kaikessa, on mielestäni se tärkein juttu näidenkin asioiden suhteen.

Loppuun on pakko sanoa, että tässä kohtaa pitää varmaan koputtaa puuta, nimittäin olisi aika ironista, että tämän postauksen kirjoittamisen jälkeen saisin vuosisadan flunssan – toivottavasti siis en!

Olisi mielenkiintoista kuulla, onko teillä jakaa jotain vinkkejä, joiden avulla kohotatte vastustuskykyä? Jos tulee mieleen jotain, mitä en jo maininnut, saa kommentoida!

Kommentit (4)
  1. Tosi hyödyllinen postaus. Olen itse lähes kokoajan pienessä flunssassa ja väsynyt jatluvaan kipeänä olemiseen 🙁 Valitettavasti maidottomuus ja lihan pois jättäminen eivät ole itselläni kohottaneet vastustuskykyä. Yritän nyt lisäravinteiden avulla saada sitä paremmaksi. Mikä on sinusta hyvä ruusunjuuri-valmiste? Entä sinkki? 🙂

    1. Kiva kuulla! Anteeksi vielä että vastaus on jäänyt uupumaan… 😏

      Ei minullakaan heti maidon vähentäminen ja lihattomuus vaikuttaneet, mutta pikkuhiljaa. Nämä prosessit ovat hieman hitaan puoleisia. Sinkistä hyvä tuote on Hankintatukun sinkki + C ja ruusunjuuresta living Nutritionin ruusunjuuri. Toki moni muukin varmasti, mutta kannattaa ostaa ”kunnon” ravintolisiä Pirkan valmisteiden sijaan…

      Flunssasta tulee kyllä helposti kierre, joka on hankala katkaista. Onhan sinulla myös probiootit? Suoliston terveys on ensisijaisen tärkeää ja muista myös B12 kun olet kasvissyöjä. Lisäksi ravinnon monipuolisuudesta joutuu pitämään kasvissyöjänä erityisesti huolta, kuten varmasti tiedät.💚

      Paranemisia sinne!

  2. Miia Katalkin
    18.11.2019, 06:11

    Hei,

    Hyvä postaus! Tärkeitä lisäravinteita listattu ehdottomasti – korjaisin kuitenkin tuon D-vitamiini-lisän pitoisuuden –> EI 100 mg, vaan vahva d-vitamiini on 100 ug (mikrogrammaa).
    100 mg (milligrammaa) tapauksessa voidaan puhua jo yliannostuksesta.https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skr00023

    On muuten yksi tärkeimmistä lisäravinteista näin kaamosaikana. Ja riskiryhmille D-vitamiiniahan suositellaan otettavaksi jo ympäri vuoden.

    Hyvää marraskuun loppua, ja kiitos ajatuksia herättävästä blogistasi <3 (Toimii itselle näin syyspimeään)

    1. Moikka! Kiva kuulla! 🙂 Hahah joo, huomasin itsekin, tuo perinteinen nolo virhe. 😀 Kiitos siis korjauksesta.
      Itse syön D-vitamiinia kesällä vähemmän, mutta pimeään aikaan pakko napsia ihan kunnon annoksia, jotta jaksaa ja pysyy terveenä.

      Samoin sinne! Ihanaa loppukuuta ja kiitos, kun luet. <3

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *