Torju kevätväsymystä – 5 toimivaa vinkkiä!

Olen viime aikoina ollut jotenkin aivan erityisen väsynyt. En nuku juuri koskaan päiväunia, mutta viime viikkoina olen tehnyt sitä harva sen päivä koska on tuntunut sille, että on suorastaan pakko! Toki tiedostan ferritiinien alhaisuuden, mutta rautakuurilla olen ollut jo useamman viikon ajan – ja siis ihan oikeasti, voisiko raudanpuute alkaa oireilemaan nyt, jos se ei ole oireillut näkyvästi aikaisemminkaan? Lisäksi nukahdan nykyään saman tien, kun menen illalla vuoteeseen. Tämä on toki positiivinen muutos aikaisempaan, sillä paljon olen viime vuosina kärsinyt nukahtamisongelmista. Talvella jossain kohtaa oireet olivat aika pahoja ja oli oikeastaan enemmän sääntö kuin poikkeus etten nukahtanut ennen kello 02-03 yöllä, vaikka olisin mennyt vuoteeseen kahdentoista aikaan ja herännyt aamuisin yhdeksältä. Toki uniongelmiin voi olla aina useita syitä, jotka kohdallani kyllä osittain tiedostan, mutta silti epäilen että kyse on myös jonkinlaisesta vuodenaikoihin sidonnaisesta jutusta. Eli aina keväällä ja kesällä nukun huomattavasti paremmin kuin syksyllä ja talvella, vaikka periaatteessa voisi kuvitella että pimeys  olisi se, joka väsyttää?

Olenkin viime viikkoina todennut kärsiväni kevätväsymyksestä. Lisääntynyt valon määrä lisää aktiivisuutta ja jos talvella yhdeksän aikaan illalla oli jo rauhallisissa tunnelmissa, keväällä ja kesällä tuo on vielä aktiivista aikaa! Vaikka minun ei tarvitsekaan nousta joka aamu kello kahdeksan, silti huomaan herääväni automaattisesti valoon hieman aikaisemmin kuin pimeään vuodenaikaan. Esimerkiksi eilen ja tänään heräsin ilman kelloa jo 7.30, jonka jälkeen nukuin katkonaisesti vielä puolentoista tunnin ajan. Veikkaan myös tämän vaikuttavan päivisin kokemaani väsymykseen, eli vaikka unirytmin koettaisi pitää muuten normaalina, silti aurinko herättelee sälekaihtimien välistä. Myös melatoniini-hormonin väheneminen kehossa vaikuttaa tutkitusti siihen, miten nukumme ja millaista uni on. Tällä hetkellä keho erittää kyseistä hormonia vähemmän ja hieman eri aikoihin kuin aikaisemmin, koska iltaisin on valoisampaa huomattavasti pidempään.

Kevätväsymykseen voi löytyä useita ymmärrettäviä syitä. Vaikka tosiaan ajattelisi, että nimenomaan pimeä vuodenaika väsyttää, välttämättä se ei kaikkien kohdalla ole niin. Osalla on taipumusta jopa kevätmasennukseen kaamosmasennuksen sijaan. Itse en sano että olisin mitenkään allapäin – ainoastaan väsynyt. Eli aurinko on aivan ihana juttu, mutta ilmeisesti vaatii kohdallani hieman pidemmän ajanjakson totutella. Olenkin pyrkinyt vaalimaan pieniä juttuja, joiden avulla ”hoidan” oloani. Tänään haluankin jakaa kanssanne viisi tehokasta vinkkiä, joiden avulla on mahdollista lievittää tai jopa ehkäistä kevätväsymyksen oireita.

Ylläpidä normaalia unirytmiä ja nuku riittävästi

Vaikka kroppa on ehkä hieman sekaisin lisääntyneestä valon määrästä, kannattaa silti pyrkiä ylläpitämään säännöllistä uni-valverytmiä, joka auttaa myös kevätväsymyksen kanssa. Itselleni optimaalisin yöuni on kahdeksan tuntia ja sen toteutuessa, olen tavallisesti virkeä. Pyrin menemään yöunille aina kello 00.00 ja heräämään klo 08-09 välillä. Kun tuota rytmiä noudatan, takaa se optimaalisen yöunen määrän itselleni. Mielestäni säännöllisyys on unen suhteen ehkä se tärkein vinkkivitonen ja esimerkiksi melatoniini-lisä kannattaa jättää vain poikkeustapauksiin. Tärkeintä on nukkua riittävästi ja jos päivällä väsyttää, voi pienet päiväunet satunnaisesti itselleen sallia. Esimerkiksi 20 -30 minuutin pienet torkut ennen kello kuutta illalla saattavat virkistää sen verran, että asioita saa jälleen paremmin aikaan! Moni on turhan ankara itseään kohtaan, mitä tulee päiväuniin. Itsekin myönnän olleeni sitä aikaisemmin, mutta nykyään otan kyllä pienet torkut jos sille tuntuu. Kuten alussa mainitsin, viime viikkoina se on ollut jopa jonkinlainen pakko jotta jaksan!

Suosi ruokavaliossa etenkin antioksidanttipitoisia ruokia

Keväällä kannattaa ruokavalioon lisätä erityisesti antioksidantteja, eli marjoja, vihanneksia ja hedelmiä. Jos talvella on tullut syötyä paljon keittoruokia, nyt kannattaa siirtyä raikkaisiin ja monipuolisiin salaatteihin, jotka virkistävät ja keventävät oloa! Antioksidantit toimivat kehon puolustusjärjestelmän tukijoina, jonka vuoksi kevät on otollista aikaa niiden syömisen lisäämiseen. Liikkeellä on myös kaikenlaisia kevätflunssaa ja vatsatautia, jonka vuoksi ruokavalio kannattaa pitää mahdollisimman terveellisenä. Itse aloitin juuri eilen syömään chlorellaa tabletteina, eli otan tässä kohtaa pienen puhdistuskuurin, jonka toivon vaikuttavan olotilaani piristävästi! Sen lisäksi suosin myös nestemäistä rautalisää, jonka toivon piristävän olotilaa kevään mittaan.

Huolehdi makuuhuoneen pimennyksestä / käytä silmälappuja ja korvatulppia

Jotta uni-valverytmi olisi mahdollista säilyttää mahdollisimman säännöllisenä, kannattaa huolehtia makuuhuoneen riittävästä pimeydestä oikeisiin aikoihin. Eli iltaisin kannattaa sulkea sälekaihtimet riittävän ajoissa tai hankkia makuuhuoneeseen mahdollisesti pimennysverhot. Myös korvatulpat ja silmien eteen laitettava silmälappu toimivat loistavasti äänien ja valon blokkaajana. Itse vasta harjoittelen tuon silmälapun käyttöä, sillä kotini on kahden korkean ikkunan vuoksi hyvin valoisa, mikä häiritsee tällä hetkellä etenkin aamuisin. Korvatulpat ovat puolestaan olleet jo vuosia keinoni nukkua paremmin. Olen niiden suhteen jopa hieman pakkomielteinen ja koen hankaluudeksi nukkua ilman niitä!

Harrasta säännöllistä liikuntaa

Liikunta on tärkeää paitsi kaamosaikaan, myös valon määrän lisääntyessä. Liikunta vaikuttaa tapaamme väsyä, unenlaatuun ja yleiseen mielialaan. Moni kärsii valon lisääntyessä myös kevätmasennuksesta, jonka oireet voi olla hankala erottaa tavallisesta väsymyksen tuomasta olotilasta. Tähänkin liikunta toimii erinomaisena lääkkeenä, sillä se lisää kehossamme mielihyvähormonin tuotantoa ja pitää täten kehon moneltakin osin toimivana. Ja aina jos liikkuu, tulee myös syötyä terveellisemmin ja noin muutenkin vaalittua parempia elintapoja. Liike on lääke oikeastaan kaikkeen!

Hoida mieltä

Vaikka periaatteessa ajattelisi että kevät on iloista ja positiivista aikaa, moni asia saattaa nousta mielen syövereistä valon lisääntyessä. Pimeään vuodenaikaan on helpompi salata itseltään asioita ja ikään kuin pitää niitä pimennossa, mutta valon määrän lisääntyessä asiat saattavat tulla väkisinkin päivänvaloon. Valoisaan aikaan on myös haastavampaa piiloutua maailmalta ja se saattaa olla monille hankalaa. Kun vaikeat asiat nousevat pintaan, se puolestaan tehostaa uniongelmien syntyä ja täten myös rytmin sekoittumista. Itse koen asian toisinpäin, eli talvella asiat painavat enemmän, mutta kevät vapauttaa! Näin se ei kuitenkaan kaikkien kohdalla ole, jonka vuoksi erityisesti keväällä kannattaa mieltään hoitaa, mikäli huomaa tällaisia piirteitä itsessään. Terve mieli helpottaa myös nukkumista ja se, ettei ajatusmaailma ole täynnä raskaita asioita, auttaa kummasti unensaannin sekä laadun suhteen.

*

Useammilla kevätväsymys menee ohitse muutamissa viikoissa kun keho ja mieli tottuu. Itsekin jaksan luottaa siihen että väsymys helpottaa mitä pidemmälle huhtikuussa mennään. Noin luontaisesti koen että kevät ja kesä sopii kuitenkin kehoni rytmiin paremmin, sillä tykkään valvoa myöhään ja tehdä iltaisin asioita, jonka lisäksi nukkua aamuisin ”pitkään”. Vaikka nyt olenkin ollut tavallista väsyneempi, kyllä silti mieluummin valitsen sen että nukahdan illalla optimaaliseen aikaan kuin että pyörin sängyssä tuntitolkulla virkeänä! Talvella noita uniongelmia oli välillä vähän turhankin paljon ja tuntui ettei niihin auttanut oikein mikään. Keho ei ikään kuin tunnistanut sitä koska tulisi mennä nukkumaan ja koska puolestaan herätä. Veikkaan että näihin juttuihin vaikuttaa paljon myös hormonitoiminta, joka ei sitten kai itselläni ole optimaalisin pimeään vuodenaikaan. Tällä hetkellä siis odottelen että elimistö tottuu valoon ja kykenen nukkumaan aamuisin sinne yhdeksään saakka ilman katkoja. Kun tuo toteutuu, todennäköisesti olotila palaa jälleen normaaliksi!

Kärsiikö moni teistä kevätväsymyksestä? Ja oletteko huomanneet samaa että nukutte yleisesti paremmin keväällä ja kesällä kuin syksyllä ja talvella?

Kommentit (2)
  1. Rautakuurin alussa oireet voivat hetkellisesti pahentua – sama kävi minulle. Kaikki oireet kovasta väsymyksestä ja levottomista jaloista pahenivat. Mutta totta tuo melatoniinijuttukin. Eiköhän se tästä, kun totutaan taas valoon. Tsemppiä! 🙏

    https://www.lily.fi/blogit/biohakkerielamaa/

    1. Ahaa, se voi todellakin olla noin! Kohdallani on ollut siis se outous, etten ole kokenut aikaisemmin oloani väsyneeksi vaikka ferritiini on ainoastaan vähän päälle 10. Nyt vasta tosiaan tämä väsymys iskenyt…

      Juu eiköhän tämä tästä totuttelun avulla! Ihanaa kun kesä tulee ja valoa on, eli missään nimessä en halua valittaa. 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *