Laura Manninen – Sitten tapasin pehmeän miehen

♥♥

Otava 2020

”Minä pidän miehistä ja miehet pitävät minusta. Ainakin aluksi.”

Suunnittelin lukevani alkuvuodesta Finlandia-palkitun Pajtim Statovcin Bollan, mutten yksinkertaiseti pystynyt Unohtamisen taidon jälkeen tarttumaan toiseen väkivaltaa ja sotaa sisältävään romaaniin. Etsiskelinkin välipalakirjan nälkään Helmet-kirjastojen Ellibsistä sopivaa e-kirjaa ja bongasin sieltä Laura Mannisen Sitten tapasin pehmeän miehen. Teos on Mannisen toinen romaani, kehuttu esikoisteos Kaikki anteeksi kertoo parisuhdeväkivallasta kummuten kirjailijan omista kokemuksista.

Helsinkiläinen Marjaana kohtaa rappukäytävässä vuosien takaisen heilansa Pehmeän miehen. Kohtaaminen vie Marjaanan vuosikymmenien taa ja saa hänet muistelemaan menneitä poikaystäviä ja erilaisia mieskuvioita, joita on ollut jos jonkinnäköisiä. Onnistuiko avoin parisuhde Taiteellisen miehen kanssa, entä löytyikö rakkaus Kompostoivan miehen kommuunin lattialta?

Olen useassa (mm. Vaimotestin ja Lähikaupan naisen) arvostelussa kirjoittanut, etten pidä moniakaan teoksia hauskoina, vaikka ne on sellaisiksi takakansitekstissä tituuleerattu. Sitten tapasin pehmeän miehen menee lupailuissaan vielä asteen pidemmälle kuvaten kirjan olevan ”törkeän hauska”, joten suhtauduin siihen jo lähtökohtaisesti varauksella.

Sitten tapasin pehmeän miehen rakentuu Marjaanan muistelmille elämänsä varrella kohtaamistaan miehistä, nojaten vahvasti karikatyyreihin ja mustaan huumoriin. Parisuhdekuvaukset saivat kuitenkin aikaan naurun sijaan hämmennystä ja inhotustakin, lähes kaikki kirjan miehet olivat nimittäin itsekeskeisiä, sosiaalisilta taidoiltaan viisivuotiaan tasolla olevia idiootteja. Ja mitä tekee päähenkilömme Marjaana miesten pyöriessä oman napansa ympärillä? Joustaa, pyrkii muuttamaan itseään ja vaikenee (ja on kaiken lisäksi aina parisuhteessa ollesssaan surkea ystävä). Ehkä olen huumorintajuton feministi, mutten ihan oikeasti ymmärrä mitä törkeän hauskaa on kirjassa, joka koostuu toinen toistaan surkeammin päättyvistä parisuhdeviritelmistä kuvottavan itsekkäiden miesten kanssa.

Romaanin päähenkilönä Marjaana jää hyvin etäiseksi, häneen ikään kuin liimataan ominaisuuksia ja mielenkiinnon kohteita, mutten silti missään vaiheessa oikein välittänyt mitä hänelle lopulta käy. Myös lähes kaikki muut henkilöhahmot olivat jotenkin kummallisia karikatyyrejä.

Lopulta kirjassa taisi olla vain muutama kohta, joiden aikana oikeasti hymähdin ääneen, erityisesti Marjaanan äidin käsistä lähtevä marsuharrastus oli hauskasti kirjoitettu. Muuten jollain lailla tunnistin jatkuvasti niitä kohtia, joiden olisi pitänyt olla hauskoja, mutta jäivät yhdentekeviksi, oudoiksi tai jopa masentaviksi. Erityisen surkeita olivat Marjaanan terapeuttiin keskittyvät luvut, terapeutin toiminta oli kirjassa niin epäammattimaista ja absurdia, että tunsin melkein myötähäpeää kirjailijan puolesta. Kaiken kaikkiaan olisin siis kaivannut oivaltavampaa ja hienovaraisempaa huumoria.

Positiivisena pidin kuitenkin sitä, miten ihastuttavan suoraan seksuaalisuudesta oli kirjoitettu, myös päähenkilön sosiaalityöntekijyys oli yllättävä plussa, sosiaalialan ammattilaisiin kirjojen päähenkilöinä törmää hyvin harvoin.

Muutamasta positiivisesta seikasta huolimatta neuvoisin kuitenkin jättämään tämän väliin ja valitsemaan huumorintarpeessa esimerkiksi Anni Saastamoisen Sirkan tai Kristiina Sahan Minäpäivät! Lukuiloa viikkoon!

Kulttuuri Kirjat

Alice Zeniter – Unohtamisen taito

♥♥♥♥

Alkuteos L’art de perdre (2017)

Otava 2019

Suom. Taina Helkamo

”Illalla laittassaan itselleen herätystä hän ajattelee toisinaan, että pakeneminen on hitaampaa kuin luulisi, mutta jollei hän olekaan päässyt niin kauan lapsuudestaan kuin olisi halunnut, seuraava sukupolvi voisi jatkaa siitä, mihin hän jäi.”

Alice Zeniter on ranskalainen kirjailija ja dramaturgi,palkittu Unohtamisen taito on kirjailijan neljäs ja tähän mennessä ainoa suomennettu romaani.

Pariisilaisessa taidegalleriassa työskentelevälle ranskalais-algerialaiselle Naïmalle, samoin kun hänen kolmelle siskolleen, isän puolen suvun historia on lähes täysin tuntematon. Naïma tietää sen verran taustastaan, että hänen isänsä Hamid on syntynyt Algeriassa, josta tämä on lapsena paennut Ranskaan siirtomaasodan pyörteistä. Naïman  isä vaikenee tiukasti perheen menneisyydestä, isoisä Ali taas on menehtynyt lapsenlapsensa ollessa vain kahdeksanvuotias. Algeriaan suuntautuva työmatka alkaa kuitenkin vähitellen avaamaan perheen salaisuuksia ja johdattaa Naïman takaisin juurilleen. Romaani jakautuu ajallisesti kolmeen tasoon, ensimmäisessä osassa kerrotaan isoisä Alin tarina, toisessa osassa kertojana toimii hänen poikansa Hamid, kolmannessa pääsee ääneen Naïma itse.

Unohtamisen taito osoittautui upeaksi, moniulotteiseksi ja uskottavaksi siirtolaisromaaniksi. Zeniter on hyvin taitava tarinankertoja ja kirjoittaa varmaotteisesti niin henkilöhahmoista, kuin heitä ympäröivistä tapahtumista ja aikakausista. Kaikilla romaanin henkilöillä on oma, selkeästi tunnistettava olemuksensa ja tärkeä paikkansa kirjassa, eri sukupolvet ja vierivät vuosikymmenet limittyvät toisiinsa luoden eheän kokonaisuuden. Lukiessa tuntuikin usein siltä, että olisin seurannut dokumenttia erään suvun vaiherikkaasta ja raadollisestakin elämästä.

Rakastan lukuharrastuksessa kaiken muun ohella sitä, että voin tarinoiden kyydissä sivistyä ja oppia uusia asioita. Olen lukenut valitettavan vähän Afrikkaan sijoittuvaa kirjallisuutta, enkä tunne kovin hyvin siirtomaasotien vaiheita tai varsinkaan Algerian historiaa. Zeniter on tehnyt selvästi vaativan taustatyön paneutuessaan historiallisiin yksityiskohtiin ja kuvaa rikkaasti ja aidosti niin Algerian vuoristoseuduilla asuvien kabyylien elämää ja tapoja, siirtomaasodan tapahtumia, kuin paon jälkeistä aikaa pakolaisleirillä ja lähiössä Pohjois-Ranskassa.

Helppo tai pelkästään nautinnollinen kirja tämä ei ollut ja kevyttä lukemista kaipaavan kannattaakin ehkä jättää se väliin. Sota on kuvattu juuri selllaisena kuin se siviileille näyttäytyy ajasta ja paikasta riippumatta: raakana, arvaamattomana, epäoikeudenmukaisena. Samoin perheen vanhempien ja lasten kokema avoin rasismi Ranskaan muuton jälkeen oli raskasta ja surullista luettavaa.

Vaikka jokaisen siirtolaisen tai turvapaikanhakijan tarina on yksilöllinen, tavoittaa Unohtamisen taito myös jotain universaalia juuriltaan revittyjen ihmisten yrityksistä selviytyä uudessa maassa ja kulttuurissa. Erityisen tarkkanäköisesti romaanissa kuvataan eri sukupolvien suhtautumista sotaan ja menetettyyn kotiin: Ali pyrkii ennen kaikkea selviytymään ja saamaan perheensä turvaan hinnalla millä hyvänsä, hänen poikansa Hamid yrittää tietoisesti integroitua uuteen maahan ja häivyttää taakse jääneen elämän ja kulttuurin. Naïman tehtäväksi taas jää palata menetettyyn kotimaahan ja murtaa hiljaisuuden muuri.

Arvostelen kirjoja pitkälti sen perusteella, miten helppoa ja mielekästä niihin on tarttua, siinä Unohtamisen taito menetti yhden sydämen. Niin etevästi kuin teos olikin kirjoitettu, oli se myös hyvin perusteellinen ja Naïman tarinan kohdalla keskittymiseni alkoi hieman rakoilla.

Lisää historiaan liittyviä teoksia löydät avainsanan takaa!

Kulttuuri Kirjat