Satu Vasantola – En palaa takaisin koskaan, luulen

♥♥♥

Tammi 2018

”Maailmassa, johon ei ollut syntynyt, joutui jatkuvasti taistelemaan paikastaan ja pärjäämisestään,miettimään mistä ja milloin muille paljastuisi, että oli päässyt varkain heidän luentosaleihinsa ja kuppiloihinsa. Ja kun sinne kerran oli hypännyt, paluu ei ollut mahdollista vaikka tahtoisikin. Palaajassa oli vierasta verta, kuka sellaista tahtoisi takaisin.”

En palaa takaisin koskaan, luulen käsittelee lähtemistä ja jäämistä, vihaa ja rakkautta, perheen ja suvun raskasta perintöä. Tarina alkaa vuodesta 2017, jolloin 92-vuotias Martta on hautaamassa poikaansa Tapiota. Seuraavaksi esitellään Martan tyttärentytär Susanna, joka on vastoin työläisperheensä toivomusta repäissyt itsenä irti eteläpohjalaisesta kylästä ja päätynyt Helsinkiin asianajajaksi. Mukana hautajaisissa on myös Susannan luona asuva irakilainen turvapaikanhakija Fatima. Fatima on kulkenut pitkän tien veljensä Tariqin kanssa Suomeen ja kantaa sisällään suurta surua.

Takakansitekstin perusteella luulin kirjan keskittyvän vain edellämainittujen kolmen naisen yhteenlinkittyviin tarinoihin. Yllättäen, vaikka Susanna toimikin keskushenkilönä, Vasantola marssitti esiin kirjan sivuilla lukuisia  muitakin henkilöitä, mm. Susannan siskon Johannan, heidän enonsa Tapion sekä muita sukulaisia. En palaa takaisin koskaan, luulen kasvaakin suureksi, useassa eri aikatasossa liikkuvaksi sukusaagaksi.

Monen kertojan lisäksi kirjassa liikutaan useammalla vuosikymmenellä, joka tuntuu olevan nykyromaaneissa muotia. Vasantola todella käyttää tätä hyödykseen tarinankerronnassa,  kirjassa hypitään jopa yli kymmenessä eri vuodessa. Vasantolan päähenkilöt ja kulloisenkin aikakauden taustoitus on kirjoitettu kuitenkin niin selkeästi tunnistettaviksi, että ajasta toiseen hyppimisestä huolimatta juonta on suhteellisen helppo seurata.

Raskaat elämänkohtalot vaativat kuitenkin veronsa ja koin, että kirjaan oli hieman vaikea tarttua niinä hetkinä, kun jaksaminen oli arkena muutenkin kortilla. Vasantola olisi voinut mielestäni jättää joitakin sinänsä mielenkiintoisia ja koskettavia elämänkohtaloita seuraavan kirjan aineksiksi. Nyt sekä Fatiman ja Tairiqin, että Susannan suvun kautta käsitellään valtavan isoja ja surullisia teemoja; sotatraumoja, perheväkivaltaa, seksuaalista väkivaltaa, alkoholismia ja onnettomia rakkaussuhteita. Tragedioiden tulva uuvutti ja muutenkin keskittyminen vaikkapa vain Susannan suvun tarinaan ja pakolaisnäkökulman (vaikkakin ansiokkaasti kirjoitettu) poisjättö olisi tiivistänyt juonta.

Vasantola kirjoittaa upeasti ja elävästi, kauneinta suomen kieltä, mitä olen hetkeen lukenut, eikä kirjasta siten uskoisi sen olevan esikoisteos. Kaikilla hahmoilla on selkeä oma, erotettava ääni. Parhaiten kirjoitettu hahmo oli Martta, joka tuntui niin aidolta, että kuvittelin melkein lukevani jonkun oikean ihmisen elämänkertaa. Martan tarina on toisaalta tuttu, yksin lapset ja talon sota-aikana hoitanut sitkeääkin sitkeämpi nainen, joka sietää myös sodasta palaavan, raunioituneen miehen alkoholiin hukutetun ahdistuksen. Toisaalta Martan elämä on täysin ainutlaatuinen ja uskomatonkin. Upeaa on myös, miten Vasantola kirjoittaa Martan välityksellä harvinaisesta teemasta, vanhan naisen sammumattomasta halusta.

Luen varmasti Vasantolan seuraavan kirjan mutta kuten mainittua, toivon rauhoittumista tarinan ytimen äärelle ja liiallisten rönsyjen ja juonenkulkujen karsimista.

***

Kirja sopii Helmet-lukuhaasteessa kohtaan 35. Kirjassa on yritys tai yrittäjä.

Kulttuuri Kirjat

Amanda Vaara – Pientä fiksausta vailla (Villa Venla #1)

Karisto 2017

Päädyin lainaamaan Niina Hakalahden Amanda Vaara-nimimerkillä kirjoittaman Pientä fiksausta vailla oikeastaan vain Helmet-lukuhaasteen vuoksi, se edustaa nimittäin juonensa perusteella chick lit-genreä, jonka vaaleanpunaisena loistavan hyllyn kierrän kirjastossa yleensä kaukaa. Olen tainnut lukea vain yhden kirjan samaisesta genrestä, johon liittyi muistikuvani mukaan Kreikan saaristo ja päähenkilö, joka ihastui samalla sekä naapurissaan asuvaan charmikkaan komeaan isään että tämän nuorekkaan komeaan aikuiseen poikaan (en muista kumman kanssa päätyi lopulta yhteen).

Chick lit-genreen kuuluu oman ymmärrykseni mukaan suht kepeä juoni, länsimainen ja etuoikeutettu naispuolinen päähenkilö ja romantiikkaa. Korjatkaa, jos olen väärässä! Mielipiteet on kuitenkin tehty muutettaviksi, joten oli hauska päästä testaamaan, josko Hakalahden kerronta veisi mukanaan.

Päähenkilö Venla on edeltävän vuoden aikana kokenut kovia, avioeron ja burnoutin, ja päätynyt muuttamaan elämänsä suuntaa. Ensimmäinen askel avioeron jälkeen on ollut irtisanoutuminen hektisestä kiinteistönvälittäjän työstä ja toinen muuttaminen maalle vanhaan hirsitaloon, jossa Venla suunnittelee aloittavansa majoitustoimintaa. Vähitellen majatalon toiminta lähtee liikkeelle ja tuo mukanaan jos jonkunmoista kulkijaa. Vieraiden joukossa on myös rastapäinen, nykyajan trubaduuri Juuso, joka saa Venlan sukat pyörimään. Venlan uutta, seesteistä elämää sekoittavat myös uudet naapurit, hankala teini-ikäinen tytär sekä raivostuttava ex-mies. Pientä fiksausta vailla on myös Venlan lifestyle-blogin nimi, jonka postaukset löytyvät kirjan sivuilta.

Ensimmäinen ja tärkein lukumottoni on se, ettei pidä ajatella sitä, mitä muut ajattelevat lukemistasi kirjoista. Itse luen antaumuksella esimerkiksi nuorille suunnattua fantasiaa, koska se on vaan niin älyttömän viihdyttävää! Psyykkisesti raskaan päivätyöni vuoksi en yleensä halua enää vapaa-ajalla kärsiä kamalan ahdistavien tai raskaiden tarinoiden äärellä.

Samaan hengenvetoon totean kuitenkin, että chick lit-kirjallisuus ei tämän perusteella edelleenkään ollut minun juttuni eikä viihdyttänyt, vaan pikemminkin tylsistytti. Lähes jokaikinen juonenkäänne kirjassa oli ennalta-arvattava, sekä päähenkilö että sivuhenkilöt joko karikatyyrisiä (esim. kylmä ja tunteeton ex-mies) tai omituisia (vaikkapa kleptomaanikko naapurinrouva).

Annoin Venlan ihastukselle Jörnille, joka siis on Juuson taitelijanimi, kyseenalaisen tittelin vuoden ärsyttävimpänä fiktiivisenä, kirjassa esiintyvänä hahmona. Kaikki Jörnin toiminta ja repliikit saivat lopulta aikaan hampaiden kiristelyä, muun muassa se miten hän kutsuu jatkuvasti Venlaa kuningattareksi ja viljelee anglismeja, kai ollakseen mahdollisimman cool. Jörnin boheemius on erittäin alleviivattua, esimerkiksi trubaduuriuden rinnalla hän harrastaa ruoanlaittoa yrteistä ja villitsee Venlan voikukkapastallaan… Kirjan ainoa oikeasti hauska kohta olikin Venlan äidin kommentti Jörnistä ”köyhän miehen Pete Parkkosena”, joka kuvasi häntä täydellisesti…

Aivot narikkaan-tarpeeseen katson jatkossakin mieluummin useamman jakson Australian Master Chefiä (kaikki tuotantokaudet löytyvät muuten ilmaiseksi Ruudusta), kuin tartun Villa Venlan kakkososaan. Kuitenkin, jos tiedät jonkun aivan mainion genreen kuuluvan kirjan, olen valmis haastamaan itseni vielä kerran! Vähintään siksi, että nämä kirjat ovat ainakin nopealukuisia, jos ei muuta.

***

Kirja sopii Helmet-lukuhaasteessa kohtaan 3. Kirja sellaisesta kirjallisuuden lajista, jota et yleensä lue.

Kulttuuri Kirjat