Kävin sitten lenkillä (tökkii)

Kävin KÄVELYlenkillä (50 min kävely, 10 min hölkkä). Ilma oli kuin Disney-elokuvasta, aurinko paistoi, linnut lauloivat eikä tuulen henkäystäkään ollut häiritsemässä tätä ulkoilunautintoa.

En ole ikinä koskaan milloinkaan pitänyt hölkkäämisestä. Eikä tämä kerta tehnyt poikkeusta. Olen joskus kerran elämässäni saanut venytettyä hölkkälenkit 40 minuuttiin, mutta siitä on jo useampi vuosi.

No mikä sitten tökkii? Ei mikään muu kuin se hölkkä itsessään. Voimat riittäisivät, hengästyminen on kivaa, sää oli hieno eikä kylkeen ala pistää.

Hölkkä on tylsää. Ei ole ketään sanomassa, mitä seuraavaksi tehdään, eikä tarvitsekaan, koska pitäisi vaan pistää koipea toisen eteen. Ok, pohkeet ja nilkat alkavat kyllä kolottamaan, mikä on mälsää, ja jota ei edes kiva musiikki pysty häivyttämään. Mutta monen vuoden liikuntakokemusten perusteella tiedän että  niinsanotusti ilman tuskaa ei tule tuloksia, että en nyt menisi arvioimaan rasitusvammoja yhden 10-minuuttisen perusteella. 

Joku on joskus sanonut, että erityisesti opettajat pitävät ryhmäliikunnasta, koska silloin joku kertoo HEILLE, mitä pitää tehdä sen sijaan että he itse olisivat koko ajan vastuussa tekemisen ohjaamisesta. Allekirjoitan tämän täysin.

Tästä on tulossa pitkä ja tuskallinen sarka. Ainoa motivaattorini on nyt se, että olen kiinnostunut kehittämään itseäni siinä että en aina välittömästi luovuttaisi, jos en ole heti hyvä jossakin.

Apua! Tekee nyt jo heti mieli luovuttaa.

Kieltäydyn kutsumasta etenemistäni ”juoksuksi” koska suomen kielessä matelemiselleni aivan pätevä nimitys, joka on hölkkä.

 

Hyvinvointi Liikunta

Kun ei suju

Aloitin lenkkeilyn syyskuussa ja jostain syyystä nautin juoksemisesta syksyllä lähes aina. Vuodenvaihteessa juoksin tosi hyvän lenkin Joensuussa (ehkä pelkäsin jääväni karhun kynsiin ja siksi jalat kulkivat kuin itsestään). Uusi vuosi toikin sitten tullessaan huonot lenkit ja tänä vuonna olen tullut lenkiltä kotiin onnellisena ehkä kolme kertaa. Voimat tuntuu loppuvan heti kotipihalta poistuessa ja jo alkumatkasta on pakko vaihtaa kävelyksi aiottua nopeammin, joten koko lenkin joutuu juoksemaan (raahustamaan) epätoivon ja pettymyksen ja raivon vallassa. Kerran jo tulin kotiin ja olin päättänyt luovuttaa kokonaan, mutta pikkuveljeni sai minut niin raivon valtaan neuvojensa kera, että päätin näyttää pystyväni tähän kyllä ihan omalla tavallani.

what-would-you-attempt-to-do-unknown.jpg

 

Näyttämisen halusta huolimatta lenkit on ollut ankeita ja huonoja ja kamalia järjestäen. Olen yrittänyt suunnilleen kaikkea: tarkkaillut syömisiä, syönyt hiilareita, ollut syömättä hiilareita, juonut paljon vettä, nukkunut hyvin, keventänyt lenkkejä ja vähentänyt juoksuminuutteja, you name it, I’ve tried it. Onneksi sentään on ne pari hyvää lenkkiä ollut, usko ja toivo voisivat muuten olla jo aika vähissä!

never_give_up.jpg

 

Eilen päätin vaihtaa juoksuohjelmaa. Tänään sidoin juoksulenkkarit ennen yhdeksää ja juoksin ohjelman mukaisesti vartin, jolla pääsin Käpylään. Eilisen 7min juoksua ja 2min kävelyä -toistojen perusteella olin aika varma jo lähtiessä, että vartti on liikaa, koska puolet siitä tuntui eilen itsemurhalta. Juoksin silti ja jaksoin loppuun asti enkä pysähtynyt edes liikennevaloissa, jotka ystävällisesti vaihtuivat vihreiksi edessäni. Nyt taas muistan, mikä juoksemisessa oli syksyllä niin kivaa.

Hyvinvointi Liikunta