Testissä tehokkaimmat uniteet – mistä teho saadaan?

Rahoittuminen saattaa olla iltaisin haastavaa vauhdikkaan arjen keskellä. Monella on vaikeuksia nukahtamisen kanssa. Toisen ongelma voi olla se, ettei saa edes itseään ajoissa nukkumaan, koska ei yksinkertaisesti väsytä silloin kuin pitäisi väsyttää. Kolmas ongelma: jatkuva heräily yöllä. Uniteet ovat yrttisisältöineen oiva pika-apu iltaiseen rauhoittumiseen sekä unenlaadun parantamiseksi. Biohakkeri testasi vahvimmat uniteet: mikä tekee niistä tehokkaita ja miltä ne maistuvat?

Kuten edellisviikolla kerroin täällä, elämäni on muuttunut yhtäkkiä yhdeksi hullunmyllyksi. Herkkänä ihmisenä reagoin tottakai unella ja tuntuu, että elimistö on koko ajan ”tykitystilassa” valmiina selviytymään. Iltaisin yritin testailla erilaisia rentoutuskeinoja hengitysharjoituksista lähtien, mutta kaipasin tottakai jotain ”juotavaa apua”. Uniteet ovat oikein hyvä apu tarvittaessa rauhoittamaan kehoa ja auttamaan unen päästä kiinni. Jos edessä on jännittävä päivä, esim. työhaastattelu ja unta olisi hyvä saada tarpeeksi, jatka lukemista!

Mistä tehokkaan uniteen teho saadaan?

Olen testannut monia uniteeversioita ja todennut yhden asian: Mitä korkeampi valeriaana- eli rohtovirmajuuripitoisuus teessä on, sitä tehokkaampaa se on yleensä ollut. Mikä ihmeen yrtti tämä siis oikein on?

Lääketeollisuus käyttää valeriaanaa unettomuuteen ja ahdistuneisuuteen sen rauhoittavan ja nukahtamista edistävän vaikutuksen vuoksi.

Valeriaana on itsessään jauheena aivan riipivän hajuista ja makuista (trust me, olen testannut). Teessä se kuitenkin menee muiden yrttien tuodessa makua ja sopii siten hyvin helppokäyttöisyytensä vuoksi. Annostuskin pysyy tällöin maltillisena. Nautinnollisia makuelämyksiä ei kuitenkaan kannata uniteeosastolta hakea.

Kyseessä on lääkkeeksi luokiteltu rohto, jota saa kuitenkin ilman reseptiä apteekista. Lääketeollisuus käyttää valeriaana unettomuuteen ja ahdistuneisuuteen sen rauhoittavan ja nukahtamista edistävän vaikutuksen vuoksi. Saatat löytää apteekista nukahtamisosastolta esim. valeriaanakapseleita, joiden paketissa on varoituskolmio. Myös teepaketin kyljessä saattaa lukea, ettei ajoneuvoilla ajamista suositella teen nauttimisen jälkeen.

Valeriaana vaikuttaa suotuisasti mm. :

  • nukahtamiseen
  • unenlaatuun
  • kognitiivisiin toimintoihin
  • ruuansulatukseen

Jos unitee ei tehoa heti yhdellä kupilla ja yhdessä illassa, ei kannata luovuttaa. Suositusten mukaan valeriaanan käyttöä kannattaa jatkaa jopa 2-4 viikkoa parhaan vaikutuksen aikaansaamiseksi. Omalla kohdallani huomasin tehon kyllä aika välittömästi ja olen ajatellut jatkaa käyttöä niin kauan, kun tarve vaatii.

Muistathan nauttia uniteen noin tuntia ennen nukkumaanmenoa, jotta sen teho alkaa vaikuttaa!

Valeriaanalla on todettu sivuvaikutuksia vain todella isoilla annoksilla, joten uniteen kanssa haittavaikutuksia ei pitäisi ilmetä. Jos syö muita lääkkeitä, kannattaa huomioida, ettei valeriaanavalmisteita tule ottaa esim. nukahtamis- ja mielialalääkkeiden kanssa. Myöskään alkoholia ei kannata nauttia samanaikaisesti, koska valeriaana saattaa vahvistaa alkoholin vaikutusta. Jos olet raskaana tai imetät, ei valeriaanaa suositella käytettäväksi.

Valerian Plus -unitee

Ruohonjuuresta saatava Valerian Plus -unitee on löytämäni tehokkain sekä vahvin valeriaanapitoisuudeltaan (20 prosenttia tuotteesta). Ensimmäinen kokeilukertani meni oikeastaan niin, että join teetä sohvalla ja noin puolen kupin jälkeen oli vaikeuksia päästä sänkyyn. Hampaat jäi pesemättä 😀 . Nukun tällä teellä huomattavasti vähemmillä yöheräilyillä. Olemme kaikki yksilöitä ja jotkut ovat herkempiä reagoimaan.  Jotkut kokevat tehon ehkä vähän myöhemmin ja toiset eivät koe saavansa mitään hyötyä. Mielestäni kuitenkin kokeilemisen arvoinen!

Annostussuositus 1-2 pussia noin puoli tuntia ennen nukkumaanmenoa. Haudutusaika jopa 10 minuuttia.

Plussat

+ tehokkuus

Miinukset

– huono saatavuus (olen löytänyt vain Ruohonjuuresta)

– hintava

– maku vaatii totuttelua

Sleepy Me  -unitee

English TeaShopin Sleepy me -unitee on ollut rohtokaapissani jo vuosia (sieltä löytyy vaikka ja mitä, joka tilanteeseen). Huom. pakkauksen ulkoasu juuri vaihtunut, linkin takaa vanha pakkaus. En tiennyt Valerian Plus -uniteen olemassaolosta ja luulin tätä teetä pitkään tehokkaimmaksi. Valeriaananjuurta siinä on kuitenkin vain 11 prosenttia tuotteesta. Tämä tuote on kuitenkin käytössä aina silloin, kun en jaksa kärvistellä maun kanssa. Tämä maistuu huomattavasti paremmalle kuin aiempi tee, mikä johtuu varmasti osittain alemmasta valeriaanapitoisuudesta.

Käyttöohje: hauduta vähintään 5 minuuttia.

Plussat

+ maku (jopa miellyttävä)

+ hinta edullisempi

+ saattaa löytyä ruokakaupasta tai luonnontuotemyymälöistä, hyvin saatavilla eri verkkokaupoista

– teho ei välttämättä ihan riitä, jos kaipaa tainnuttavampaa efektiä

Lopuksi

En oikeastaan osaa päättää, kumpi tee voittaa vertailun. Se riippuu siitä, kaipaatko juuri sinä iltana tehokasta tainnutusta vai pientä töytäisyä rauhoittumiseen. Tämän vuoksi omasta kaapistani löytyy molempia ja vaihtelen niitä tarpeen tullen. En ole itse kokenut, että näihin jäisi koukkuun (niin,että joutuisit loppuelämän nukkumaan teen avulla). Teestä saa hyvää apua tilanteen korjaamiseen, mutta suosittelen kuitenkin keskittymään myös itse ongelman korjaamiseen – rauhoittumiseen, kiireeseen, huonoon ruokavalioon, iltapalaan, sinivaloon jne. Joskus unettomuuden syy voi olla täysin henkinen, jolloin asioita pitäisi varmasti ratkaista ihan muilla elämänalueilla.

Jos haluat kuitenkin päästä halvemmalla, voi oman kofeiinittoman iltateen terästää vaikka erillisellä valeriaanajauheella. Biohakkerien käsikirjan mukaan annostus tulisi olla noin 150-300 mg ennen nukkumaanmenoa. Harrastin tätä vuosia takaperin, mutta valeriaanajauhe maistuu omasta mielestäni niin kuvottavalle, että valitsen mieluummin valmiiksi mixatun teen.

Moni on varmasti lukenut ainakin otsikon siitä, miten teepusseista irtoaa teeveteen muovihiukkasia. Kyseessä olivat muovista tehdyt ”luxusteepussit” eli eivät ns. normaalit paperiset teepussit. Hyviä ja laadukkaita yöunia kaikille <3

Lue myös:

Unen uhat osa 1: Uni ja sinivalon vaikutus 

Miksi magnesiumia ravintolisänä? Katso oirelista!

L-teaniini – lisäravinne, joka helpottaa elämääsi!

Lähteet

Biohakkerin käsikirja. Olli Sovijärvi, Teemu Arina ja Jaakko Halmetoja. 2016.

https://ods.od.nih.gov/factsheets/Valerian-HealthProfessional/

https://www.kaypahoito.fi/nak06387

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=lam00120

https://www.ruohonjuuri.fi/valeriana-plus-tee-drstua-811639000046

https://www.ruohonjuuri.fi/tee-sleepy-me-englis-680275043966

Kommentit (4)
  1. Kiitos taas mielenkiintoisesta ja hyödyllisestä postauksesta!

    1. Kiitos, kiva kuulla! 🙂

  2. Itse kokeilin joskus valeriaanauutetta. Se oli melkoisen stydiä tavaraa ja annostuksen kanssa sai olla tarkkana. Jos sitä lorahti kuppiin liikaa, niin olo muuttui ikävän sumuiseksi ja aamulla ei ollut virkeydestä tietoakaan. Haju ja maku muistuttavat kanankakkaa. Mutta teen seassa siitä saa ihanan raukean tunteen.

    1. Joo se on kyllä hyvin toimivaa tavaraa – liiankin toimivaa suurissa annoksissa 😀 Siksi tee on mielestäni parempi vaihtoehto, niin pysyy annostukset maltillisena 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *