Richard Osman – Torstain murhakerho

♥♥♥♥

Alkuteos The Thursday Murder Club (2020)

Otava 2021

Suom. Arto Schroderus

”Hänellä ei oikeastaan olisi saanut olla niitä kansioita, mutta kukapa niistä olisi tiennyt. Kun on tarpeeksi ikää, voi oikeastaan tehdä mitä lystää. Kukaan ei nuhtele, paitsi lääkäri ja omat lapset.”

Olen kärsinyt  lähiaikoina pienimuotoisesta lukujumista, kesälomalla on ollut myös paljon muuta ajateltavaa ja tehtävää (viime päivinä asiaa ei ole auttanut myöskään Netflixin Too Hot to Handlen uusin tuotantokausi…). Muutin lukutavoitettanikin viime vuosien 60 kirjasta neljäänkymmeneen, vaikka nyt tuntuu että tämänkin vauhdin ylläpitämisessä saa pitää kiirettä. Ajattelin brittiläisen tv-persoona Richard Osmanin uutuusdekkarin Torstain murhakerhon auttavan jumin selättämiseen, sillä kirja on keikkunut brittien bestseller-listojen kärjessä jopa yli neljäkymmentä viikkoa.

Vehreällä maaseudulla sijaitsevassa Coopers Chasen luksusvanhainkodissa kokoontuu vähän erilainen vapaa-ajan kerho, Torstain murhakerho. Kerhossa mukana olevat neljä iäkästä ystävystä saavat olla keskenään aivan häiriöttä, sillä huonevaraus on tehty nimellä Japanilainen ooppera – vapaata keskustelua. Murhakerhossa on ollut tapana käydä läpi vanhoja, ratkaisemattomia rikoksia, kunnes käsillä on aivan tuore murhatapaus: paikallinen urakoitsija löytyy kotoaan kuolleena. Rikosta lähtee selvittämään paikallinen poliisi, jolla ei ole aavistustakaan, miten hyödyllisiksi nokkelien eläkeläisten omat tutkimukset osoittautuvat.

Torstain murhakerho on lähes täydellinen cozy crime-romaani, jossa kaikkein nautittavinta on timanttinen henkilögalleria. Nurisin Vihaisen lesken arvostelussa miten väsyttävää on vanhusten kirjoittaminen mukahuvittaviksi ryyppäämisen ja yksiulotteisen riettauden keinoin. Osman taas kuvaa iäkkäät hahmonsa paljon hienovaraisemmin ja hauskemmin, juuri sillä taitavuudelle, miten ihan kaikenikäiset kirjojen hahmot tulisi kirjoittaa.

Jonkunkaltaisena salaisena agenttina työskennellyt älykäs Elizabeth, psykiatri ja pilatesfanaatikko Ibrahim, entinen ammattiyhdistysliikejyrä Ron sekä kaikkien rakastama, herttainen Joyce ovat toinen toistaan charmikkaampia harmaahapsia. Itse murhamysteeri ei olekaan lopulta kirjan kiinnostavin osuus, vaan ihastuttavien henkilöhahmojen elämäntarinat ja edestottamuksien seuraaminen on sen parasta antia. Matkustaisinkin milloin tahansa Coopers Chaseen ratkomaan murhamysteereitä viinilasillisen ääressä!

Dekkari on ajoittain kepeä, muttei tyhjänpäiväinen; Osman tarkastelee ohimennen myös vanhuuden kipukohtia, pelkoa oman kehon ja mielen rapistumisesta ja lähimmäisten menettämisestä, koskettavasti ja lämpimästi. Cozy crimessa ei lajityypillisesti lennä verta ja suolenpätkiä, vaan juoni rakentuu salapoliisityön ja ympäröivän yhteisön kuvauksen varaan. Genrensä mukaisesti Torstain murhakerho etenee myös rauhallisesti, ehkä vähän liiankin. Hidastempoisuutta aiheuttaa erityisesti se, että samaa mysteeriä selvittävät sekä poliisi että vanhainkodin asukkaat.

Kaiken kaikkiaan mainio, hyvän mielen dekkari, jota suosittelen ihan kaikenlaisille lukijoille! Kirja sopii lyhyiden kappaleidensa vuoksi myös tilanteisiin, jossa ehtii lukea vain muutaman sivun kerrallaan. Lisää cozy crimea löydät alla olevan avainsanan takaa!

Kulttuuri Kirjat

Deborah Feldman – Unorthodox: Näin hylkäsin hasidijuutalaiset juureni


♥♥♥♥♥

Alkuteos Unorthodox – The Scandalous Rejection of My Hasidic Roots (2012)

Tammi 2021

Suom. Ilkka Rekiaro

”Seistessämme kapeassa, hämärässä eteisessä voin astua ainoastaan eteenpäin valoisaan keittiöön ja minua odottavaan juhlintaan. Ei ole huonetta, johon voisin mennä jos vastaan kieltävästi; ei ole muita ovia valittavana.”

Sukelsin Deborah Feldmanin elämäntarinan pohjalta tehtyyn, Netflixistä löytyvään sarjaan viime vuonna. Sarja oli niin kiehtova, että laitoin heti varaukseen suomennetun elämänkerran sen ilmestyttyä. Feldman eli lapsuutensa ja nuoruutensa ortodoksijuutalaisessa, äärikonservatiivisessa satmar-yhteisössä New Yorkin Bostonissa sijaitsevassa Williamsburgin lähiössä. Feldmanin äiti jätti yhteisön hänen ollessa vielä pieni, joten hän päätyy isovanhempiensa kasvatettavaksi. Feldman tuntee itsensä koko elämänsä ajan ulkopuoliseksi ja kiinnostuu myös vähitellen ympäröivästä, kielletystä maailmasta. 17-vuotiaana hän päätyy kaikkien muiden ikäistensä nuorten lailla järjestettyyn avioliittoon, joka on kaikin puolin epätyydyttävä ja lähtö ahdasmielisestä yhteisöstä jää ainoaksi vaihtoehdoksi pelottavuudestaan huolimatta.

Pelkkä kiinnostava elämäntarina ei tee hyvää kirjaa, sen tekee Feldmanin kirjoittamisen lahja, kadehdittava kyky luoda kohtauksia ja tunnelmia, joihin on helppo solahtaa mukaan. Heti ensimmäisiltä sivuilta siirryin kuin teleportilla Williamsburgiin; kurkotin ikkunasta katsomaan kokkojen ympärillä lag ba´omerin kunniaksi tanssivia miehiä, istuin pitkäveteisillä oppitunneilla tyttökoulussa ja sukelsin naisten puhdistautumiseen tarkoitettuun rituaalikylpyyn, mikveen. Kirja onkin pullollaan kiinnostavia hasidijuutalaisuuteen ja satmar-yhteisöön liittyviä tapoja ja sääntöjä sekä ruokaan ja juhliin liittyviä yksityiskohtia.

Hasidijuutalaisuudessa pääroolia uskonnon harjoittamisessa näyttelevät miehet, naisten tehtävänä on seurata sivusta, syrjästä. Heidän tärkeimpänä roolinaan onkin pysytellä kotona ja synnyttää maailmaan juutalaislapsi toisensa jälkeen, pyrkiä näin korjaamaan holokaustin aiheuttamat menetykset. He eivät myöskään saa lukea englanniksi, tehdä töitä kuin muutamissa soveliaissa työpaikoissa tai laulaa miesten kuullen. Satmar-yhteisön jäsenten ulkonäöllä osoitetaan hurskautta ja kummankin sukupuolen ulkonäköä ja vaatetusta säädellään monin tavoin. Radikaalimpana esimerkkinä tästä se, että naisia vaaditaan ajelemaan hiuksensa ja pitämään päässään peruukkia tai huivia. Alkaa kuulostaa jo aikalailla Handmaid’s Talen kaltaiselta dystopialta, eikö? Uskonlahko näyttäytyykin ulkopuoliselle ensisijaisesti elämisenä ankarassa ja konservatiivisessa sääntöviidakossa, jossa normeista poikkeaminen tarkoittaa syvää paheksuntaa ja jopa yhteisön ulkopuolelle joutumista. 

Deborah Feldman on todella kävellyt läpi tulen päästääkseen irti äärikonservatiivisesta yhteisöstä ja saatuaan taisteltua itselleen lapsensa huoltajuuden (useimmiten lakimiesarmeija pitää huolta siitä, että lapset jäävät yhteisöön). Romaani tarjoaa ainutlaatuisen ja harvinaisen näkymän suljetun yhteisön kulissien taakse eikä vastaavaa romaania voisi kirjoittaa tarkkailemalla sen jäseniä ulkopuolisen silmin. Suosittelen täydestä sydämestäni lukemaan tämän pakahduttavan ja sivistävän elämänkerran, toista vastaavaa ei nimittäin heti tule vastaan.

Kulttuuri Kirjat