Donna Leon – Kuolema Oopperassa (Guido Brunetti #1)

♥♥♥♥

Alkuteos Death at La Fenice (1992)

Otava 1997

Suom. Titia Schuurman

Ennen tähän ensimäiseen Donna Leonin kirjaan tarttumista olisin suurinpiirtein osannut paikantaa hänen olevan amerikkalainen dekkarikirjalija,mutten tiennyt hänen teoksistaan juuri muuta. En olisi varmaan muutenkaan lainannut lähes kolmekymmentä vuotta vanhaa jännäriä, jos se ei olisi sopinut niin hyvin Helmet-lukuhaasteen kohtaan 47.-48. Kaksi kirjaa, joilla on hyvin samankaltaiset nimet (luin talvella toisen dekkarin nimeltä Kuolema kiitospäivänä). Donna Leon on Amerikassa syntynyt, vuosikymmeniä Venetsiassa asunut kirjalija, joka kiinnostavaa kyllä kielsi aluksi kirjasarjansa italiankäännöksen, koska ei halunnut herättää asuinmaassaan huomiota.

Maailmankuulu saksalainen kapellimestari Helmut Wellauer on tullut Venetsiaan johtamaan La Traviata-oopperaa. Eräänä iltana musiikkiväki jää hämmentyneenä odottamaan, kun kapellimestari ei enää saavukaan takahuoneesta johtamaan oopperan kolmatta näytöstä. Koko kaupungin järkytykseksi käy ilmi, että Wellauer on myrkytetty tauon aikana. Murhamysteeriä selvittämään kutsutaan Venetsian poliisivoimien komisario Brunetti, joka aloittaa haastattelemalla miehen leskeä, esiintyjiä ja muita kuuluisuuden tunteneita henkilöitä. Vähitellen selviää, että vaikka kapellimestaria yleisesti pidetään nerona, ihmisenä hän ei ollut kovin pidetty ja itse asiassa häntä inhoavia ihmisiä löytyy yksi jos toinenkin..

Oopperamaailmaan liittyvä murhamysteeri ei lähtökohtaisesti kutkuttanut aivosolujani, enkä myöskään ole koskaan ollut mitenkään erityisen suuri Italia-fani. Sitä suuremmalla syyllä olin todella positiivisesti yllättynyt kirjan koukuttavuudesta ja nopealukuisuudesta!

Kuolema Oopperassa on kaikkea muuta, kuin mitä esimerkiksi modernit pohjoismaalaiset dekkarit yleensä ovat. Siinä ei lennä verta ja suolenpätkiä eikä se sisällä vauhdikkaita kohtauksia, vaan pikemminkin kirjan tunnelma on leppoisan rauhallinen, kuin siestaa viettävä italialainen pikkukaupunki. Vaikka itse kuolemantapauksen selvittäminen ja loppuratkaisu onkin ansiokkaasti kirjoitettu, kirjan viehätys syntyy italialaisen kulttuurin ja ihastuttavan ristiriitaisen Venetsian kaupungin kuvauksista. Dekkarissa oli myös nostalgia-arvoa muutaman kymmenen vuoden takaa: joka paikassa poltetaan tupakkaa, soitetaan lankapuhelimilla ja elämä tuntuu muutenkin raukean kiireettömältä.

Lukijana koin aidosti astelevani komisario Brunettin jalanjäljissä niin kaupungin kahviloissa, sokkeloisilla kujilla kuin kanaaleissakin ja viimeisen sivun jälkeen tunsin, että olisin todella päässyt käymään lomamatkalla tässä upean rapistuneessa kaupungissa. Dekkarista todella paistaa kirjailijan rakkaus Venetsiaa kohtaan samoin kuin italialaisen kulttuurin tuntemus, joka näkyy niin italiankielisissä huudahduksissa, kuin tapojen ja yhteiskunnan hyväveli-verkostojen kuvaamisessakin.

Guido Brunetti-sarjassa on ilmestynyt jo lähes kolmekymmentä osaa, joten luettava ei ainakaan lopu kesken! Uskon tarttuvani vielä ainakin muutamaan seuraavaan kirjaan, mutten varmaankaa kaiken muun luettavan ohella pyri kahlaamaan läpi niitä kaikkia. Lisää dekkarien arvosteluja löydät allaolevan avainsanan takaa!

Kulttuuri Kirjat

Josie Silver – Ole minun

Alkuteos One day in December (2018)

Otava 2018

Suom. Satu Leveelahti

Kirjoitin Pientä fiksausta vailla-kirjan arvostelussa kiertäväni yleensä viihdekirjallisuuden hyllyn kaukaa, eikä kuukausi sitten lukemani, vähän erikoisemmalla miespäähenkilöllä varustettu Vaimotestikään saanut mieltäni muuttumaan. Jokin kuitenkin kolahti kyyniseen sieluuni bongatessani Ole minun kirjankannen, kenties se johtui vuodenaikaan sopivasta jouluteemasta tai juuri päättyneen Maajussille morsiamen jättäneestä romantiikanmentävästä aukosta.

Eräänä joulukuisena, pimeänä iltapäivänä Laurie istahtaa väsyneenä ostoskassiensa kanssa bussinpenkille. Hän vilkaisee ulos kadulle ja kohtaa ikkunan takana bussipysäkillä istuvan tuntemattoman miehen vangitsevan katseen. Sillä sekunnilla Laurie tuntee rakastuvansa tähän tuntemattomaan miekkoseen, vaikka on luullut ettei usko rakkauteen ensisilmäyksellä. Sitten bussi jo lähteekin liikkeelle eikä Laurie kohtaa miestä ennen kuin vuoden kuluttua – parhaan ystävänsä Sarahin uutena poikaystävänä.

Yritin tosi kovasti keksiä kirjasta jotain positiivista kirjoitettavaa, jotta olisin voinut antaa sille edes kaksi sydäntä, mutten löytänyt oikein mitään muuta kuin nopealukuisuuden. Kuten kirjoitin Vaimotestin arvostelussa, kevyt romantiikka kaipaa mielestäni rinnalleen hyvää huumoria, ihanan rakkaustarinan tai mielenkiintoisia ja särmikkäitä päähenkilöitä, eikä tässä ollut yhtäkään niistä.

Kirja on genrelleen ominaiseen tapaan valtavan ennalta-arvattava ja kierrättää kaikki mahdolliset chick lit-kliseet. Henkilögalleriassa ei ole kiinnostavuutta tai syvyyttä nimeksikään, vaan hahmot ovat pikemminkin hirvittävän yksiulotteisia ja tylsiä. Laurien ihkuihana bestis Sarah on seksikäs ja räiskyvä, poikaystävä Oscar seksikäs ja rikas ja suuri palavan rakkauden kohde Jack seksikäs ja.. Hmm, eipä oikeastaan juuri muuta.

Ole minun juhlii tomuisilla sukupuolistereotypioilla, Laurie kuvataan Jackin seurassa jatkuvasti hauraaksi ja herkäksi, joka Jackin törttöillessä lähinnä itkee ja poistuu paikalta. Laurie itkee myös muutenkin kuin Jackin takia, oikeastaan aivan jatkuvasti kaikenlaisissa tilanteissa. Hyvä esimerkki Laurien hahmon paperinohuudesta on se, miten Jack huomaa tämän ”kasvaneen aikuiseksi”, joka siis Laurien kohdalla tarkoittaa käymistä Thaimaassa aurinkomatkalla, valtavan varakkaan miehen tapaamista ja tämän luokse muuttamista (asumaan ilmaiseksi). Inhoan myös yli kaiken sitä, miten naisten cooliusastetta pyritään kuvaamaan ruokasuhteen kautta, kirjassa kaikki kasvissyöjät kuvataan jo lähtökohtaisesti tiukkiksina ja epäilyttävinä, kun taas rennot naiset uskaltavat syödä kakkua miettimättä kaloreita. Jackin hahmo kuvataan taas kovin miehekkääksi sillä, että hän harrastaa paljon seksiä ja juo jatkuvasti olutta. Huooh.

Kirja olisi kaivannut editointia ja juonenaukkojen tilkitsemistä, Silver kuvailee tylsistyttävän paljon kaikkea turhaa, toisaalta taas menee juonellisesti siitä mistä aita on matalin, esimerkiksi korostaessaan jatkuvasti Jackin ja Laurien ”läheistä ystävyyttä”. Lukijana tämä tuntuu kummalliselta, koska Laurien kerrotaan pikemminkin välttelevän Jackia, he eivät vietä juurikaan aikaa kahdestaan, eivätkä asu yhdessä vaiheessa edes samassa kaupungissa. Tekstissä on myös turhaa kielellistä toistoa, esimerkiksi hahmot ”kietovat käsiään toistensa ympäri ”jopa neljällä peräkkäisellä sivulla… Kaiken tämän lisäksi suomennos tökkii pahasti vanhanaikaisilla sanavalinnoillaan.

Voisin jatkaa kirjan haukkumista vielä monen monituista kappaletta, mutta päätän tähän ja siirryn käyttämään aikani parempien kirjojen parissa. Lähiviikkoina luvassa muun muassa Inga Maggan Varjonyrkkeilijän arvostelu, joten pysy kuulolla! Jos taas kaipaat särmikkäämpää viihdekirjallisuutta, suosittelen tutustumaan esimerkiksi Niina Meron Englantilaiseen romanssiin!

Kulttuuri Kirjat