Milja Kaunisto – Piispansormus (Olavi Maununpoika #3)

♥♥♥

Gummerus 2015

Vihdoin olen päässyt Olavi Maununpoika-trilogian loppuun! Matkani 1400-luvulle Olavin seurana on ollut värikäs ja lukukokemuksena vaihteleva. Ensimmäinen osa Synnintekijä oli ihan kelpo suoritus, joskin välillä liika rietastelu rasitti, Kalmantanssin sisältämästä Jeanne D’Arcin mukaansatempaavasta tarinasta pidin enemmän.

Seikkailuntäyteisten Pariisin vuosien jälkeen Olavi Maununpoika on matkannut rakastettunsa Miracle de Serviéresin luokse tämän linnaan Etelä-Ranskaan. Olavi viettää päivänsä joutilaana, yleensä viinitonkan läheisyydessä ja nauttii piispa Couchonilta kiristämiensä raha-arkkujen antimista. Vähitellen Olavin mieli alkaa musteta, kun viinan piru ja liika toimettomuus alkavat ottaa hänen ajattelustaan vallan: onko hän mies ensinkään, kun hänen rakastettunsa hoitelee kaikki tilan hoitamiseen liittyvät työt, vieläpä miehen vaatteisiin pukeutuneena naisena? Entä katsoiko tallimestari Oudinet Miraiclea hieman liian himokkaasti?  Eräänä synkkänä viinintäyteisenä iltana sattuu onnettomuus, joka saattaa sekä Olavin, että Miraiclen suuriin vaikeuksiin. Tämän seurauksena Olavi joutuu palaamaan häntä koipien välissä takaisin Pariisiin ja sekaantumaan Ranskan ylimpien aatelisten valtapeleihin. Pian sankarimme huomaakin olevansa tiukasti kiinni kuningas Kaarle VII:n ottoäidin ja neljän herttuakunnan kuningattaren Jolanda Aragonilaisen kutomassa seitissä…

Piispansormus sai nippa nappa kolme sydäntä, kolmannen oikeastaan vain Kauniston vakuuttavasta ja tinkimättömästä taustatyöstä, jonka hän on tehnyt (tämänkin) tarinan eteen. Kirjan jälkisanoista käy ilmi, että suurin osa sen historiallisista henkilöistä, tapahtumista ja jopa tapahtumien päivämääristä nojaavat historialliseen faktaan ja täten niiden ympärille kudottu fiktiivinen tarina on jälleen taidokkaasti kirjoitettu. Pidin myös, kuten aiemminkin, kirjan henkilöiden herkullisesta, ajalle sopiva dialogista.

Kirjan alkua vaivasi kuitenkin pitkäveteisyys, koska ensimmäiseen sataan sivuun ei oikein tapahtunut yhtään mitään, sillä Olavi lähinnä makoilee romaanin alkupuoliskon juovuspäissään linnassa ja lukija joutuu seurailemaan hänen ajoittain harhaisiakin pään sisäisiä mietteitään. Myös, kuten sarjan ensimmäisessä osassakin, kirjailijan ajoittainen pakkomielle yhyttää ronskia seksuaalista sisältöä kohtaukseen kuin kohtaukseen alkoi vähän taas tylsistyttää.

Vaikka Olavia jonkun verran ikävä jääkin, suosittelen kuitenkin historiallisesta fiktiosta kiinnostuneita tarttumaan ennemmin Kauniston vauhdikkaaseen ja järisyttävän mielenkiintoiseen, Ranskan vallankumouksen vuosiin sijoittuvaan Purppugiljotiini-trilogiaan. Vanhasta blogista löytyy sen kolmannen osan arvostelu, ensimmäiset ehdin lukaista ennen blogin perustamista, muuta historiallista fiktiota löydät tuttuun tapaan allaolevan avainsanan takaa!

Seuraavina viikkoina vuorossa muun muassa tietokirjan Miksi nukumme ja jo edesmenneen Lucia Berlinin novellikokoelman Siivojaan käsikirjan arvostelut, joten pysy kuulolla! Lukuiloa sunnuntaihin!

Kulttuuri Kirjat

Silvia Hosseini – Pölyn ylistys

♥♥♥♥

Gummerus 2019

Pelkään vähän kahta kirjallisuusgenreä, esseitä ja runoja. Tämä kumpuaa varmasti yksinkertaisesti siitä, etten ole juuri lukenut kumpaakaan ja mitä enemmän johonkin kirjallisuuden genreen tutustuu, sitä helpommin solahtaa kyseiseen maailmaan. Kuten kirjoitin Onnenkissan arvostelussa, pohdiskelevissa, älyllisissä esseissä vierastan juuri sitä itseään eli älyllisyyttä, koska luen viihtyäkseni ja vieraillakseni toisissa maailmoissa ja ajoissa, en lähtökohtaisesti sivistääkseni itseäni (vaikka sitä toki mukavasti tapahtuu fiktiotakin lukiessa). Esseekokoelmia olenkin lukenut ihan muutaman, edellämainitun lisäksi Koko Hubaran loistavan Ruskeat tytöt.

Taivalsin juuri viime kuussa Onnenkissan läpi ja vaikka matka olikin ihan mieltä avartava, vaati se kuitenkin jonkun verran ponnisteluja. En ajatellutkaan tarttua uuteen esseekokoelmaan hetkeen, mutta kun Silvia Hosseinin kehuttu Pölyn ylistys tupsahti lainattavaksi pitkän odotuksen jälkeen, olihan se otettava tarkastelun alle.

Hosseini on tamperelainen äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori sekä kirjallisuuskriitikko, Pölyn ylistys on hänen esikoisteoksensa. Kirja koostuu yhdeksästä esseestä, joiden yhteisenä nimittäjänä toimii huonous eli se, miten joku surkeaksi tai pahaksi tituulerattu ilmiö voi lähemmin ja laajemmin tarkasteltuna olla myös hyvän ja kauniin lähde.

Pölyn ylistys on kirjallinen taidonnäyte, niin itsevarmasti ja älykkäästi kirjoitettu, ettei Hosseinin taituruutta voi kuin ihailla ja haaveilla pystyvänsä samaan. Tekstin rytmitys hipoo täydellistä, korkeakulttuuriset viittaukset keskustelevat upeasti nykypäivän pop-kulttuurin ja Hosseinin omien arkikokemusten kanssa. Esseet ovat aiheiltaan riittävän erilaisia toisiinsa nähden (kun taas Onnenkissassa kritisoin kirjan mössöytymistä lukujen samankaltaisuuden vuoksi), toisaalta taas ilmiöiden valinta saman syyn eli niiden oletetun huonouden vuoksi tekee kokoelmasta ehyen paketin.

Mielenkiintoni meinasi kuitenkin lopahtaa muutaman esseeen kohdalla, erityisesti Leonard Cohenin musiikkia syvällisesti analysoiva essee takkusi, ja huomasinkin nauttivani eniten niistä kirjoituksista, joiden käsittelemistä ilmiöistä olin jo lähtökohtaisesti kiinnostunut, joihin samastuin tai jotka olivat jo päässäni jonkinlaisina mielen ituina. Parhaimmillaan Hosseini onnistuikin kirjoittamaan auki monia sellaisia asioita, joita en olisi osannut itse sanallistaa (kuten sen, miksi kansallismuseot ovat niin armottoman tylsiä). Varmaan osa esseiden sisällöstä myös meni kauas ohi maalin, ihan vaan siksi, etten ole itse riittävän sivistynyt ymmärtääkseni kaikkia nyansseja.

Kritiikkiä antaisin lifestyle-bloggaajia käsittelevästä esseestä Lifestyle-torakat, jossa kirjailija kritisoi sinällään tärkeää aihetta, bloggaajien levittämää kulutusjuhlaa ja itsensä (ja lastensa) brändäämistä. Ongelma syntyy siitä, että Hosseini ottaa kritiikkinsä kohteeksi muutaman bloggaajan nimeltä mainiten ja muun muassa pilkkaa yhden bloggaajan taideostoksia ja toisen ”mukasyvällisiä” ajatuksia, myös heidän blogejaan siteeraten. Olisiko esseen voinut kirjoittaa henkilöimättä yhtäkään bloggaajaa nimeltä?

Ehkä seuraavaksi uskallan kääntyä kirjaston runohyllyn puoleen!

Kulttuuri Kirjat