Sayaka Murata – Lähikaupan nainen

Alkuteos Konbini Ningen (2016)

Gummerus 2019

♥♥♥

”Normaaliuteen pyrkivä maailma on todella hallitseva, joten hylkiöt poistetaan kaikessa hiljaisuudessa. Kelvottomista yksilöistä hankkiudutaan eroon. ”

Keiko on työskennellyt samassa tokiolaisessa lähikaupassa, konbinissa, sen perustamispäivästä alkaen. Hän on itse hyvin tyytyväinen työhönsä, hänen voi sanoa jopa elävän konbinin päivittäisistä rutiineista, äänistä ja tuoksuista. Ongelma syntyykin siitä, että Keikon ystävät ja sukulaiset odottavat hänen jo siirtyvän elämässään eteenpäin, joko urallaan tai perustamalla vihdoin perheen. Mutta Keiko ei ole kiinnostunut parisuhteista eikä hän elättele urahaaveita, hän vain haluaisi astella aamulla lähikauppaan ja illalla kotiinsa valmistautumaan seuraavaan työntäyteiseen päivään. Keikon on läheisten ristipaineessa kuitenkin tehtävä muutos, mutta mihin suuntaan hänen tulisi lähteä?

Luin muutamia kuukausia sitten Minna Eväsojan ihastuttavan tietokirjan, joka tarjosi pieniä kurkistusikkunoita japanilaiseen kulttuuriin ja käyttäytymistapoihin. Ihmettelin tuolloin tositarinoiden esiintuomaa sukupuolten välistä epätasa-arvoa, joka on teemana läsnä myös Muratan kirjassa. Vaikka varmasti elänkin jonkinlaisessa liberaalissa kuplassa, uskon, että  Keikon törkeä kohtelu tuntuisi suurimman osan suomalaisten mielestä hyvinkin takapajuiselta (tai sitten kuplani on syvempi, kuin mitä olen ajatellutkaan).

Eväsojan kirjan perusteella osasin jo odottaa nyky-Japaniin sijoittuvalta fiktiiviseltä tarinalta sitä, että yli kolmekymppiseen sinkkunaiseen kohdistuu voimakkaita odotuksia, mutta erityisen kummalliselta tuntui Keikon lähimmäisten halveksunta liittyen hänen ammattiinsa: Keikon lähipiiristä on täysin pöyristyttävää, että hän omasta vapaasta tahdostaan työskentelee osa-aikaisena työntekijänä ruokakaupassa. Erityisen surulliseksi minut teki se, että Keiko on työpaikassaan hyvin onnellinen ja ilmeisen taitava, joten hän on saavuttanut jotain, mistä moni haaveilee koko elämänsä.

Keikossa saattaa olla tunnistettavissa joitain autisminkirjon piirteitä, joita ei kuitenkaan tuoda eksplisiittisesti esiin syynä hänen toimintatavoilleen. Murata tuo liikaa selittelemättä Keikon tarinan kautta ilmi normista poikkeavien ihmisten rumaa kohtelua ja yhteisöjen tukahduttavia yrityksiä mahduttaa heidät normaalin muottiin tunnistamatta (ja arvostamatta!) heidän erityispiirteitään ja -tarpeitaan.

Taas kerran törmäsin teokseen, jonka on mainittu olevan hauska, vaikken tavoittanut tätä näkemystä ollenkaan, koska nähdäkseni lukijalle ei tarjota tarinassa mitään muuta huumorinpaikkaa, kuin päähenkilön omituisuuksille nauraminen. Kun taas päinvastoin koin suurta sympatiaa häntä kohtaan, lukukokemus kallistui kohdallani mollivoittoiseksi pientä lopun ilon pilkahdusta lukuunottamatta.

Jos pidit lähikaupan Keikosta, pidät varmasti myös Gail Honeymanin erilaisesta antisankarista, Eleanorista!

Kulttuuri Kirjat

Nina Lykke – Ei, ei ja vielä kerran ei

♥♥♥♥

Alkuteos Nei og atter nei (2016)

Gummerus 2019

”Vain matkalla paikasta toiseen hän pystyi näkemään ja ajattelemaan kutakuinkin selkeästi, silloin heräsi heikko toivo, että jos hän vain pääsisi ulos tai kotiin ja jos hän nousisi ylös ja jos hän saisi mentyä nukkumaan ja tulisi talvi, kevät, kesä, syksy, ilta, aamu, yö, päivä, lämmin, kylmä, aurinko, sade.”

Nina Lykke oli entuudestaan minulle tuntematon kirjailija, muistaakseni bongasin hänen uuden romaaninsa kustantamon uutuusluettelosta. Erityisesti poikkeuksellinen nimi ja hurmaava kansi vetivät puoleensa! Norjalaiselta kirjailijalta ei ole vielä suomennettu muita teoksia, Ei, ei ja vielä kerran ei on hänen kolmas romaaninsa.

Ingrid ja Jan ovat olleet yhdessä 25 vuotta ja heidän elämänsä on mennyt kuin käsikirjoituksen mukaan: oma talo, kaksi hyvnkasvatettua lasta sekä jouhevasti edenneet urat. Eräänä päivänä Ingrid alkaa havahtua siihen, ettei tunnista enää elämäänsä omakseen. Miksi hän menee aamulla töihin? Keitä ovat nämä aikuiksi kasvaneet pojat, joiden likaisia kalsareita hän edelleen päivittäin pyykkää? Janin maailma taas mullistuu yhden työpaikan illanvieton seurauksena, jolloin hän ei löydäkään tahdonvoimaa irroittaa kättään viisitoista vuotta nuoremman kollegan, Hannen, reideltä. Hanne taas etsii elämäänsä tulevien lastensa isää ja viimein jotakin pysyvää kaikkien tuulisten vuosien jälkeen.

Kirjan liepeessä olevassa arvostelukatkelmassa mainittiin tarinan olevan ”hulvaton” mikä ei olisi voinut kauempana olla totuudesta. Mitä hulvatonta on surkeassa kolmiodraamassa, jossa kaikki osapuolet ovat omalla tavallaan syvästi onnettomia? Lukemani toisen arvostelun mukaan taas Lykken romaani ei ollut kauhean ainutlaatuinen tarina, mutta itse taas ihastuin siihen heti kättelyssä. Minulla oli muutama muu kirja kesken, kun hain Lykken romaanin kirjastosta ja päätinkin selailla vain muutaman sivun – kunnes havahduin monen kymmenen jälkeen!

Lykke kirjoittaa kolmen keskiluokkaisen päähenkilönsä itseluoduista umpikujista hyvin tarkkanäköisesti ja puhuttelevasti: Hannen sisällä elävästä apinasta, joka pakottaa hänet etsimään pakonomaisesti uutta ja parempaa, kahden naisen loukkuun uudestaan ja uudestaan itsensä ajavasta Janista sekä Ingridistä, joka yhtäkkiä huomaakin näytelleensä elämäänsä vuosikymmenien ajan. Ylemmän keskiluokan ahdinko tuo hyvin ilmi sen, että pinnalliset olosuhteet, kuten arvostettu työpaikka, ihana puutalo rauhallisella asuinalueella tai ylipäätään se, että on aina tehnyt kaiken elämässään oikein, ei välttämättä tuokaan mukanaan onnea.

Mielenkiintoinen sivujuonne tulee myös Ingridin ja Janin kotona asuvien, aikuistumisen kynnyksellä olevien poikien suhteesta vanhempiinsa, joka herättää kysymyksen siitä, voiko pumpulissa kasvattaminen mennä liian pitkälle ja jos näin käy, voiko sille enää tehdä mitään?

Lykken kieli on soljuvaa, tarinan pituus taas on riittävä ollakseen syvällinen muttei liian raskas. Ei, ei ja vielä kerran ei onnistuu vaikeassa kombossa; olemaan samaan aikaan sekä vakava että viihdyttävä.

Muita Pohjoismaihin sijoittuvia kirjoja löydät allaolevan avainsanan takaa!

Kulttuuri Kirjat