Helsingin kaupunginorkesterin kohtalonsinfonia nosti ihon kananlihalle

Kävimme eilen Rouvan kanssa Helsingin kaupunginorkesterin kohtalonsinfonia-konsertissa Musiikkitalossa. Konsertissa esitettiin Lotta Wennäkosken Flounce, Beethovenin 5. sinfonia sekä Tšaikovskin viulukonsertto D-duuri. Konsertin johti Susanna Mälkki ja solistina esiintyi japanilainen viulisti Akiko Sunawai.

Helsingin kaupunginorkesteri

Kysyin jälleen itseltäni, miksi en käy useammin klassisen musiikin konserteissa? No, itse asiassa tiedän jo vastauksenkin. Silloin tällöin, kun muistan asian, liput kiinnostaviin konsertteihin on jo myyty loppuun.

Olen klassisen musiikin kuuntelijana greatest hits -tyyppiä, ja kuulisin mielelläni juurikin Beethovenin, Tšaikovskin ja Mozartin tunnetuimpia teoksia. Valitettavasti myös juuri nämä konsertit näyttävän kiinnostavan kaikkia muitakin, joten liput pitäisi muistaa varata todella hyvissä ajoin. Muuten niitä ei ole enää saatavilla.

Näin oli käydä myös eilisen kohtalonsinfonia-konsertin kanssa, vaikka muistin katsella kevään konsertteja jo mielestäni oikein hyvissä ajoin, siis vuoden vaihteessa. Konsertti oli todella varattu loppuun jo kolme kuukautta ennen iltaa.

Jätin kuitenkin lippukaupan sivun auki selaimeen enkä muistanut sulkea sitä ennen kuin kävin joskus muutaman viikon päästä läpi avoimia välilehtiä ja suljin kaikki, joita en enää tarvinnut. Välilehtien joukosta pompsahti esiin konsertin sivu, ja päätin huvin vuoksi päivittää sen. Kuinka ollakaan: varauksiin olikin tullut muutama peruutus, ja sain kuin sainkin liput konserttiin!

Helsingin kaupunginorkesteri

Itse konsertti oli juuri niin hieno kuin etukäteen odotinkin. Sunawain soolot huiluäänineen viulukonsertossa olivat lähes hypnoottisia, ja kohtalonsinfonian ensimmäinen osa nosti ihon kananlihalle. Ihastelin myös, miten hienon näköistä olikaan, kun saman osan loppupuolen intensiivisimmissä kohdissa kaikki jouset sahasivat instrumenttejaan samaan tahtiin ja kapellimestari johti muusikkoja suurin liikkein. Istuimme orkesterin takana, josta oli hyvä näkymä erityisesti kapellimestarin työskentelyyn.

Päädyin jälleen siihen, että kyllä sinfoniaorkesteria on hieno kuulla livenä, ja sinfonia puolestaan hienoin klassisen musiikin muoto. Kun orkesteria seuraa konserttisalissa, voi välillä kuunnella täydellistä kokonaisuutta ja välillä puolestaan kiinnittää huomiota yksittäisiin instrumentteihin tai instrumenttisektioihin. ”Olipa kaunis oboestemma. Ahaa, kontrabassot näppäilevät tuolla pizzicatoa ja vaihtavat nyt jouseen. Vasket tulevat nyt hienosti esiin!”

Helsingin kaupunginorkesteri

Poistuimme konsertista hyvin mielin, kohtalonsinfonian teemoja hyräillen, ja pohdimme jälleen, että pitäisi käydä useammin klassisen musiikin konserteissa. Jos vaikka muistaisin tsekata syyskauden konsertit, heti kun ohjelmisto ilmestyy.

Helsingin kaupunginorkesterin konsertteja striimataan muuten myös nettiin, ja niitä on katsottavissa tallenteina: https://www.helsinkikanava.fi/kanava/fi/sarjat/sarja?id=68. Ehkäpä eilinenkin konsertti ilmestyy vielä sinne.

Kulttuuri Musiikki

Ei sittenkään liian pieni lastenhuoneeksi..?

Reilut puolitoista vuotta on kulunut siitä, kun pohdin, että lastemme huone on liian pieni lastenhuoneeksi. Tänä aikana minulta on kysytty jo useamman kerran, milloin aiommekaan yhdistää kaksi asuntoamme ja tehdä lapsille omat huoneet.

Lastenhuone

Kerrataanpas siis vielä niille, jotka eivät ole seuranneet blogia riittävän pitkään, että omistamme oman asuntomme lisäksi myös pienemmän naapuriasunnon, ja teoriassa meillä on mahdollisuus ottaa se käyttöömme milloin vain, jolloin saisimme lisätilaa ja lisää huoneita käyttöömme.

Olemme puhuneet jo kymmenisen vuotta, että tekisimme tämän ”joskus viiden vuoden päästä”, mutta koska oikeasti akuuttia tarvetta ei ole ollut, olemme mieluummin pitäneet asunnon vuokralla ja maksaneet vuokralla asunnon ostamista varten otetun lainan lyhennyksiä.

Pian edessä on yhden aivan akuutin ongelman ratkaiseminen: poikanen tarvitsisi isomman sängyn, mutta lastenhuoneeseen ei mahdu toista sänkyä oikein järkevästi. Siksipä olemme harkinneet, pitäisikö asuntojen yhdistämisprosessi ja siihen liittyvät remontit laittaa nyt oikeasti käyntiin. Mutta kaikki se vaiva ja hinta ja onko-se-ihan-oikeasti-tarpeellista ja molemmat-on-vielä-niin-pieniä…

Nyt joudun siis tuottamaan pettymyksen kaikille remonttijuttuja odottaneille: niitä ei ole vähään aikaan tulossa. Ison ja kalliin remontin sijaan olemme kallistumassa siihen, että nykyiset neliöt riittävät vielä ihan hyvin ja että – kyllä – lapsille lienee parasta hommata tukeva kerrossänky. Ja tarkoitan siis tukevampaa kuin se sinänsä oikein sievä puinen kerrossänky, jonka hommasimme puutarhamökille. Se on mökkioloissa riittävä, mutta kotona saisi olla vähän jykevämpi rakennelma.

Lastenhuone

Esittelin ajatuksen tänään tyttärelle ja pelkäsin, että hän a) nostaa esiin vaatimuksen omasta huoneesta tai b) alkaa surra hienon rautasänkynsä kohtaloa. Vielä mitä:

”Joo!”

Ja haluaisit nukkua siellä yläpedissä?

”Tietysti.”

Mitäs sitten tälle sängylle tapahtuu?

”Myydään se pois!”

Jaa jaa. No ei kai siinä sitten. Aletaan katsella kerrossänkyjä.

 

Lue lisää

Koti Sisustus Lapset