Oyinkan Braithwaite – Sisareni, sarjamurhaaja

♥♥♥

Alkuteos My Sister, the Serial Killer (2020)

WSOY 2021

Suom. Kaisa Kattelus

”Et takuulla ole tiennyt, että kloriitti peittää veren hajun.”

Nigerialais-brittiläisen Oyinkan Braithwaiten Sisareni, sarjamurhaaja pisti silmään WSOY:n tämän vuoden uutuusluettelossa sekä erikoisen juonensa, että upean kansikuvansa perusteella. Tartun usein kirjoihin kansien houkuttelemana ja tämä on varmasti yksi kirjavuoden vaikuttavimmista.

Tunnollinen ja tavallinen Korede asuu pikkusiskonsa Ayoolan ja äitinsä kanssa kolmestaan perheen isän menehdyttyä vuosikymmen sitten. Ayoola on kaikkea sitä, mitä Korede haluaisi olla, kaunis ja hurmaava. Pikkusiskolla on kuitenkin myös paha tapa – hän on äkkipikaistuksissaan murhannut jo kolme entistä poikaystäväänsä. Jotta tämä ei olisi riittävän kamalaa, Ayoola kutsuu hädissään jokaisen tapon jälkeen Koreden paikalle auttamaan jälkien siivoamisessa, eikä tälle jää muita vaihtoehtoja, kuin saapua paikalle rätin ja pesuainaiden kanssa. Mutta kuinka kauan Korede ja Ayoola pystyvät pitämään tapahtumat salassa? Ja mitä tapahtuu, kun Koreden ihastus, komea Tade alkaa deittailemaan Ayoolaa?

Valitessani arvosteluille sopivia avainsanoja huomaan, mitä sanoja käytän eniten. Kuten muutakin populaarikulttuuria, musiikkia, leffoja ja sarjoja, myös lukemiani kirjoja dominoi Pohjois-Amerikka ja Eurooppa. Afrikkaan sijoittuvia kirjoja olen lukenut vain kourallisen, viimeisin oli tammikuussa  luettu Algerian sisällissodasta kertova Unohtamisen taito. Oli siis avartavaa tutustua fiktiivisen kirjan varjolla nigerialaiseen elämäntyyliin, kulttuurin ja ihmistenvälisiin suhteisiin.

Romaanin lähtökohdat ovat vaikeat: miten kirjoittaa uskottava teos yhdistellen sisarrakkautta, murhanhimoa ja huumoria? Braithwaite onnistuu kuitenkin luomaan kummallisen kiehtovan  ja omaperäisen tarinan. Sisareni, sarjamurhaaja ei ole puhtaasti dekkari, vaan keskiössä on ennen kaikkea siskosten välinen viha-rakkaussuhde, joka perustuu aina lopulta luottamukselle mahdottomissakin tilanteissa.

Kirja on kokonaisuudessaan lyhyt, samoin sen kappaleet, ja juoni etenee kiinnostavasti lyhyiden kohtausten ja väläyksien avulla. Teos kommentoi sisarusten kokemuksien kautta myös naisiin kohdistuvia odotuksia, sukupuolten välistä epätasa-arvoa ja sukupolvien murrosta osoittelematta kuitenkaan liikaa. Perinteisesti nigerialaisen naisen tärkeimpinä hyveinä (ainakin tämän kirjan perusteella) on olla sekä kaunis, että hyväkäytöksinen ja päätyä naimisiin varakkaan miehen kanssa. Ayoolan enkelimäinen ulkonäkö yhdistettynä hänen hirvittäviin tekoihinsa ja täyteen välinpitämättömyyteensä rikkookin kiinnostavasti ympäröivän yhteisön asettamia normeja.

Napakat, tarkoin kirjoitetut kappaleet veivät hyvin juonta eteenpäin, kaikella kirjoitetulla tuntui olevan oma paikkansa. Kysymys on tyylivalinnasta, mutta jäin kuitenkin lopulta kaipaamaan jotain vielä vähän enemmän. Ehkä, koska minäkertojana toimii vain Korede, olisi ollut kiinnostava tarkastella vielä hurmaavankamalan Ayoolan näkökulmaa.

Jos erikoiset, naisten asemaa käsittelevät lyhyet kirjat kiinnostavat, pidät varmasti myös Han Kangin Vegetaristista. Pitkän paahdejakson jälkeen toivotan aurinkoisen sijaan sateista ja kirjarikasta sunnuntaita!

Kulttuuri Kirjat

Beth O’Leary – Kimppakämppä

♥♥♥♥

Alkuteos The Flatshare (2019)

WSOY 2020

Suom. Taina Wallin

”Nojaan otsani jääkaapin oveen ja juoksutan sormiani paperinpalasten ja post it-lappujen lomitse. Niin paljon kaikkea. Vitsejä, salaisuuksia, keskusteluja: kaksi elämäntarinaa, jotka pikkuhiljaa keriytyvät auki ja muuttuvat joksikin muuksi, rinnakkain – tai, en tiedä, ehkä synkassa.”

Blogia seuranneet tietävät, ettei minulla ole ollut kovin hyvää tuuria romanttisen viihdekirjallisuuden kanssa, jota chick litiksikin kutsutaan (inhoan termiä sen sukupuolittuneisuuden takia). Syklini genren kirjojen kanssa tuntuu menevän niin, että luen ensin kuukausia vakavia lukuromaaneja ja tietokirjoja, kunnes kaipaan jotain kevyempää ja tartun chick litiin. Kirjan avattuani odotan rentouttavaa aivot narikkaan-kokemusta ja saan vastineeksi vain kiukustumista yhdentekeviin tarinoihin ja ohuihin henkilöhahmoihin.

Viimeisin kosketukseni genreen oli marraskuussa lukemani Josie Silverin surkea Ole minun, josta en keksinyt mitään positiivista sanottavaa ja sen jälkeen olenkin pysytellyt taas kaukana kirjaston hempeänvärisestä hyllystä. WSOY:n viime vuoden uutuuslistasta oli jäänyt kuitenkin mielen perukoille kiinnostavan kuuloinen Kimppakämppä, joka tupsahti pitkän jonotuksen jälkeen lainattavaksi.

Kustannustoimittaja Tiffy on ison ongelman edessä: hän on eronnut poikaystävästään ja joutuu muuttamaan pois pariskunnan yhteisestä asunnosta. Kustannustoimittajan palkat eivät humaa päätä ja Lontoon hurjan kalliit vuokrat pakottavat Tiffyn harkitsemaan epätoivoisiakin vaihtoehtoja. Saattohoidossa työskentelevä Leonilla on tarvetta lisätuloille ja hän päättää vuokrata yksiönsä erikoisella tavalla; uusi vuokralainen saa asunnon ja sängyn käyttöönsä öisin ja Leon nukkuu sängyssä päivät yövuorosta päästyään. Tiffy tarttuu tilaisuuteen ja vuoroasuminen alkaakin ensijärkytyksen jälkeen yllättävän sopuisasti. Vähitellen kämppikset alkavat tutustua toisiinsa yhä paremmin ja heidän elämänsä kietoutuvat yhteen – siitäkin huolimatta, että he kommunikoivat pelkästään post it-lappujen välityksellä.

Kimppakämppä ylitti matalat ennakko-odotukset heittämällä, Tiffyn ja Leonin rakkaustarina oli kertakaikkisen hurmaava! Kirja tarjoaa juuri sellaisen samanlaisen lämpimän kutkuttavan tunteen, kuin mitä parhaat romcom-leffat (katsoin juuri joku päivä aina yhtä koukuttavaa Notting Hilliä saman tunteen vallassa). Vaikka romanttisen kirjallisuuden lopputulema  on yleensä jo takakansitekstin perusteella tiedettävissä ja samoin Kimppakämpänkin, ahmin silti sivuja täysin ihastuneena vähitelleen syvenevään, erikoisesti alkaneeseen rakkaustarinaan. Se, ettei juoni loistanut yllätyksellisyydellä ei siis haitannut ollenkaan, erityisesti siksi, että Tiffyn ja Leonin tutustuminen pelkästään kirjelappusten perusteella lisäsi tarinan viehättävyyttä ja jännittävyyttä.

Tummempia sävyjä höttöisenherttaisuuteen toivat Tiffyn entisen parisuhteen sisältämän henkisen väkivallan kuvaukset ja sen aiheuttamat seuraukset Tiffyn psyykeeseen. Vaikkei O’Leary ole lähellekään yhtä tarkkanäköinen ja taitava kirjoittaja, kuin esimerkiksi pysähdyttävän Vanessan kirjoittanut Kate Elizabeth Russell, sopi tämä sivujuonne hyvin draaman kaareen.

Jos etsit aivoja tyhjentävää lomalukemista, jossa on kuitenkin piirun verran syvyyttä, on Kimppakämppä loistava valinta rantakassiin. Lisää romantiikkaa löydät allaolevan avainsanan takaa, aurinkoista loppuviikkoa!

Kulttuuri Kirjat