Nina Lykke – Kohonnut riski

♥♥♥♥

Alkuteos Full spredning  (2019)

Gummerus 2021

Suom. Sanna Manninen

Pidin kovasti Nina Lykken keskiluokkaista kolmiodraamaa käsittelevästä esikoisromaanista Ei, ei ja vielä kerran ei ja nappasin uuden teoksen varaukseen edes lukematta mitä aihetta se käsitteli. Kohonnut riski on palkittu Norjan arvostetuimmalla kirjallisuuspalkinnolla, Bragella.

Viisikymppinen terveyskeskuslääkäri Elin on jäänyt kiinni uskottomuudesta ja muuttanut sen jälkeen asumaan salaa vastaanottohuoneeseensa, nurkassa seisova, ivallinen muoviluuranko seuranaan. Työntekoa Elin ei perhekriisistä huolimatta ole kuitenkaan lopettanut, vaan hän pakkaa joka aamu lakanat nojatuolin uumeniin ja avaa ovensa päivän ensimmäiselle potilaalle. Potilaita virtaa sisään vauvasta vaariin ainaisine valituksineen samalla, kun Elinin puhelin piippaa piippaamistaan, siellä viestittelevät vuoronperään kiukkuinen ex-mies Aksel ja rakastettunsa radiohiljaisuutta ihmettelevä Bjørn.

Keskiluokkaisten ja etuoikeutettujen ihmisten elämänkriisien käsittely jo toisessa kirjassa tuntui ensiajatuksena vähän tylsältä valinnalta, mutta samoin kuin esikoisensa, vei myös Kohonnut riski ensi sivuilta mennessään. Lykke tarkastelee kirjansa hahmoja samanaikaisesti ihastuttavan lempeästi ja viiltävän tarkkanäköisesti ja vaikkei eläisikään juuri samanlaisessa tilanteessa kuin päähenkilö Elin, kirjasta löytyy myös hyvin paljon tunnistettavia tilanteita, ihmissuhteita ja henkilöitä.

Lykke taiteilee jälleen taitavasti huumorin ja vakavuuden välimaastossa. Romaanissa sivutaan hyvin monenlaisia painavia asioita, kuten alkoholismia ja epäonnistuneita avioliittoja, aidosti, mutta sortumatta kuitenkaan liialliseen alakuloon.Pidin myös erityisesti siitä, miten rehellisesti niin sanotun aivan tavallisen, työssäkäyvän perheenäidin ongelmalliseksi luisunutta alkoholinkäyttöä kuvattiin. Ja niin, kertoo Kohonnut riski myös rakkaudesta, yllättävästä ja uudelleenheränneestä.

Erityisesti romaani kolahtaa sote-henkilöstöön, niin hauskasti tragikoomiset potilaskohtaamiset on kirjoitettu. Olen varma, että kirjailija on haastatellut romaaniaan varten oikeastikin lääkärinä toimivaa ihmistä, koska ihmissuhdetyön Elinissä herättämät ajatukset ja tunteet on kuvattu todella tunnistettavasti – erityisesti se, miten joskus antaisi mitä tahansa, että pääsisi eroon huoneessaan olevasta ihmisestä mahdollisimman nopeasti tai saisi kerrankin sanoa rehellisesti mielipiteensä, pelkäämättä niskaan satavia valituksia. Siinä vaiheessa, kun Elinin pakka alkoi todella rakoilla ja vuosikymmenien hymistelyn ja empatian jälkeen hän kertoi potilailleen mitä ihan todella ajatteli heidän tilanteistaan ja toimintatavoistaan, hihkuin melkein ääneen innosta.

Kun kesälomat kolkuttelevat jo ovella, sopivat Lykken kummatkin romaanit seuraksi laiturinnokkaan tai riippumattoon. Lisää lukuvinkkejä löydät muun muassa viime vuoden Helmet-lukuhaasteen koosteesta. Aurinkoista loppuviikkoa!

Kulttuuri Kirjat

Margaret Atwood – Orjattaresi (Handmaid’s Tale)

♥♥♥♥

Alkuteos Handmaid’s Tale (1985)

Tammi 2017

Suom. Matti Kannosto

”Kunpa pystyisin näkemään pimeässä, paremmin kuin näen.”

Olen vuosikausia harkinnut lukevani kanadalaiskirjailija Margaret Atwoodin kulttiteoksen, mutta pelännyt sen väkivaltaisuutta ja ahdistavuutta. Eräänä uupuneena iltapäivänä selailin HBO:n sarjoja ja ajattelin vain nopeasti vilkaista, minkälaisen maailman kirjasta tehty tv-sarja Handmaid’s Tale tarjoaisi. Vilkaisu muuttui täydelliseksi koukuttumiseksi, niin lumoutunut olin tästä hyisestä tarinasta. Halusin kuitenkin palata tarinan alkulähteille ja saada lisää taustoitusta sarjalle, joten nappasin myös kirjan luettavaksi.

Lähitulevaisuuteen sijoittuvassa dystopiassa Yhdysvallat on muuttuneet äärikristityksi, patriarkaaliseksi Gileadin valtioksi, jossa valtaa pitävät miehet. Naisilta on kielletty työnteko, yhteiskunnallinen osallistuminen, omaisuuden hallinta, jopa yksin asuminen ja lukeminen. Ekokatastrofin seurauksena syntyvyys on laskenut jyrkästi ja harvalukuiset hedelmälliset naiset on pakotettu rikkaisiin perheisiin orjattariksi, synnytyskoneiksi.  Orjattarilta on viety kaikki itsemäärämisoikeus, ja jos he eivät suostu tehtäväänsä, heidät lähetetään Siirtomaihin pakkotyöhön. Päähenkilö June, uudelta nimeltään Frediläinen, on sijoitettuna kolmanteen perheeseensä, jossa hänen tehtävänään on synnyttää terve lapsi komentajalle ja tämän vaimolle. Päivät toistavat toisiaan, mutta vähitellen June alkaa huomata ympärillään halkeamia, pieniä kapinansiemeniä, joista viriää toivo.

Orjattaresi onnistuu kuvottamaan ja koukuttamaan samanaikaisesti, se on juuri niitä kirjoja, joita lukee vielä nukkumaanmenoajan jälkeenkin, vaikkei se todellakaan edesauta hyvän yöunen saamista. Atwood on korostanut, miten kaikki kirjassa kuvaillut ilmiöt ovat oikeastikin olemassa ja vaikkei tietenkään täysin samankaltaista riistovaltiota löydykään, on teos edelleen väkevästi ajankohtainen. Ympäri maailmaa, jatkuvasti, naiset joutuvat seksuaalisen väkivallan uhreiksi, myös parisuhteissaan, eivätkä he yhteisöissään saa välttämättä minkäänlaista oikeutta. Patriarkaaliset valtiot, joissa rajoitetaan naisten mahdollisuuksia osallistua yhteiskunnan toimintaan ja työntekoon, ovat edelleen valitettavan yleisiä. Uskonnon varjolla taas perustellaan jos jonkinlaista alistamista ja vallalla olevaa epätasa-arvoa.

Joillekin lukijoille saattaa tulla yllätyksenä, ettei juoni koostu pelkästään hurjasta toiminnasta tai raa’an väkivallan kohtauksista (vaikka niitäkin riittää). Päähenkilö June pakotetaan nimittäin viettämään suurimman osan aikaa päivästä huoneessaan ilman minkäänlaista tekemistä, ja hän kuluttaakin aikansa uppoutuneena ajatuksiinsa ja muistoihinsa. Näin Atwood tuo hyvin esille sen, miten vapauden riistäminen ja ulkoapäin määritellyt, päivästä toiseen toistuvat puuduttavat rutiinit, tuovat mukanaan suoranaisen yksitoikkoisuuden.

Kirjan ansiot ovat puhuttelevuuden ja kiinnostavan yhteiskuntakuvauksen lisäksi psykologisessa tarkkanäköisyydessä; se on tutkielma ihmisen mielen toiminnasta mahdottomassa, karmivassa tilanteessa, jossa ei ole tarjolla kuin huonoja vaihtoehtoja. Ajattelin ensiksi Junen olevan kaikkeen kokemaansa traumaattiseen painolastiin suhteutettuna jollain lailla liian rauhallinen ja analyyttinen, ja ihmettelin, miten hän pystyy pitämään itsensä kasassa kaiken kokemansa jälkeen. Puolivälissä lukemista tajusin etäännyttämisen olevan ainoa keino, jolla ihminen pystyisi selviytymään edes jollakin lailla järjissään alituisessa kuolemanpelossa ja väkivallan uhassa.

Tartuin kirjaversioon ensisijaisesti siksi, että halusin lisää taustoitusta tarinalle, mutta se jäi pitkälti haaveeksi. Gileadin valtion ja sen alistavien rakenteiden syntyhistoriaa ei valoteta juurikaan enempää kuin mitä sarjassakaan, vaan historiallisen taustan läpikäyminen jää hyvin ohueksi.

Vaikka jäin kaipaamaan lisää lihaa luiden ympärille, on Orjattaresi kaiken kaikkiaan kiehtova teos!  Jos et innostu lukemisesta, suosittelen todella lämpimästi tutustumaan sarjaan. Se tavoittaa nimittäin erittäin hyvin kirjan intensiivisen tunnelman ja on myös visuaalisesti upea, lisäksi Golden Globella palkittu pääosanäyttelijä Elizabeth Moss on roolissaan täydellinen. Ja jos kotimainen dystopia kutkuttaa, tsekkaa arvostelu Piia Leinon Yliajasta!

Kulttuuri Kirjat