Juoksuasennon viilausta

Kävin tänään Vuokatti Sportin Kuntokatti testiasemalla kuntoilijan tasotestissä. Tulokset saan ja niistä kerron myöhemmin tarkemmin, mutta aina niin mahtava testin tekijä (teki myös edellisen tasotestin marraskuussa 2016, josta voit lukea täältä) Jyrki Uotila, vertasi alustavasti laktaattitasoja ja sykkeitä edelliseen testiin ja pientä muutosta parempaan näyttäisi tapahtuneen. 

Testin aikana Jyrki videoi juoksuani ja antoi pari vinkkiä juoksuasennon korjaamiseen. Kauhukseni huomasin, että juoksen testijuoksussa täysin kantapäälle, vaikka olen kuvitellut juoksevani koko jalan askelluksella nyt ainakin, jos en jopa päkiävoittoisesti. Juoksuasentoon vaikutti ehkä ja toivottavasti kuitenkin tuo testitilanne juoksumatolla jonkun verran... Sain asennon korjausvinkiksi ajatella askellusta enemmän taaksepäin ’potkaisuna’ ja niin, että maakontakti olisi mahdollisimman lyhyt. Näillä kahdella vinkillä lantio näyttää avautuvan paremmin ja askelluskin muuttuu enemmän kokojalan askellukseksi, onneksi. Olen itsekin tiedostanut juoksevani varsinkin hitailla vauhdeilla lantio liian takana. Nyt asiaan täytyy alkaa kiinnittää enemmän huomiota. 

Mitä mieltä te olette näistä kahdesta videosta? Onko muutos mielestänne selvä? Miltä juoksu näyttää ensimmäisessä videossa, miltä toisessa? Asetan itseni nyt arvostelulle alttiiksi, olkaa kohtuullisen ystävällisiä, pyydän :D

Ensimmäisenä siis juoksua testin aikana:

Toisessa testin jälkeen, uutta juoksutekniikkaa testaten -  huomaa varmasti ettei juoksu ole kovin rentoa, mutta entä asento, parempi, eikö? 

 

Seuraathan blogini sometilejä :)

Facebook
Instagram
Twitter
YouTube

Löydät blogini myös seuraavista portaaleista:
Blogit.fi
Bloglovin'
Blogkeen

 

Kommentit

Satu / Juoksuaskeleet (Ei varmistettu) https://juoksuaskeleet.blogspot.fi

Vautsi! Onpa selkeä parannus. Hienosti otit opin haltuun! Tuommoinen testi olisi kyllä äärimmäisen hyödyllinen, niin juoksuasentoa viilatessa kuin niitä omia sykerajojakin tarkastellessa. :)

Maijaliisa

Kiitos Satu <3
Paljon on opittavaa tuossa juoksuasennossa vielä, muta jospa parempaan suuntaan mentäis, tuntuikin muuten aika erilaiselta, erityisesti lonkka avautui aivan eri tavalla. Oli muuten aika hurjaa katsella omaa juoksuasentoaan... :D Tasotestiä kyllä suosittelen, mielenkiintoista ja hyödyllistä todella!

maukumiu (Ei varmistettu)

Itsekin juoksen matolla enemmän kantapää-voittoisesti, vaikka luonnossa juoksen puhtaasti päkiöillä. Oman tuntemuksen mukaan matolla juostessa ponnistaa enemmän ylöspäin, ja juoksu on pomppivaa, kun taas luonnossa ponnistaa eteenpäin. En oikein usko, että matolla voi opetella kauhean taloudellista tekniikkaa, mikä pitää luonnossa juostessakin. Se auttaa vähän korjaamaan aina juoksua, että kuvittelee siinä juostessa olevansa joku maailmanmestari joka liitelee kepeällä ja ylväällä askeleella vaivattomasti eteenpäin... :)

Maijaliisa

Kiitos lohdutuksesta :) En tokikaan aio harjoitella juoksuasentoa tai ylipäänsä treenata kovin paljon juoksumatolla, joten luonnossa tuota tekniikkaa tulee hiottua pääasiassa. Pitäisikin ottaa videota tiellä juoksemisesta, siitä näkisi ehkä paremmin oman tekniikkansa. 

Kommentoi

You must have Javascript enabled to use this form.