Kevään pilkahdusta viikolla 15 ja 16

Pääsiäinen hurahti tuosta noin vain reissaillessa ja pääsiäisen jälkeistä viikkoa on täällä Kainuussakin vietetty epätavallisen lämpimässä säässä. Edellisen viikon postaus jäi tekemättä juuri tuon pääsiäisreissailun vuoksi.

Pääsiäsiviikolla urhelilajeja olivat tietysti juoksu, mutta myös hiihto ja telemark-laskettelu. Kokonaisuudessaan viikolla 15 kilometerejä karttui kevyen viikon aikana 64.2, joista juoksua oli 45.6 kilometriä. Aikaa liikumiseen käytin 8 tuntia 32 minuttia, mutta tuohon on laskettu mukaan myös laskettelu, joten viikon aktiiviset liikuntatunnit olivat riittävän alhaiset palauttavalle kevyelle viikolle.

Tämä päättyvä viikko onkin sitten ollut hieman raskaampi viikko niin ajallisesti, kilometreiltään kuin harjoitusintensiteetiltäänkin. Maanantaina ajoimme Muoniosta Kajaaniin, siihen meni lähes koko päivä. Ajomatkan jälkeen autossa istuminen tuntui sekä kehossa että silmissä, joten halusin käydä hieman kävelemässä ja verryttelemässä kroppaa (30:17, 2.69 km, avg 123 bpm). Lumi oli sulanut meidän loman aikana aivan huomattavasti ja oikein kunnon kevät tuntuu näillekin seuduille saapuneen.  Tiistaina ohjelmassa oli peruskestävyyslenkki lopun lyhyillä vedoilla (1:19:05, 13.24 km, avg 140 bpm).

Keskiviikkona oli vuorossa viikon avainharjoitus, mäkitreeni, jossa sekä ala- että ylämäet oli tarkoitus juosta vauhtikestävyysalueella. Vartin alkulämmittelyn jälkeen lähdin tekemään vetoja lumiselle mäelle. Minulla oli uudet kengät jalassa, joilla olen suunnitellut ehkä juoksevani Karhunkierroksen polku-ultran. Näitä kenkiä olin käyttänyt vain kerran kävelyllä ennen tätä keskiviikon mäkitreeniä. Olisi ollut ehkä tarpeen totutella kenkiin hieman enemmän ennen näin rankkaa treeniä, koska minun todella krantut jalkaterät kipeytyivät kengissä. Toinen ongelma kesken lenkin oli se, että kengän pohjan kumi irtosi liimauksistaan muutaman mäennousun jälkeen, joten jouduin juoksemaan kotiin vaihtamaan toiset kengät loppulenkin ajaksi enkä siitä syystä saanut kerättyä nousumetrejä niin paljon kuin olisin halunnut (2:00:26, 17.01 km, avg 147 bpm, nousumetrit 595). Olen ottanut yhteyttä sekä kenkien valmistajaan että jälleenmyyjään ja uudet kengät ovat jo matkalla! Aivan todella esimerkillistä toimintaa molemmilta toimijoilta.

Torstaina erityisesti edellisen päivän alamäet tuntuivat nilkoissa ja etureisissä kevyen lenkin aikana  (1:30:08, 12.71 km, avg 127 bpm). Olin oikeastaan aika hämmästynyt, miten rankasti jalat ottivat tuon mäkijuoksun.

Perjantaina suunnitelmissa oli kolmen ja puolen tunnin lenkki. Aamulla jaloissa tuntui sen verran pahalta nilkkojen ja etureisien osalta, että melkein annoin periksi ennen yrittämistä. Aamupäivä meni velvollisuuksia täyttäessä, iltapäivästä lähdin sitten kuitenkin kokeilemaan juoksua ja onneksi lähdin. Jalkojen kipu ja jäykkyys hellitti vähitellen ja sain tehtyä oikein hyvän jaksotetun pitkiksen kolmen minuutin reippaammilla vauhtijaksoilla (2:31:15, 23.5 km, avg 145 bpm). Kuitenkin lyhyenkin kävelyjakson jälkeen juoksuun lähteminen alkoi tuntua nilkoissa koko ajan enemmän, joten päätin tehdä treenin viimeisen tunnin kävellen, jotta saisin hieman kevennettyä nivelten kuormaa (1:00:12, 5.6 km, avg 120 bpm). Olin tehnyt pitkästä aikaa mäkitreenin ja se todellakin tuntui nilkoissa – tarkoittaa sitä, että mäkitreenille on todellakin tarvetta.

Lauantai oli lepopäivä usean treenipäivän jälkeen, kävin kauppareissulla pyöräillen, mutta muuten elämä meni varsin  leppoisasti kotona touhuillessa ja uutta paitaa neuloessa.  Sunnuntaina  kävin aurinkoisessa kevätsäässä viikon viimeisen peruskestävyyslenkin ja sain viikkoon liikuntatunteja 10:22, kilometrejä kertyi oikein hyvät 88.3, joista juoksua oli pyöreät 80 kilometriä.

Ensi viikolla on edelleen kovan treenin viikko, joten tekemistä riittää   😜 Mukavaa viikkoa meille kaikille,

– Maijaliisa

Saat kätevästi tiedon uudesta postauksesta seuraamalla blogini Facebook-sivua ja Instagram-tiliä sekä ottamalla blogini seurantaan Blogit.fi tai Follow my blog with Bloglovin.

hyvinvointi liikunta terveys oma-elama
Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *