Korvaavaa treeniä pyöräillen viikolla 24

Pyöräilijä täällä moi! Olen ollut äärimmäisen kiitollinen siitä, että uusi pyörä saapui juuri viime viikolla. Juoksemisesta ei oikein tule nyt mitään vasemman jalan vaivan vuoksi, mutta kaikeksi onneksi pyöräily onnistuu. Laitoin tilanteesta infoa valmentajille ja nyt on sitten tämä ja tuleva viikko rukkailtu niin, että kaikki juoksut on korvattu pyöräilyllä.

Maanantai oli viikon lepopäivä ja kehonhuoltopäivä. Tiistaina lähdin testaamaan juoksua, onnistuinhan minä etenemään juosten (47:31, 6 km, avg 130 bpm), mutta koko ajan piti miettiä, miten vasemman jalan tuo maahan, jotta pohkeessa ei tuntuisi viiltävää kipua. Vasen pohje tuntui myös koko juoksun ajan aivan toisenlaiselta kuin toisen jalan pohje. Testijuoksusta pohje kuitenkin ärtyi ja keskiviikkona jopa kävellessä pohje tuntui jäykältä ja aralta. Oireita pohtiessani tulin siihen tulokseen, että nyt jalka on jätettävä hetkeksi rauhaan ja mietittävä, miten jalkaa saisi hoidettua ja kuntoutettua. Keskiviikon alamäkijuoksu vaihtuikin sitten lennosta parin tunnin pyöräilyksi ja Kajaanin upeiden maisemien nautiskeluksi (2:04:43, 47.38 km, avg 126 bpm).

Torstaina oli vuorossa pk1-treeni pyöräillen (1:35:00, 36.07 km, avg 121 bpm) -pyöräillen saan pidettyä sykkeen oikeasti hyvin pk1-sykkeiden puolella, oikein kunnolla siellä peruskestävyyden puolella. Voi olla, että olisi yleisestikin hyvä aina silloin tällöin tehdä nämä matalatehoiset treenit pyöräillen.

Perjantaina pyöräilyn piti olla pk2 -pyöräilyä ja siihen se meni aivan nipin, kun keskisyke oli juuri pk2:n alarajalla… (1:10:49, 28.57 km, avg 130 bpm).

Lauantain polkupitkiksen, viimeisen pidemmän valmistavan treenin jouduin myös siirtämään pyörän päälle (6:02:53, 140.85 km, avg 127 bpm). Pitkiksen aikana ehtikin sitten kruisailla ristiin rastiin Kainuuta. Suunnitelmissa oli seitsemän tunnin treeni, mutta päätin jo ensimmäisen kotipysähdyksen jälkeen (vajaan parin tunnin jälkeen), etten viitsi alkaa keräillä tunteja aivan väkisin ja kun pyöräily alkoi tuntua viimeisen tunteroisen aikana jo polvissa ja joka paikassa, päätin lopettaa kiertelyn ja tulla suorinta tietä kotiin. Energianan koko lenkin ajan minulla oli Tailwind, joka aivan hämmästyttävästi piti nestetasapainoa ja energioita yllä koko lenkin ajan.

Sunnuntaille oli suunniteltu palauttavaa kävelyä, mutta, mutta… Tein pientä lihaskuntoharjoitusta pohkeelle ja sen jälkeen työntelin tuntitolkulla ruohonleikkuria (1:20:47, avg 93 bpm). Sen jälkeen olin lähdössä kävelylle, mutta totesin jo muutaman askeleen jälkeen ettei ole viisasta lähteä rasittamaan jälkaa enempää, vaan kävin vielä pyöräillen tekemässä lyhyen palauttelun (58:36, 21.1 km, avg 115 bpm).

Viikon kokonaiskilometrisaldo on pyöräilyn ansiosta hulppeat 281.3 kilometriä, joista juoksua on todellakin vain 6 kilometriä. Aikaa liikkumiseen olen tällä viikolla saanut käyttää 14 tuntia 16 minuuttia. Olen totta kai huolestunut jalan tilanteesta ja siitä miten saan sen toimimaan 19 päivän päästä sadan kilometrin matkalla. Huolta ja epätoivoa helpottaa hieman kuitenkin se, että voin treenata nyt pyöräillen ja sillä tavalla pitää saavutettua kuntoa yllä.

Viimeisen työviikon tunnelmissa toivottelen mukavaa ja aurinkoista viikkoa,

– Maijaliisa

Saat kätevästi tiedon uudesta postauksesta seuraamalla blogini Facebook-sivua ja Instagram-tiliä sekä ottamalla blogini seurantaan Blogit.fi tai Follow my blog with Bloglovin.

hyvinvointi liikunta terveys oma-elama
Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *