Lumista elämää viikolla 5 ja tammikuun treenit

Lunta on taas tullut taivaan täydeltä, juokseminen auraamattomilla pyöräteillä nostaa sykettä kummasti ja vähäinenkin irtolumi tekee juoksusta huomattavasti raskaampaa. Rakastan talvijuoksua, välillä unohdan sen lumituiskussa juostessani tai irtolumessa lähes paikallaan juostessani. Tätä se juoksu kuitenkin Kainuun talvessa on, mieluummin kuitenkin tätä lumessa tarpomista kuin sateessa ja kurassa.

Maanantaina kävin taas tytön uimakoulun aikana kävelyllä (1:03:39, 6.36 km, avg 120 bpm) – olen vihdoinkin saanut useana viikkona aikaiseksi matalasykkeisen kävelytreenin. Lenkin jälkeen tein kehonpainoharjoittelun kellon opastuksen mukaan (26:09, avg 104 bpm).

Tiistaina päivän treeniksi tuli luonnollisesti kolaus  ja lyhyt kävely (40:40 avg 101 bpm), illalla tein vielä coretreenin (20:37, avg 112 bpm).  Keskiviikkona aloitin lenkin kohtuullisen rauhallisesti, mutta kun juoksu tuntui hyvältä, päätin kokeilla miten juoksu kulkee. Kulkihan se aivan mukavasti, tuntuu, että rautakuuri alkaa vaikuttaa olotilaan ja jalat alkavat tuntua mukavan keveiltä, syke tosin huitelee omissa sfääreissään, mutta  silti hengitys kulkee eikä juoksu tuntunut rasittavalta  (1:00:05, 9.24 km, avg 153 bpm).

Torstaina vauhti, tai ennemminkin liian korkeat sykkeet jäivät vähän päälle ja lenkki meni liian korkeilla sykkeillä (1:27:57, 11.09 km, avg 139 bpm). Perjantaina oli vuorossa viikon pitkis, ensin tosin piti kolata piha lumesta (22:12, avg 112 bpm). Pitkikselläkin juoksu tuntui oikein mukavalta, muutaman kerran laitoin kävelyksi, kun syke lähti liiaksi nousemaan, silti keskisyke huiteli missä sattuu… (2:32:42, 20.22 km, avg 143 bpm)

Lauantaina kävimme koko perheellä pulkkamäessä, lopulta mäenlasku meni lähinnä lumimöyryämiseksi, jossa jotenkin minä jäin aivan alakynteen muiden muljuttaessa minua… (1:26:31, avg 106 bpm). Kotona hetken evästelyn jälkeen kävin juoksukävelylenkillä (50:54, 6.55 km, avg 133 bpm). Päivän aikana tein vielä kehonpainoharjoittelun (26:35, avg 106 bpm) ja staattisen liikkuvuuharjoituksen (16:09, avg 106 bpm).

Sunnuntaina kävelin lasten kanssa pienen pätkän, siinä kävellessä lauleskelen lapsille tarinalauluja, muunmuuassa Haltin häät -laulua,isoisän olkihattua ja Rosvo-Roopea 😄, miten se laulaminen vaikeuttikin hengittämistä aivan rauhallisessa kävelyssäkin (25:26, 1.83 km, avg 110 bpm). Illemmalla kävin hyvin rauhallisella juoksukävelyllä (45:44, 5.27 km, avg 127 bpm), ennen lenkkiä kolasin kuitenkin taas pihan (33:00, avg 121 bpm). Illemmalla tein kotitreeninä vielä kellon ehdottaman voimaharjoittelun hieman muokattuna (47:00, avg 107 bpm).

Viikkoon on kertynyt liikuntatunteja hienosti; 13 tuntia ja 28 minuuttia, tuohon aikaan liikuin 67.8  kilometriä, joista juoksukilometrejä oli 52.4. Viikko on edelleen tuntunut kevyeltä viikolta, joten juoksukilometrien kasvattaminen onnistunee todennäköisesti jatkossa tarvittaessa. Muutama, tai edes yksi  noin sadan kilometrin viikko pitäisi saada aikaiseksi tässä kevätpuolella, helmi-maaliskuussa.

Tammikuu on mennyt ihmeen nopeasti, liikuntatunteja kuukauteen kertyi hieman yli viisikymmentä. Liikuntakilometrejä kuukauteen mahtui 284.4, joista juoksua mukavat 181.6 kilometriä. Muut kilometrit ovat kertyneet vähitellen kolailusta mutta pääasiassa hiihtämisestä ja kävelystä. Olen ollut tosi tyytyväinen tammikuun treenisaldoon, erityisesti siksi, että liikunta on ollut monipuolista ja harjoituksissa on olen kyennyt menemään peruskuntoharjoittelu edellä – kävelläkin kuukauteen on tullut huomattavasti enemmän kuin pitkään aikaan. Tästä on hyvä lähteä vähitellen kehittämään vauhtejakin, jos vain osaisin… 🤔

Hulppeaa helmikuuta toivotellen,

– Maijaliisa

Saat kätevästi tiedon uudesta postauksesta seuraamalla blogini Facebook-sivua ja ottamalla blogini seurantaan Blogit.fi tai Follow my blog with Bloglovin.

Jos haluat seurata blogini sometilejä, löydät ne täältä – Facebook // Instagram // Twitter // 

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *