Määrää uudestaan viikolla 12

Tämä viikko on mennyt flunssan jälkeisessä innostuksessa, edellisen viikon määräviikko meni siis flunssan kuourissa, joten tämän viikon vedin aivan omasta päästä. Loppuviikosta huomasin, että hyvinkin voisin nyt jatkaa siitä, mihin viime viikolla jäin ja loppujen lopuksi sainkin kirittyä tästä viikosta pienimuotoisen määräviikon. Kun en alkuviikosta tiennyt, miltä olo tällä viikolla alkaa tuntua, jätin juoksuohjelman* tauolle. Ensi viikolla palaan taas ohjelman pariin, edessä onkin vauhtikestävyysviikko.

Maanantaina tuntui olo vielä hiukan toipilaalta, joten jätin treenit suosiolla väliin. Pikaisesti kävin kuitenkin pihaa hieman kolailemassa.

Tiistaina juoksin tuntuman mukaan aivan hyvän peruskestävyyslenkin, hieman liian korkeilla sykkeillä tosin (1:43:16, 12.15 km, avg 137 bpm), koska osa lenkistä meni lumisohjossa tarpoessa.  Keskiviikko-iltana tein pienen happihyppelyn täysin samoilla sykkeillä (50:47, 6.26 km, avg 137 bpm).

Torstaina lepuuttelin hieman jalkoja ja kävin hiihtämässä. Siitä treenistä sainkin multisportin aikaiseksi, kun ensin kävelin ladun alkuun  (8:40, 0.66 km, avg 106 bpm) hiihtelin hetken  (1:11:54, 8.73 km, avg 125 bpm) ja tietysti vielä kotiinkin piti kävellä ladun varresta (8:28, 0.67 km, avg 126 bpm). Nilkka otti siitä edellisviikon setistä itseensä ja vaikka juoksutaukoa oli viime viikolla useampi päivä, on nilkka muistutella itsestään tämän viikon aikana. Hiihto oli tähän väliin oikein hyvä treeni, aluksi epäilin ettei nilkka tykkää hiihdosta ollenkaan, mutta olin väärässä. Nilkka tuntui hiihdon jälkeen jopa paremmalta kuin pitkään aikaan.

Perjantaina oli vuorossa määräviikon toinen avainharjoitus ( ensimmäisen tein viime viikolla) – kolmen tunnin juoksu. Tämä lenkki mentiin juoksukävelyllä, vauhti ei päätä huimannut, mutta sykkeet sain pidettyä tällä menetelmällä hyvin peruskestävyysalueella (3:01:19, 22.26 km, avg 132 bpm).

Lauantaina kävelin useaan otteeseen tarkoituksena liikkua kohteesta toiseen, mutta aivan vain myös nauttiakseni ulkoilusta ja kävelystä. Juoksemassa kävin myös pienen palauttavan lenkuran (52:55, 8.06 km, avg 135 bpm), vielä puoli seitsemän aikaan illalla oli lähes valoisaa, ihanaa. Lenkillä huomasin, että osa pyöräteistä on jo täysin sulana ja niinpä sunnuntaina kävinkin vähän revittelemässä paljaalla asfaltilla (1:20:23, 11.90 km, avg 142 bpm). Heti meinaa mopo keinua, kun saa kunnolla,askeleeseen vauhtia, tuntuma on kuin varsa pääsisi kesälaitumelle. Onneksi ensi viikolla saakin sitten luvan kanssa revitellä 😀. Kävin vielä pienellä kävelyllä ja hiihtämässä lasten kanssa (25:31, 2.9 km, avg 114 bpm). Tämän viikon hiihdot ovat varmaankin viimeiset hiihdot näille lumille täällä Kajaanissa.

Kokonaisuudessaan viikkoon tuli liikuntaa tavalliseen tapaan yli kymmenen tuntia, tällä viikolla 10 tuntia ja 55 minuuttia. Kokonaiskilometrimäärä oli 79.3, josta juoksua 60.9 kilometriä. Määräviikko toteutui sillä tavoin oikein hyvinkin, että tämän viikon kokonaiskilometrit ovat suurimmat vuoden alusta. Kilometrit karttuivat jopa aivan huomaamatta vaihtelemalla lajeja kävelystä hiihtoon ja hiihdosta juoksuun.

Vauhtireenejä odotellessa, mukavaa viikon alkua

– Maijaliisa

*Juoksuopiston 16 viikon polkujuoksuohjelma saatu blogin kautta.

Saat kätevästi tiedon uudesta postauksesta seuraamalla blogini Facebook-sivua ja ottamalla blogini seurantaan Blogit.fi tai Bloglovin’ -sivustoilla.

Jos haluat seurata blogini sometilejä, löydät ne täältä – Facebook // Instagram // Twitter // YouTube

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *