Pakkasjuoksun makuun viikolla 48 ja marraskuun hippuloinnit

Olen varsinainen vilukissa enkä oikein osaa pukeutua lämpimästi. Tai paremminkin olen äärimmäisen laiska laittamaan riittävän paljon vaatetta päälle työ- ja arkipukeutumisessa ja mieluummin palelen, kuin kiskon monta kerrosta vaatetta päälle tai ylipäänsä jaksan panostaa lämpimään pukeutumiseen. Olen tällä viikolla tuskaillut pakkaspukeutumisen kanssa ja vihdoin todennut, että eipä siinä muuta auta, kun laittaa kunnolla vaatetta päälle, jos ei halua aivan kokonaan paleltua pakkasjuoksussa. Käsien paleltuminen ja jopa tunnottomuus  kylmyydestä johtuen juoksun aikana, on nyt pakkasen kiristyessä ollut haasteena – Huomasin nyt sunnuntaina, että kun oikeasti pukeuduin sään mukaan, ei käsiäkään palellut ollenkaan.

Maanantaina oli viikon lepopäivä, mutta lyhyt kymmenen minuutin coretreeni piti näköjään lepopäivään saada tällä viikolla ängettyä… Tiistaina lunta tulla tuprutti ja kävin kolailemassa pariin otteeseen hetken pihalla. Kävin myös kolailujen välissä lenkillä (1:03:19, 9 km, avg 132 bpm). Lunta oli tullut niin paljon, että juoksu oli lähinnä nilkkojen vahvistelua lumihankijuoksussa. Kodin lähellä olevat tiet ja pyörätiet olivat ätysin auraamattomat. Ison tien varresta oli ehditty aurata myös pyöräteitä, joten valitsin osin auratun pyörätien pätkän, muuten juoksu olisi ollut mahdotonta. Lumessa tarpominen nosti myös sykkeitä huomattavasti hitaassa vauhdissakin. Tiistaina muuten avautui NUTS Ylläs-Pallas polkujuokun ilmoittautuminen ja ailmoittauduin ensi kesäksi 66 kilometrin reitille Hetasta Pallakselle. Moni on kysellyt, miksi lyhyempi matka – no just siksi! Eiku… Oikeasti halusin palata juoksemaan juuri Hetta-Pallas välille, mielestäni juuri tuolla reitillä on koko kisan kauneimmat tunturimaisemat ja niihinmaisemiin ja tunnelmiin hauan ensi kesänä taas palata. Ja kyllä on myös todellisuutta se, että toisinaan lyhyempikin matka riittää – onhan tuo jo hulluttoman pitkä matka tuokin.

Keskiviikkona hipsuttelin lenkin (1:11:39, 10.03 km, avg 123 bpm) ja lenkin päätteeksi laitettiin tehokas vartti pihan kolausta. Alkuviikon tuli lunta enemmän kuin laki sallii ja loppuviikoksi pakkanen kirirstyi haastamaan juoksua.  Torstaina kävien lenkillä tyttären treenien aikana (1:05:27, 10.32 km, avg 134 bpm) ja noin viidentoista asteen pakkasessa sain sormeni paleltumaan oikein kunnolla.

Perjantaina oli vapaapäivä töistä, mutta viikon pitkis jäi tältäkin viikolta perjantailta uupumaan muiden menojen vuoksi. Illalla tein  lyhyen lenkin (50:02, 8.11 km, avg 138 bpm) ja iltasella tein lyhyempää lenkkiä korvaamaan hieman pidemmän coretreenin (32:16 avg 93 bpm). Launtaina kävin päivällä pienesti jouluostoksilla ja lenkille selvisin vasta pimeän tultua (1:05:32, 9.78 km, avg 129 bpm).

Sunnuntaina lähdin sitten testaamaan pakkasjuoksuvarusteita oikein tosissaan ja olin todella tyytyväinen lenkkiin (1:23:32, 13.69 km, avg 129 bpm), jonka aikana tuli enemmänkin jopa liian kuuma kuin kylmä yhtään mistään, sormetkin pysyivät todella lämpiminä. Mitä kaikkea sitten laitoin päälle, jotta pysyin lämpimänä noin kahdenkymmenen asteen pakkasessa? Tässäpä lista vaatetuksesta, jospa siitä olisi sinullekin apua pakkasjuoksun suunnittelussa:

Juoksu kulki ja hiki virtasi. Pakkasaurinko laskeutui huikean punaisenoranssin liekkimeren  saattelemana kohti taivaanrantaa lenkin aikana.

Iltasella innostuin pitkästä aikaa hieman testailemaan ja treenaamaan liikkuvuutta. Koko viikon treenitunnit hieman reilu kahdeksan tuntia, kokonaisuudessaan kilometrejä karttui 62.4, joista juoksua oli 61 kilometriä.

Viikon aikaan marraskuu vaihtui joulukuuksi. Marraskuussa treenasin vajaa 38 tuntia ja pidin kahden viikon ylimenokauden juoksusta. Siksi kuukauden juoksukilometrit olivat viime kukuukausia pienemmät; 121.1 kilometriä, kokonaisuudessaan kuukauden kilometrit olivat 215.9 ja yksittäistä treenejä kertyi 44. Juoksutauon aikana kävin useita kertoja salilla metsästämässä voimaa ja kävelin pidempiä treenejä. Juoksutauko oli varmasti kropalle tarpeen, mitta mieli ei olisi millään tahtonut olla juoksematta. Sain silti hillittyä itseni, kun ajattelin, että teen tämän palautumisen vuoksi.

Vaihteleva viikko takana säiden suhteen, jännityksellä tulevaa viikkoa odotellen,

– Maijaliisa

Saat kätevästi tiedon uudesta postauksesta seuraamalla blogini Facebook-sivua ja Instagram-tiliä sekä ottamalla blogini seurantaan Blogit.fi tai Follow my blog with Bloglovin.

hyvinvointi liikunta terveys oma-elama
Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *