Pyöräillen juoksijaksi viikolla 25

Olen jatkanut pyöräilyä lähes koko viikon. Tullaanko juoksijaksi pyöräillen? No ei varsinaisesti, mutta nyt kun juoksu on pakko laittaa jäihin hetkeksi, sydän ei tiedä, millä välineellä sitä rasitetaan. Juoksijana tietysti haluan harrastaa juoksua ja juoksemista tarvitaan iskituksen sietokyvyn kasvattamiseen, mutta pyöräillenkin saa kyllä sydän-verisuonistoa rasitettua. Sen olen kuitenkin huomannut, että pyöräillen en saa kroppaa ja lihaksistoa samalla tavalla rasitettua samoilla sykkeillä kuin juosten. Onhan pyöräily huomattavan paljon hellempää nivelille kuin juoksu, joten tässä tilanteessa se todellakin on mainio tapa pitää kuntoa yllä. Sain muutaman kommentin siitä, että kyllä pyörälläkin saa lihakset kipeiksi, kun polkee riittävän kovalla vauhdilla ja tarpeeksi pitkään – aivan varmasti saa, mutta nämä korvaavat treenit, joita minulla on nyt ollut, eivät ole samalla tavalla rasittaneet minua, kuin juoksu olisi rasittanut – tässä tilanteessa se tosin on vain hyväksi.

Maanantaina oli edelleen viikon lepopäivä ja tein illan ratoksi hetken suunniteltua liikkuvuustreeniä (20:16, avg 80 bpm). Tiistaina oli vuorossa pk1-pyöräilyä (1:23:50, 30.14 km, avg 118 bpm), jonka jälkeen kävimme nuorimmaisen kanssa läheisellä lammella uimassa. Tai siis hän ui, minä palauttelin jalkoja viileässä vedessä. Ehdimme juuri kotiin ennen ukkosmyräkkää.

Keskiviikkona pyöräilin ensin ulkosalille (12:47, 3.62 km, avg 104 bpm), jossa tein pääasiassa jalkatreeniä (25:27, avg 107 bpm). Salitreenin jälkeen lähdin tekemään vielä kestävyystreenin pyöräillen (55:21, 21.51 km, avg 133 bpm). Tällainen multisport tekee toisinaan oikein hyvää ja antaa vaihtelua treeneihin.

Torstain treeni oli alkulämpän jälkeen pyöräillen kuusi kuuden minuutin vetoa, kolmen minuutin rullailupalautuksin (1:24:51, 36.14 km, avg 138 bpm). Vetoihin sain sykkeen hyvin nousemaan, mutta jos vetoon sattui alamäki, en saanut sykettä pidettyä alamäkiajon aikana aivan vauhtikestäsyysalueella, vaikka kuinka vispasin alamäkeen.

Perjantaina vuorossa oli kaksi tuntia palauttavaa pyöräillen (2:02:53, 47.09 km, avg 120 bpm). Juhannusaattoa vietimme perheellä kotona ja iltapäivällä kävimme uimarannalla nauttimassa ihanan helteisestä säästä. Jopa minut saatiin veteen hieman pidemmäksi aikaa, vaikkei Oulujärven vesi minusta niin hirmuisen lämmintä ollut, mitä lapset väittivät…

Lauantaina aamusta kävin tunteroisen pk2-lenkin pyöräillen   (1:12:56, 31.05 km, avg 133 bpm) ja päivän toinen peruskestävyysharjoitus tuli ruohonleikkauksesta (1:05:10, avg 96 bpm). Sunnuntaina suunnitelmissa oli vielä edelleen pyöräilyä, mutta halusin lähteä testaamaan jalkaa juosten (1:15:12, 12.15 km, avg 146 bpm) – voi, mitä nautintoa juoksu onkaan ❤️ Olin aivan fiiliksissä polkujuoksusta mäkisellä reitillä. Lyhensin juoksua suunnitellusta hieman, en halunnut heti rasittaa jalkaa liikaa ja huomasin, että erityisesti jyrkemmissä ylämäissä vasen pohje tuntui hieman jäykemmältä kuin oikea. Kovemman vedon jälkeen juoksin vielä palautellen kotiin (15:10, 1,91 km, avg 131 bpm). Lenkki antoi luottamusta jalan toimintaan, mutta myös varovaisuutta seuraavien viikkojen treeneihin. Haluan ottaa varman päälle sen, että pääsen edes lähtöviivalle vajaan kahden viikon päästä NUTS Ylläs-Pallas polkujuoksuun, siksi en nyt enää uskalla lähteä tekemään mitään kovia treenejä juosten.

Viikko on siis pääosin mennyt pyöräillen. Keskiviikkona oli viimeinen työpäivä ennen lomaa ja ensi viikolla juoksumaisemat siirtyvät pääkaupunkiseudun poluille ja teille 😎. Esikoisen viikon mittainen balettikurssi alkaa maanataina ja minä nautin lomailusta ja juoksentelusta Helsingin ytimessä – suurin haave on päästä Nostin pop upiin shoppailemaan vauhtikarkkeja polkukisaan😅. Tällä viikolla kilometrejä karttui 184.9 km, joista juoksua tuo ruhtinaalliset 14.1 kilometriä, aikaa liikkumiseen sain käytettyä  10 tuntia 33 minuuttia.

Ihanan kesäisin terveisin,

– Maijaliisa

Saat kätevästi tiedon uudesta postauksesta seuraamalla blogini Facebook-sivua ja Instagram-tiliä sekä ottamalla blogini seurantaan Blogit.fi tai Follow my blog with Bloglovin.

hyvinvointi terveys liikunta oma-elama
Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *