Synttärijuhlintaa viikolla 35 ja elokuun hippalot

Elokuu vaihtui syyskuuksi ja sen kyllä huomaa! Pitkät trikoot ovat löytäneet tiensä jalkaan jo useampana päivänä lenkeillä ja silti tuntuu välillä aivan hyytävän kylmältä, olen jo ottanut sormikkaatki käyttöön ettei kädet palellu juostessa. Vielä kuitenkin maanantaina sain  nauttia syntymäpäivästäni shortsilenkillä (1:15:44, 12.12 km, avg 141 bpm)😄. Maanantaina vietin siis jo 45-vuotissyntymäpäivääni! Tuntuu aivan hullulta olla jo näin ”vanha”… Kymmenen vuotta sitten olin aivan todella paljon huonommassa yleiskunnossa kuin tällä hetkellä enkä edes osannut ajatella, että joskus juoksisin maratonin saatikka ultramatkoja. Siiihen nähden koen olevani edelleen elämäni kunnossa. Todellisuutta on kuitenkin myös se, että tässä iässä kunnon ylläpitäminen vaatii sekä aktiivista liikkumista mutta erityisesti myös riittävää palautumista. Olen saanut kuulla toisinaan, että kyllä sinä vielä juokset, mutta odotappas, kun alat lähestyä viittäkymmentä, alkaa kroppa pettää ja juoksu loppuu… Kaikki on tietysti mahdollista, mutta tulevan murehtiminen on tässäkin suhteessa aivan turhaa, kyllä huominen pitää huolen itsestään. Pyrin ainakin itse pitämään itseni elämäni kunnossa mahdollisimman pitkään, vauhti ehkä hidastuu tai sitten ei, ehkä sitkeys yhä lisääntyy. Haaveilen juoksevani poluilla vielä vuosikymmeniä, haaveillahan aina saa, eikö? Ja hyvä puoli näissä ikäsarjakisoissa on se, että porukkaa tuntuu vähenevän, joten sijoitukset saattaa siitä johtuen jopa parantua 🥳. Synttärilenkillä piti vähän fiilistellä ja juhlistaa vanhentumista kärrynpyörillä ja käsiseisonnalla 😜.

Tiistaina kävin lyhyellä kevyellä lenkillä (30:29, 4.71 km, avg 133bpm) ja illalla tein pikkuruisen kotitreenin keskivaratalolle. Keskiviikkona juoksin salille hieman pidemmän reitin kautta lämmitellen ennen lihaskuntotreeniä (17:23, 2.69 km, avg 131 bpm) ja salilla tein oikeastaan kokovartalotreenin (55:02, avg 109 bpm).  Torstaina kävin rennolla peruslenkillä raikkaassa syyssäässä(1:04:39, 10.02 km, avg 137 bpm).

Perjantaina juoksin ensin kampaajalle (25:12, 4.06 km, avg 139 bpm) ja sieltä jatkoin pitkistä osin metsäreittejä pitkin (1:53:09, 16.01 km, avg 137 bpm). Lenkille tuli sekä maantiejuoksua että metsäautotietä, poikkuisen poalkujakin. On mukavaa juoksennella vaihtelevassa maastossa ja mennä sinne minne nokka näyttää.

Lauantain treeni oli tällä viikolla varsinaista kotitreeniä… Siivosin oikein urakalla nuorimmaisten yhteistä huonetta ja teimme päivän aikana myös muuttohommia, sillä nuorimmaiset saivat ensimmäistä kertaa elämässään omat huoneet. Keskimmäinen sai ison huoneen osaksi omakseen, huoneeseen tehtiin yhteinen lukunurkkaus ja kuopus sai ”oman huoneen” yläkerran tasanteen nurkkaukseen. Voi miten tyytyväisiä ja onnellisia lapsukaisia, vaikka ovat he hyvin yhteisessä huoneessakin viihtyneet. Sunnuntaina kävin oikein mukavalla nautiskelulenkillä (1:18:16, 12.26 km, avg 134 bpm), tämä lenkki tuntui todellakin kevyeltä ja rennolta.

Synttäriviikolla mittariin kertyi juoksua 61.9 kilometriä ja kaikkea treeniä kolmea minuuttia vaille kahdeksan tuntia. Hämmästyttävän paljon kilometerjä näin rentoon ja leppoisaan viikkoon kertyi aivan huomaamatta. Tämän viikon aikana siis elokuu päättyi ja treeniä kuukauteen tuli kokonaisuudessaan 332.5 kilometriä ja aikaa liikkumiseen käytin 39tuntia 38 minuuttia.  Juoksua elokuuhun tuli 186.5 kilometriä. Elokuussa treeni on ollut monipuolista ja pääasiassa peruskuntoharjoittelua. Hieman treenaamista on haastanut se, että minulla ei ole nyt oikein mitään tavoitetta treeneissä, joten harjoittelu on puuroutunut pääosin sinne mukavuusalueelle. Toisaalta, kun mitään erityistä tavoitetta ei ole, tuo puuroutuminenkaan ei varsinaisesti haittaa. Huomaan myös, että treeniä tahtoo tulla aika saman verran jokaiselle viikolle, selvästi kevyempiä viikkoja ei ole ollut juuri lainkaan. Tähän treenien jaksottamiseen täytynee ehkä hieman alkaa kiinnittää enemmän huomiota, mutta edelleen, mitäpä se haittaa ko on kivvaa…

Oikein värikästä syyskuuta toivotellen,

– Maijaliisa

Saat kätevästi tiedon uudesta postauksesta seuraamalla blogini Facebook-sivua ja Instagram-tiliä sekä ottamalla blogini seurantaan Blogit.fi tai Follow my blog with Bloglovin.

hyvinvointi liikunta terveys oma-elama
Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *